Hoe krijg je de landstalen onder de knie?

Learning partner with a license to skill, staat er bij het profiel van Peter Mortier van MIVB. Hij werkt er in de MIVB academy waar hij een breed pallet aan leerdomeinen onder zijn hoede heeft: van projectmanagement tot leefmilieu en ook de taalopleidingen. Vooral die laatste, die drie jaar lopen, zijn opmerkelijk. “Tweetaligheid is een realiteit. Dat idee leeft meer en meer bij MIVB”, vertelt Peter.
“Deze toegenomen gevoeligheid deed ook de taalinspanningen verhogen.” Alle 10.000 MIVB-medewerkers kunnen een elektronische leeromgeving gebruiken waar ze sowieso zelf mee aan de slag kunnen. Die is niet beperkt tot het Nederlands of het Frans, maar kan zowat twintig vreemde talen aanleren. “Drieduizend collega’s gebruiken deze omgeving regelmatig.”
Nederlands begrijpen
Maar daar blijft het niet bij. Zo zijn er collega’s die om veiligheidsredenen voldoende tweetalig moeten zijn. “Denk hierbij aan de ongeveer 150 dispatchers in ons controlecentrum. Zij krijgen een extra taalopleiding.” Een andere, grote groep bestaat uit vijfduizend chauffeurs, bestuurders, veiligheidsagenten en verkoopmedewerkers die dagelijks in contact staan met de klanten. “Zij moeten in staat zijn om vragen van Nederlands- en Franstalige klanten te begrijpen”, stelt Peter.
“Dit betekent dat nieuwe medewerkers een klassikale opleiding volgen, aangepast aan wat ze nodig hebben in hun job. Ze krijgen ook een MIVB-zakwoordenboekje met de nodige termen en uitdrukkingen”, vertelt Peter. “Bij de aanwerving wordt naar de kennis van de andere landstaal gepeild en zo delen we de groepjes in. We verwachten geen perfecte kennis, maar aan het einde van de opleiding moeten de nieuwe collega’s wel slagen in een test voor hun taalniveau. Slagen zij niet, dan krijgen zij een nieuwe opleiding.”
Doe de test: Hoe is jouw kennis van het Frans?
Tienduizenden uren
De chauffeurs die al jaar en dag aan de slag zijn, kunnen kiezen voor een klassikale opleiding of via het digitale leerplatform, al worden ze niet verplicht. Een andere groep zijn de medewerkers die als leidinggevenden voldoende tweetalig moeten zijn. Ook zij krijgen een opleiding. MIVB helpt hen om de andere landstaal aan te leren die ze nodig hebben voor hun job.

“Ons hele talenplan is geen resultaatsverbintenis, maar wel een middelenverbintenis, waar wij flink in investeren”, geeft Peter aan. “Alleen al aan starters besteden we tienduizenden uren aan taalopleiding. Het is een van de meest ambitieuze talenplannen die ik ooit in een organisatie heb gezien. Door onze taalopleiding is het ook gemakkelijker voor ons om Nederlandstaligen aan te trekken.”
(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine
18 juni 2021- Jobs voor STIB-MIVB
Hoe krijg je de landstalen onder de knie?

Learning partner with a license to skill, staat er bij het profiel van Peter Mortier van MIVB. Hij werkt er in de MIVB academy waar hij een breed pallet aan leerdomeinen onder zijn hoede heeft: van projectmanagement tot leefmilieu en ook de taalopleidingen. Vooral die laatste, die drie jaar lopen, zijn opmerkelijk. “Tweetaligheid is een realiteit. Dat idee leeft meer en meer bij MIVB”, vertelt Peter.
“Deze toegenomen gevoeligheid deed ook de taalinspanningen verhogen.” Alle 10.000 MIVB-medewerkers kunnen een elektronische leeromgeving gebruiken waar ze sowieso zelf mee aan de slag kunnen. Die is niet beperkt tot het Nederlands of het Frans, maar kan zowat twintig vreemde talen aanleren. “Drieduizend collega’s gebruiken deze omgeving regelmatig.”
Nederlands begrijpen
Maar daar blijft het niet bij. Zo zijn er collega’s die om veiligheidsredenen voldoende tweetalig moeten zijn. “Denk hierbij aan de ongeveer 150 dispatchers in ons controlecentrum. Zij krijgen een extra taalopleiding.” Een andere, grote groep bestaat uit vijfduizend chauffeurs, bestuurders, veiligheidsagenten en verkoopmedewerkers die dagelijks in contact staan met de klanten. “Zij moeten in staat zijn om vragen van Nederlands- en Franstalige klanten te begrijpen”, stelt Peter.
“Dit betekent dat nieuwe medewerkers een klassikale opleiding volgen, aangepast aan wat ze nodig hebben in hun job. Ze krijgen ook een MIVB-zakwoordenboekje met de nodige termen en uitdrukkingen”, vertelt Peter. “Bij de aanwerving wordt naar de kennis van de andere landstaal gepeild en zo delen we de groepjes in. We verwachten geen perfecte kennis, maar aan het einde van de opleiding moeten de nieuwe collega’s wel slagen in een test voor hun taalniveau. Slagen zij niet, dan krijgen zij een nieuwe opleiding.”
Doe de test: Hoe is jouw kennis van het Frans?
Tienduizenden uren
De chauffeurs die al jaar en dag aan de slag zijn, kunnen kiezen voor een klassikale opleiding of via het digitale leerplatform, al worden ze niet verplicht. Een andere groep zijn de medewerkers die als leidinggevenden voldoende tweetalig moeten zijn. Ook zij krijgen een opleiding. MIVB helpt hen om de andere landstaal aan te leren die ze nodig hebben voor hun job.

“Ons hele talenplan is geen resultaatsverbintenis, maar wel een middelenverbintenis, waar wij flink in investeren”, geeft Peter aan. “Alleen al aan starters besteden we tienduizenden uren aan taalopleiding. Het is een van de meest ambitieuze talenplannen die ik ooit in een organisatie heb gezien. Door onze taalopleiding is het ook gemakkelijker voor ons om Nederlandstaligen aan te trekken.”
(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine
18 juni 2021- Jobs voor STIB-MIVB
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Een Brusselse job is een bonus voor je loopbaan
Een machtig breed jobaanbod en gemiddeld hogere lonen dan elders zijn twee objectieve redenen om voor Brussel als werkplek te kiezen.
-
De job van buschauffeur iets voor een vrouw? 5x ja!
Een bus besturen is allesbehalve een mannenjob. Op dit moment is zo’n 10% van de werknemers bij MIVB een vrouw. Zo ook Michèle ...
-
Young Starters wanted!
Jong talent aantrekken en op weg helpen: dat is wat de MIVB doet met haar Young Starters Programma.
-
Brussel is bij de werkende Vlaming onbekend én onbemind
Ook al willen sommigen de hoofdstad wel leren kennen, toch merken we bij de meesten weerstand. Bereikbaarheid wordt als de grootste drempel gezien.
-
Werken in Brussel: "Dringend gevraagd: Nederlandstaligen"
Een machtig breed jobaanbod. Maar dat dekselse ‘Franstalige’ Brussel dan? In de praktijk is Brussel vooral meertalig. En Nederlandstalig zijn, biedt voordelen!
-
Brussel als werkplek: steeds beter bereikbaar
Het prima uitgebouwde openbaar vervoer en een betere fietsinfrastructuur maken Brussel een pak bereikbaarder om er te gaan werken.
-
MIVB zoekt permanent technische profielen
Meewerken aan projecten met een maatschappelijk nut is voor Jan De Ridder (44) een belangrijke meerwaarde in zijn job bij MIVB.
-
Het loon van een buschauffeur bij MIVB: 2.200 euro bruto
We vroegen aan Beverly Verlaine (26) uit Schaarbeek wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient...
-
Werken in Brussel: 4 Vlamingen getuigen
Is Brussel een ‘hellhole’ om te werken, of juist een vat vol mogelijkheden? Vier Vlaamse ervaringsdeskundigen vertellen hun verhaal...
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Young Starters wanted!
Jong talent aantrekken en op weg helpen: dat is wat de MIVB doet met haar Young Starters Programma.
-
Werken in Brussel: "Dringend gevraagd: Nederlandstaligen"
Een machtig breed jobaanbod. Maar dat dekselse ‘Franstalige’ Brussel dan? In de praktijk is Brussel vooral meertalig. En Nederlandstalig zijn, biedt voordelen!
-
Brussel als werkplek: steeds beter bereikbaar
Het prima uitgebouwde openbaar vervoer en een betere fietsinfrastructuur maken Brussel een pak bereikbaarder om er te gaan werken.
-
Brussel is bij de werkende Vlaming onbekend én onbemind
Ook al willen sommigen de hoofdstad wel leren kennen, toch merken we bij de meesten weerstand. Bereikbaarheid wordt als de grootste drempel gezien.
-
De job van buschauffeur iets voor een vrouw? 5x ja!
Een bus besturen is allesbehalve een mannenjob. Op dit moment is zo’n 10% van de werknemers bij MIVB een vrouw. Zo ook Michèle ...
-
MIVB zoekt permanent technische profielen
Meewerken aan projecten met een maatschappelijk nut is voor Jan De Ridder (44) een belangrijke meerwaarde in zijn job bij MIVB.
-
Een Brusselse job is een bonus voor je loopbaan
Een machtig breed jobaanbod en gemiddeld hogere lonen dan elders zijn twee objectieve redenen om voor Brussel als werkplek te kiezen.
-
Het loon van een buschauffeur bij MIVB: 2.200 euro bruto
We vroegen aan Beverly Verlaine (26) uit Schaarbeek wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient...
-
Werken in Brussel: 4 Vlamingen getuigen
Is Brussel een ‘hellhole’ om te werken, of juist een vat vol mogelijkheden? Vier Vlaamse ervaringsdeskundigen vertellen hun verhaal...