Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 891

Volgende
Volgend artikel:

5 signalen dat het hoog tijd is voor een carrièreswitch

Hoe maak jij je onvervangbaar in het AI-tijdperk?

Hoe maak jij je onvervangbaar in het AI-tijdperk
Artificiële intelligentie raast door het bedrijfsleven. Platforms als ChatGPT en Google Gemini geven diverse sectoren en jobs een nieuwe invulling. Maar hoe ga jij daar zelf het best mee om in jouw job?

Volgens een recent onderzoek van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) wordt bijna 40% van de wereldwijde werkgelegenheid blootgesteld aan AI. “Het gaat verder dan het automatiseren van routinetaken. Een van de dingen die AI onderscheidt, is dat het invloed kan uitoefenen op hooggekwalificeerde jobs”, aldus het IMF.

In het vakblad Inc geeft Lisa Larson-Kelley, oprichter & ceo van techmarketingbedrijf Quantious, tips voor werknemers en hun job. “Zo zijn er ook voorspellingen dat AI tegen 2025 zowat 85 miljoen banen zal vervangen en wereldwijd 52% van de banen zal overnemen”, stelt ze.

In elk geval zijn er wijdverspreide gevolgen voor jobs als copywriters, marketeers, verkopers, programmeurs, ingenieurs en andere. Zelf suggereert Lisa Larson-Kelley een soort van drietrapsraket-aanpak. De eerste stap is alvast om open te staan voor AI.

Ontdek: 10 jobs die AI zal vervangen of veranderen

1. Leer AI kennen

“Wees nieuwsgierig en trek er wat tijd voor uit. Maak van bijleren een dagelijkse praktijk”, stelt ze. Of het nu gaat om het luisteren naar een AI-podcast tijdens het sporten of het lezen van een artikel onderweg of tijdens je pauze. Online is er heel wat te vinden qua cursussen, webinars en nieuwsbrieven.

Wat is dat concreet? “Meld je bijvoorbeeld aan voor de nieuwsbrieven TLDR AI en The Rundown AI. Woon webinars bij of verdiep je in de basisbeginselen via online cursussen zoals Google AI for Everyone of Learn AI bij AWS.”

Extra: Hoe kan je ChatGPT, Bard en AI het best gebruiken?

2. Specialiseer je

De volgende stap is je specialiseren in een specifieke niche. “Zo is er momenteel veel vraag naar mogelijkheden zoals prompt engineering en AI-ethiek.” Dergelijke AI-expertise is van tel in diverse sectoren: van zorg tot marketing.

Wat is dat concreet? Lisa Larson-Kelley geeft het voorbeeld van voedings- en verzorgingsmiddelenconcern Unilever dat een AI-gestuurd wervingsplatform ontwikkelde, waardoor de tijd die nodig was om personeel aan te nemen werd teruggebracht van vier maanden tot een paar weken. “Een combinatie van niche-expertise, creativiteit en strategisch denken, hebben hun wervingsproces heruitgevonden”, stelt ze.

CHECK: De vraag naar nieuwe AI-jobs is groot

3. Word AI-gangmaker

De laatste stap is om de gangmaker in AI te worden op kantoor en binnen je afdeling. “Zo’n AI-superster stimuleert een mentaliteitsverandering in de richting van AI-adoptie en verantwoord gebruik ervan.”

Wat is dat concreet? Lisa Larson-Kelley geeft het voorbeeld van een collega in haar bedrijf die het AI-virus te pakken kreeg. Hij startte een Slack-kanaal om inzichtelijke AI-discussies op gang te brengen en beoordeelde regelmatig tools. “Door boven zijn functieomschrijving uit te stijgen en zijn passie in AI te vinden, werd hij onze vertrouwde AI-expert.”

Lees ook: Wordt artificiële intelligentie jouw beste collega?

(William Visterin)

17 april 2024
Anderen bekeken ook