De 20 groenste bedrijfswagens van 2012

Het 91ste autosalon loopt nog tot en met 20 januari, en focust op lichte bedrijfsvoertuigen en vrijetijdswagens. “De trend naar een groener professioneel wagenpark zet zich duidelijk voort”, vertelt Roel Vanderbeuren van Mobimix.be. Al worden de hybride en elektrische wagens zwaar afgestraft door de nieuwe regels van de regering Di Rupo.

18 januari 2013

Delen

Citroen c-zero

Dit autosalon schenkt meer aandacht aan animatie en beleving. Naast een zeer spectaculaire 4x4-piste is er ook een grote piste voor elektrische en hybride voertuigen, zo krijgt elke bezoeker de kans geeft om in het echt te ervaren hoe een elektrische aangedreven auto rijdt.

Groener professioneel wagenpark

“In tegenstelling tot de particuliere automarkt die in 2012 flinke klappen kreeg, bleef de markt van ‘gewone’ personenwagens die binnen ondernemingen worden ingezet als firmawagen of poolwagen redelijk stabiel”, vertelt Roel Vanderbeuren, coördinator van Mobimix.be, een digitaal platform voor ecologisch vlootbeheer.

“De trend naar een groener professioneel wagenpark zet zich duidelijk voort. Voor het eerst in de geschiedenis dook de gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens (125 g CO2/km) onder die van de auto’s ingeschreven door particulieren (130 g CO2/km). Dat heeft veel te maken met de afschaffing van de CO2-korting voor particulieren en de wijzigingen in de berekening van het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens. Hoe groter het voordeel van alle aard, hoe lager het nettoloon van een werknemer. De CO2-uitstoot en de catalogusprijs spelen hierbij een doorslaggevende rol, waardoor bedrijven en werknemers kiezen voor kleinere modellen of kleinere motorisaties met een lager verbruik.”

Dat merkt ook hr-adviseur Towers Watson. “Bedrijven hebben in 2012 hun werknemers omwille van fiscale redenen proberen te sturen naar bedrijfswagens met een lagere CO2-uitstoot, sommige bedrijven bieden de meer vervuilende wagens zelfs gewoon niet meer aan aan hun werknemers”, aldus senior consultant van Freddy Vlaeminck van Towers Watson.

Elektrische en hybride wagens afgestraft

“Ook elektrische en hybride wagens beginnen stilaan hun plaats te veroveren”, zegt Roel Vanderbeuren van Mobimix.be. “Intussen maken ze 1% uit van de nieuwe inschrijvingen en dan voornamelijk bij ondernemingen.”

De trend naar een groener professioneel wagenpark mag zich qua CO2-uitstoot dan wel voortzetten, enkel de elektrische en hybride wagens zijn echt milieuvriendelijk. En die hebben het niet makkelijk door de maatregelen van de regering Di Rupo.

“Hybride en elektrische wagens worden zwaar afgestraft door hun forse catalogusprijs”, vertelt Kathelijne Verboomen, manager reward consulting bij SD Worx.

Door de nieuwe regels van de regering Di Rupo wordt het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens berekend aan de hand van een CO2-coëfficient en de catalogusprijs. Die catalogusprijs wordt berekend inclusief btw en opties, maar exclusief eventuele kortingen. Een korting krijgen bij aankoop van een wagen, verlaagt het voordeel van alle aard – en de belastingen - dus niet.

“Werknemers denken daardoor nu tweemaal na voor ze extra opties kiezen”, vertelt senior consultant van Freddy Vlaeminck van Towers Watson.

Kathelijne Verboomen van SD Worx: “Om het voordeel van alle aard te drukken, worden werknemers gestimuleerd om te besparen op allerlei opties, waaronder veiligheidsopties en ‘groene’ opties. Dit is echter nefast voor het milieu, de veiligheid van de bestuurder en zijn passagiers, en ook voor het hele Belgische wagenpark aangezien bedrijfs- en leasewagens na gemiddeld 4 jaar op de tweedehandsmarkt terechtkomen.”

Prijs belangrijker dan milieuvriendelijkheid

Dat de prijs voor autogebruikers belangrijker is dan de milieuvriendelijkheid, bevestigt ook een onderzoek van AutoScout24, de grootste zoekertjessite in Europa voor tweedehandswagens. Marktonderzoeksbureau GfK ondervroeg in 2012 8.844 personen tussen 18 en 65 jaar uit 7 Europese landen, waaronder 1.000 Belgen.

“In België zijn we eendrachtig in behoudsgezindheid: we hechten voornamelijk belang aan de veiligheid van onze auto en we willen het daarbij horende prijskaartje uiteraard liefst zo laag mogelijk houden”, vertelt Axel Ophoff van AutoScout24 België. “Belgen hechten meer waarde aan betaalbaar gebruik dan aan milieuvriendelijkheid.”

“Stedelingen, universitairen en vrouwen hechten gemiddeld het meest belang aan milieuvriendelijke mobiliteit. Opvallend is wel dat een kwart meer Belgische min-dertigers onder het gemiddelde van hun Europese evenknieën scoren.”

De groenste lijst

Voor ondernemingen en werknemers die zelf ook een groene bedrijfswagen willen kiezen met een laag voordeel van alle aard (en dus een hoger nettoloon), zetten we de 20 groenste (bedrijfs)wagens op een rijtje.

De ecoscore geeft de globale milieuvriendelijkheid van een voertuig weer (hoe dichter bij 100, hoe milieuvriendelijker). Hiervoor wordt rekening gehouden met verschillende schade-effecten: broeikaseffect, luchtkwaliteit (gezondheidseffecten en effecten op ecosystemen) en geluidshinder.

  Merk Model Brandstof Ecoscore CO2-uitstoot (g/km) Verbruik (/100km) Voordeel alle aard (EUR/maand)
1. Renault Zoe Elektriciteit 89 0 11 kWh 100
2. Citroën C-Zero (1) Elektriciteit 87 0 13 kWh 100
3. Toyota IQ Elektriciteit 87 0 13kWh 100
4. Renault Fluence Elektriciteit 87 0 14 kWh 100
5. Smart Fortwo Elektriciteit 86 0 15 kWh 100
6. Renault Kangoo Elektriciteit 86 0 15 kWh 100
7. Nissan Leaf Elektriciteit 86 0 15 kWh 100
8. Tesla Model S Elektriciteit 86 0 15 kWh 279
9. Opel Ampera (2) Plug-in hybride 82 27 1,2 l 131
10. Tesla Roadster Elektriciteit 81 0 23 kWh 285
11. Toyota Yaris Benzine hybride 79 79 3,5 l 100
12. Lexus CT200h Benzine hybride 78 87 3,8 l 100
13. Toyota Auris Benzine hybride 78 87 3,8 l 100
14. Fiat Qubo Aardgas 77 114 6,4 m³ 100
15. Toyota Prius Benzine hybride 77 89 3,9 l 100
16. Volkswagen Passat Aardgas 77 119 6,7 m³ 125
17. Honda Insight Benzine hybride 77 96 4,1 l 100
18. Fiat Panda Aardgas 77 114 6,4 m³ 100
19. Fiat Punto Aardgas 77 115 6,4 m³ 100
20. Toyota Grand Prius + Benzine hyrbide 77 96 4,1 l 100

(1) Identieke voertuigen: Mitsubishi i-MiEV, Peugeot ION 

(2) Identiek voertuig: Chevrolet Volt 

(mr) - Bron: Mobimix.be (digitaal platform over duurzame mobiliteit voor vlootbeheerders, aankopers en mobiliteitsverantwoordelijken) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.