Wie zet zijn werk het best in de verf?

We vroegen aan de mensen van VDAB en Securex om een merkambassadeur te selecteren, iemand die het merk intern en extern uitdraagt. Wie zijn die mensen en wat maakt hen tot het perfecte uithangbord voor hun organisatie?

14 augustus 2015

Delen

Luc Smeets
“Ik werk zielsgraag bij de VDAB.” (Luc Smeets, VDAB)

Luc Smeets werkt al 31 jaar bij de VDAB. Sinds 15 jaar verzorgt hij er de communicatie van VDAB Limburg. Hij is nog altijd even enthousiast en bevlogen als de eerste dag.

Wat maakt hem tot een merkambassadeur?

“Ik werk zielsgraag bij de VDAB. Overal waar ik netwerk, straal ik enthousiasme uit. Omdat ik soms op tv kom, ben ik zo'n beetje het gezicht van VDAB geworden. Ook op mijn persoonlijke Facebook-pagina – met meer dan 2.600 vrienden – deel ik veel VDAB-informatie. Een journalist heeft me eens een echt communicatiebeest genoemd en ik heb inderdaad een grote behoefte om nieuws te delen. Daarbij hanteer ik maar één belangrijke regel: het moet positief en constructief zijn. En ik probeer ook ver weg te blijven van hete politieke hangijzers. Omdat ik een gezicht ben van de VDAB, neigen mensen ernaar om privé-uitspraken ook op het conto van VDAB te schrijven: daar kijk ik dus altijd mee uit.”

Hoe doet hij het?

“Ik heb op mijn werk twee schermen: op eentje staat Facebook altijd open, zo kan ik kort op de bal spelen en eventuele ongepaste reacties snel filteren. Linkedin zie ik, met alle respect, eerder als een elektronische database van naamkaartjes. Het is niet de plek waar ik boodschappen deel, maar wel een site die me helpt mijn professioneel netwerk uit te breiden. Je hebt altijd een netwerk nodig, privé en professioneel.”

Welke boodschap houdt hem bezig?

"Limburg maakt een moeilijke periode door en daarom is het belangrijk om positieve signalen over jobs en jobbeurzen onder de aandacht te brengen. Zodat de mensen en de bedrijven weten dat we er voor hen zijn. We willen niet de sterkste of de grootste zijn, maar ten dienste staan van. Als je het DNA van deze organisatie bekijkt, zijn en blijven wij arbeidsbemiddelaars. Als het kan, matchen we mensen langs een korte weg. Anders kiezen we voor een langere weg, bijvoorbeeld met opleidingen in een van onze opleidingscentra of op de werkvloer. De organisatie is in al die jaren van haar bestaan wendbaar gebleven en altijd snel geëvolueerd. De VDAB is een echte voorloper in Europa.”

Wat is zijn grootste doel?

“Ik laat de mensen die het werk doen vertellen over hun organisatie, ook als het minder goed gaat. Ook het intranet is een niet te onderschatten kanaal. Ik maak sinds een paar maanden een ochtendpost en een middagpost waarin ik collega's toon wat andere collega's doen. Het werk van anderen zichtbaar maken, is het mooiste dat je als communicatieman kunt doen. Het helpt hen om zich geapprecieerd te voelen. Zo worden mensen gestimuleerd in hun werk en zijn ze fier op wat ze doen.”

Charlotte Martot
 

“Bij Securex zijn we allemaal ambassadeur.” (Charlotte Martot, Securex)

 

Charlotte Martot werkt sinds 2013 bij Securex, haar eerste werkgever, waar ze als talent coördinator werkt binnen het hr-team. Ze houdt zich bezig met aanwerving en selectie, talent management en het organiseren van opleidingen. Daarnaast maakt ze deel uit van het team management trainees en werkt ze ook aan projecten buiten het hr-team. 

Wat maakt haar tot merkambassadeur?

“Ik voel me erg betrokken bij mijn werk en dat gevoel wil ik graag delen met de mensen. Het is leuk werken bij Securex. Ik doe mijn job heel graag, ik krijg kansen om me te ontwikkelen en ik vertel daar graag over. Wil ik mensen overtuigen om hier te komen werken? Uiteraard, maar het initiatief moet nog altijd van de mensen zelf komen. Vergelijk het met een restaurant waar ik enthousiast over ben. Daar zal ik mijn vrienden over vertellen, maar ik kan ze niet verplichten om daar te gaan eten.”

Hoe doet ze het?

“Het begint op het werk zelf. Mijn collega's noemen me – terecht – een optimist. Iedereen heeft natuurlijk goede en slechte dagen, maar ik probeer daar zo goed mogelijk mee om te gaan en dat uit te stralen naar mijn collega's. Met een grote glimlach binnenkomen heeft een fijn effect op je omgeving. Het zorgt voor een goede vibe in het team waarin ik werk en het geeft iedereen zin om hetzelfde te doen. Wij babbelen ook op een heel natuurlijke manier over Securex en onze rol daarin. Zo worden we allemaal een beetje ambassadeur. Zo gaat het trouwens met alles bij Securex: als wij software ontwikkelen voor een klant, zullen we die altijd eerst intern uittesten. Zo is het ook met mijn merkambassadeurschap: door intern een netwerk op te bouwen en veel met de mensen te praten, deel ik de goesting om hier te werken.”

Charlotte schrijft blogs, verstuurt tweets, is actief op LinkedIn. Zit daar een plan achter?

“We hebben drie verschillende blogs. Met het team communicatie heb ik afgesproken om voor Life@Securex te schrijven. Dat kan gaan over waarom ik mijn job graag doe. Maar ook waarom het belangrijk is een goede motivatiebrief te schrijven, hoe je dat doet en waarom wij dat bij Securex verwachten. Het kan dus gaan over een breed gedragen visie of een persoonlijk gevoel, zolang het andere mensen kan inspireren. Iedereen binnen Securex kan en mag trouwens een blog schrijven. Voor het gepubliceerd wordt, stelt het team communicatie eventueel veranderingen voor, die in overleg worden doorgevoerd.”

(jb) - Foto’s: (bd) - Bron: MARK Magazine 

MARK Magazine 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.