Verkeersdeskundige, een job met toekomst

verkeersdeskundige Mark Keppens
Mark Keppens, doctor in de Verkeerskunde

De eerste doctor in de Verkeerskunde in Vlaanderen heet Mark Keppens. De opleiding bestaat dan ook nog maar vijf jaar en tot nog toe kan je ze enkel in Hasselt volgen. Wie mobiliteitsexpert wil worden, moet trouwens over heel wat vaardigheden beschikken: technische bagage, ruimtelijk inzicht, wiskundig talent ... "Omdat ik al wat voorkennis had, heb ik een verkort traject gevolgd, maar sinds vorig jaar komen de eerste echt afgestudeerden op de arbeidsmarkt."

Die vinden werk op de meest diverse plaatsen: van studiebureaus tot overheden. "Elke gemeente heeft wel een mobiliteits- of verkeersdeskundige nodig. Vooral in kleinere gemeenten wordt die functie echter nog vaak overgelaten aan de duurzaamheidsambtenaar of het diensthoofd van de technische dienst. Niet omdat ze geen nieuwe ambtenaar daarvoor willen aanstellen, maar gewoon omdat er vaak al zoveel functies bestaan dat er geen ruimte is voor nog eentje", legt Keppens uit.

'Files oplossen kunnen we niet, ze beheersen wel'

Ook consultancybedrijven, vooral diegenen die zich specifiek bezighouden met verkeer en infrastructuur, zijn afnemers van afgestudeerde verkeersdeskundigen. "Zelf werk ik bijvoorbeeld voor Arcadis aan infrastructuurwerken rond openbaar vervoer zoals de uitbreiding van het tramnetwerk in Antwerpen. Maar ook van aannemers van wegenwerken wordt steeds meer verwacht. De tijd dat wegenbouwers enkel wegen bouwden, is voorbij. Ze moeten nu ook rekening met de verkeershinder die een werf met zich meebrengt. Zo moeten er omleidingen worden uitgetekend, wat ook werk is voor een verkeersdeskundige."

Mobiliteitsexperts kunnen ook voor een academische carrière kiezen. De meeste universiteiten huisvesten inmiddels een cel mobiliteit. Of ze kunnen terecht bij bedrijven die de circulatie en de veiligheid op hun eigen terrein willen verbeteren. "Een bedrijf als Ford telt heel wat wegen op haar site. Daar gebeuren ook ongevallen. Dat is een vakgebied waar nog niet veel over geweten is", weet Keppens.

Er zijn zelfs al bedrijven die een eigen vervoerscoördinator in dienst hebben. "Zo iemand optimaliseert niet enkel de woon-werkverplaatsingen maar vooral de zakelijke verplaatsingen. In plaats van altijd maar in je wagen te springen om naar een vergadering te rijden, kan je misschien beter een taxi bellen die je naar het station brengt." De ultieme oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk bestaat volgens Keppens niet.

"Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen: overheid, bedrijven, maar ook de werknemer. We moeten ook realistisch zijn. De files oplossen, kunnen we niet. Dat is tovenarij. Maar we kunnen ze wel controleren en leren beheersen. We zijn trouwens op de goede weg. Als je mobiliteitsplannen van nu vergelijkt met die van vijf jaar geleden, is dat een hemelsbreed verschil. Uiteindelijk zijn we ook nog maar een jaar of vijftien echt met het thema bezig en is mobiliteit een sector in volle evolutie."

 bullets Geriater, een job met toekomst    

Meer info over Jobs met toekomst

06/04/2009