‘Werknemers inpassen in technologische vernieuwing is dé uitdaging van onze arbeidsmarkt’

"We kunnen ons niet permitteren dat er nog talent verloren gaat." (Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB)

Jongeren, werkzoekenden en anderen die momenteel niet actief zijn op de arbeidsmarkt moeten eerst en vooral worden wegwijs gemaakt in de technologische revolutie die we momenteel doormaken. Het onderwijs en andere opleidingsinstanties spelen daar een belangrijke rol in. Dat zegt Fons Leroy, afgevaardigd bestuurder van de VDAB.

Leroy was eerder deze week in Genk uitgenodigd door Pitch Please, een project van Stad Hasselt en StudentStartUp (UHasselt en PXL), dat als doel heeft om studenten ondernemende vaardigheden bij te brengen. De topman van de VDAB sprak in C-Mine Crib voor een publiek van docenten en studiebegeleiders over de vaardigheden die jongeren nodig hebben om klaar te zijn voor de arbeidsmarkt. Opvallend is de belangrijke impact van de technische evolutie, of beter revolutie, die hij opmerkt als bemiddelaar tussen vraag en aanbod van jobs.

Complex

"We stellen met z'n allen vast dat processen en diensten in onze economie zich vandaag razendsnel ontwikkelen", zegt Fons Leroy. "De opkomst van de deeleconomie, toepassingen rond slimme energie, vernieuwende mobiliteitsoplossingen,... noem maar op. De introductie van nieuwe, op technologie gebaseerde businessmodellen zorgt voor disruptie. Klassieke bedrijven hebben het heel moeilijk om zich staande te houden door de snelheid van de technologische vernieuwing. Omdat ze te weinig vertrouwd zijn met moderne toepassingen, zoals datamining, Internet of Things en andere tools, duiken er tal van onzekerheden op en komen de bedrijven onder druk te staan.”

“Die situatie maakt van de arbeidsmarkt een volatiel en complex gegeven. Want heel wat werkgevers weten niet goed welke profielen ze nodig hebben voor hun veranderingsproces, en de mensen die beschikbaar zijn beschikken niet altijd over de competenties om direct mee te stappen in de technologische vernieuwing. Bovendien zullen er heel wat taken verdwijnen door robotisering, digitalisatie en automatisatie. Daar komen dan weer andere, ook vaak technische functies voor in de plaats."

Digi-taal

Maar wie gaat het doen? "Er is nog potentieel, maar we slagen er voorlopig niet in hen te activeren. De situatie is zo dat iedereen die momenteel niet werkt, nodig zal zijn om de jobs te kunnen blijven invullen. Door de vergrijzing stromen er tegen 2020 nog 400.000 mensen uit, terwijl er maar 82% daarvan klaarstaat om in te stromen", weet Leroy. "We kunnen ons dus echt niet permitteren dat er talent verloren gaat." De sleutel ligt volgens de VDAB-topman bij de opleidingen, en dan vooral bij de technische vaardigheden die nodig zijn.

Fons Leroy
"Het kan toch niet dat 12% van de schoolverlaters uit het technisch onderwijs na een jaar nog altijd werkzoekend is? De grote uitdaging is om van onze jongeren 'superheroes' te maken die van alle markten thuis zijn", vindt Fons Leroy. "Ze moeten over vaardigheden beschikken als kritisch en creatief denken, communiceren en samenwerken, zelfstandig problemen oplossen, enzovoort. Soft skills dus, maar zeker zo belangrijk is de digitale geletterdheid. Computational thinking, een grondige ICT-basis en sociale mediawijsheid, dat moet iedereen meekrijgen om mee te kunnen. Digitaal is de nieuwe moedertaal. Gelukkig kan die aangeleerd worden."

Vaardigheidskloof

Wie moet er dan instaan voor het aanleren van die digitaal? "Het onderwijs is de belangrijkste schakel om die transformatie in te zetten", zegt Fons Leroy. "In de kleuterklas moeten jongeren 'goesting' krijgen om te leren, om innovatief te zijn en om in te spelen op verandering. Technologie moet standaard geïntegreerd worden in sterke leeromgevingen. De leerkrachten en docenten moeten daarom heel goed weten wat er in de technologische wereld allemaal gebeurt en dus zelf mee zijn in die dingen. Mits die bagage kunnen ze als coach de vaardigheidskloof dichten en de leerlingen begeleiden naar een loopbaan waarin hun talenten en passie maximaal renderen.”

“In welke sector ook, technologie zal er altijd een deel van uitmaken. De vraag is dus in welke mate het onderwijs en de opleidingsverstrekkers klaar zijn de toekomstige lichting van instromers te ontwikkelen tot superhelden. Daar zijn heel veel inspanningen voor nodig en vereisen een grondige oefening over het soort onderwijs dat we willen. Alleen mogen we daar niet te lang mee wachten, want de trein van de verandering passeert in een rotvaart..."

(km) - Foto: (Liesbeth Driessen) 

Meer info over Waarom vind ik moeilijk een job? , Opleidingen , Diploma's , Jobs met toekomst , Persoonlijke ontwikkeling

01/02/2018