Onze talenkennis gaat sterk achteruit
We wonen dan wel in een land met drie officiële landstalen (Nederlands, Frans en Duits), maar dat betekent niet dat we ze allemaal even vlot onder de knie hebben. Ook op de werkvloer loopt het met onze talenkennis niet altijd van een leien dakje…
Belangrijke troef
Onze meertaligheid is net als onze hoge productiviteit een onmiskenbare troef waarmee we kunnen uitpakken op de arbeidsmarkt. Het is dan ook één van de belangrijkste concurrentievoordelen van ons land. Werknemers die meerdere talen spreken zijn dus gegeerde profielen.
Die poleposition komt stilaan in het gedrang, want uit een recente analyse van hr-dienstverlener Bright Plus blijkt namelijk dat de professionele taalvaardigheid (zowel gesproken als geschreven) van Belgische bedienden elk jaar afneemt - aan beide kanten van de taalgrens trouwens.
Lees ook: Kennis Frans wordt belangrijker bij verkoopfuncties
Niet altijd zo “simple comme bonjour”
Vlamingen die vlotjes Frans praten en Walen die verrassend goed Nederlands kennen, het komt steeds minder vaak voor. Uit de taalvaardigheidstesten van Bright Plus blijkt dat de kennis van het Frans bij Nederlandstalige bedienden sinds 2015 tot nu gedaald is van B1/B2 naar een niveau net onder B1. Kort samengevat: met de elementaire basiskennis zit het redelijk goed (niveau B1), complexe teksten begrijpen en hierover duidelijk communiceren is iets moeilijker (niveau B2).
Aan de andere kant van de taalgrens is het niet anders. Daar is de kennis van het Nederlands als tweede taal bij de Franstalige bedienden gezakt van net boven B1 in 2015 naar net onder B1. Ook de kennis van het Engels als tweede taal daalde in beide landsgedeelten: van bijna B2 in 2015 naar net iets boven B1 in 2024.
CHECK: En hoe goed is jouw Engels?
Gewoon durven
Niet dat we meertaligheid minder belangrijk vinden, integendeel: 81% van de Belgische bedienden geeft aan dat ze een uitgebreide talenkennis belangrijk vinden - en nodig hebben - om vlot te kunnen communiceren op de werkvloer. Toch geeft meer dan 1 op de 10 bedienden (11%) aan dat ze anderstalige collega’s soms gewoon niet begrijpen en hen daarom zelfs mijden (5%). Pas bien pour la collégialité, the productivity en de groepssfeer…
Een taal aanleren of je talenkennis verfijnen hoeft niet altijd via een dure cursus, het kan bv. ook evengoed via een gebruiksvriendelijke taalapp. Zelfs in het dagelijkse leven of op de werkvloer kun je je taalvaardigheid verbeteren: spreek dus gerust je anderstalige collega aan met de woordenschat die je al kent, wedden dat je er veel van zal opsteken?
Extra: Hoeveel verdien je als meertalige bediende?
(fd)