Regels
Regels
Wees vriendelijk en respectvol

Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Geen schelden, pesten of onaardige opmerkingen. Als je iemand kunt helpen met advies of een tip, doe dat dan! We zijn hier om elkaar te ondersteunen.

Blijf on-topic

Zorg dat je berichten gaan over werk zoeken, solliciteren, of andere relevante onderwerpen. Dit helpt om het forum overzichtelijk te houden. Gebruik een duidelijke titel wanneer je een vraag stelt. Wees zo specifiek mogelijk.

Geen spam of reclame

Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, niet om producten of diensten te verkopen. Het is niet toegelaten jobs te plaatsen of links te plaatsen naar andere job boards of job-zoekmachines. Een job publiceer je hier .

Respecteer de privacy van anderen

Deel geen persoonlijke informatie van jezelf of anderen, zoals adressen, telefoonnummers, of e-mailadressen.

Meld problemen

Als je iets ziet dat niet klopt of tegen de regels is, meld het dan aan de beheerders. Zo houden we het forum veilig en gezellig voor iedereen.

Lees de volledige privacy verklaring van jobat.be

B
Bree
6 maanden geleden

Overwerktoeslag bij landingsbaan.

Ik heb een landingsbaan.

Ik krijg van de RVA een aanvullende uitkering. Daar zijn voorwaarden aan verbonden.

Zo is het door de RVA niet langer toegestaan om de overuren te laten uitbetalen, maar moeten overuren ALTIJD door inhaalrust worden gecompenseerd.

Voordat ik een landingsbaan had kreeg ik voor één overuur: één recup-uur en een overwerktoeslag.

Volgens mij geldt deze regeling ook gewoon bij een landingsbaan.

Hierdoor blijft het aantal gewerkte uren namelijk precies gelijk aan het aantal uren dat is overeengekomen in mijn nieuwe arbeidsovereenkomst, die is afgesloten bij het aangaan van de landingsbaan.

Voorbeeld:

Op zaterdag 8 uren overwerken worden 8 recup-uren.

Ik kan dan de erop volgende week 8 uren minder werken.

Aan het einde van die twee weken, als de recup-uren zijn opgenomen, heb ik gemiddeld per week toch precies het aantal uren gewerkt, dat is overeengekomen in mijn nieuwe arbeidsovereenkomst.

Daarnaast krijg ik over de 8 overuren een overwerktoeslag.

Mijn werkgever is echter een andere mening toegedaan.

Die beweert dat, doordat overuren van de RVA niet meer uitbetaald mogen worden, dit daarom OOK voor de overwerktoeslag geldt.

De overwerktoeslag moet daarom OOK door inhaalrust (=recup) worden opgenomen worden vanaf het moment dat je een landingsbaan hebt.

Voorbeeld:

Op zaterdag 8 uren overwerken worden dan 12 recup-uren.

Ik kan dan de erop volgende week 12 uren minder werken.

Aan het einde van die twee weken, als de recup-uren zijn opgenomen, heb ik in die twee weken samen feitelijk 4 uren minder gewerkt, dan is overeengekomen in mijn nieuwe arbeidsovereenkomst.

Ik heb daarom twee vragen:

- Is het verplicht om overwerktoeslag uit te betalen, ook als de arbeidsovereenkomst een landingsbaan is geworden?

- Is de werkgever niet gewoon verplicht om de werknemer het aantal uren tewerk te stellen dat is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst?

Met vriendelijke groet

Bree

Andere
0
0
2 Reacties
2 Reacties
B
Bree.
4 maanden geleden
@ Jobat - Frank Bedankt voor het uitgebreide en gedetailleerde antwoord. Ik ga hier zeker iets mee doen. Met vriendelijke groet Bree
0
0
Antwoord
Jobat - Frank
4 maanden geleden
Hallo Bree, Eerst en vooral denk ik dat het geen slecht idee is om contact op te nemen met de RVA. Volgens de (volgende niet-bindende) informatie die wij vonden komen wij tot de volgende conclusie: --- Is het verplicht om overwerktoeslag uit te betalen, ook als de arbeidsovereenkomst een landingsbaan is geworden? Ja, de overwerktoeslag blijft in principe verplicht, ook bij een landingsbaan, zolang de wettelijke voorwaarden voor overuren vervuld zijn. Wanneer je als werknemer meer uren presteert dan de normale arbeidsduur (bijvoorbeeld 38 uur/week), dan zijn dit overuren in de zin van de Arbeidswet van 16 maart 1971. Deze geven recht op overloon (50% of 100%) én op inhaalrust, tenzij er een uitzondering of afwijking geldt. De RVA stelt inderdaad dat overuren niet mogen worden uitbetaald aan werknemers met een landingsbaan die een aanvullende uitkering ontvangen. Dit verbod geldt echter voor het basisloon van de overuren, niet noodzakelijk voor de overwerktoeslag. De overwerktoeslag is een verplichte loontoeslag bovenop het gewone loon, en het is niet wettelijk voorzien dat deze ook in recup moet worden omgezet. De RVA heeft hierover geen expliciete richtlijn gepubliceerd die dit verbiedt 1. Conclusie: De werkgever mag het basisloon van overuren niet uitbetalen, maar de overwerktoeslag moet in principe wel worden uitbetaald, tenzij er een specifieke sectorale cao of afwijking is die dit anders regelt. Bron: https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeidsreglementering/deeltijdse-arbeid/deeltijdse-arbeid-bijkomende-uren-en-overloon --- Is de werkgever niet gewoon verplicht om de werknemer het aantal uren tewerk te stellen dat is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst? Ja, de werkgever is verplicht om de overeengekomen arbeidsduur te respecteren, ook bij een landingsbaan. Als je arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld 30 uur per week voorziet, dan moet je gemiddeld ook 30 uur per week werken. Wanneer je overuren presteert en deze compenseert met inhaalrust (recup), dan moet dit zo worden georganiseerd dat je gemiddeld niet minder werkt dan je contractueel overeengekomen uren. Als je 8 overuren presteert en daarvoor 12 uur recup krijgt (zoals je werkgever beweert), dan werk je effectief minder dan je contractueel aantal uren. Dit is in strijd met de arbeidsovereenkomst, tenzij dit uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen. Conclusie: De werkgever mag je niet structureel minder uren laten presteren dan in je arbeidsovereenkomst staat, tenzij dit in onderling akkoord wordt aangepast. Bron: https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeidsreglementering/arbeidsduur-en-rusttijden/arbeidsduur-en-vermindering-van-arbeidsduur
0
0
Antwoord
Regels
Wees vriendelijk en respectvol

Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Geen schelden, pesten of onaardige opmerkingen. Als je iemand kunt helpen met advies of een tip, doe dat dan! We zijn hier om elkaar te ondersteunen.

Blijf on-topic

Zorg dat je berichten gaan over werk zoeken, solliciteren, of andere relevante onderwerpen. Dit helpt om het forum overzichtelijk te houden. Gebruik een duidelijke titel wanneer je een vraag stelt. Wees zo specifiek mogelijk.

Geen spam of reclame

Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, niet om producten of diensten te verkopen. Het is niet toegelaten jobs te plaatsen of links te plaatsen naar andere job boards of job-zoekmachines. Een job publiceer je hier .

Respecteer de privacy van anderen

Deel geen persoonlijke informatie van jezelf of anderen, zoals adressen, telefoonnummers, of e-mailadressen.

Meld problemen

Als je iets ziet dat niet klopt of tegen de regels is, meld het dan aan de beheerders. Zo houden we het forum veilig en gezellig voor iedereen.

Lees de volledige privacy verklaring van jobat.be

Tags verkennen
Salaris Solliciteren Student Flexi-job Carrière Ontslag Pensioen Andere