BOSS paints bekroond als HR-Ambassadeur 2016

Van de vijf waarden die de Belgische verfproducent BOSS paints in het vaandel draagt, komt rendement op de laatste plaats. Mens, klant, kwaliteit en milieu staan hoger in hun waardenkompas. De HR-aanpak bij BOSS leidde alvast tot de bekroning tot ‘HR-Ambassadeur 2016’. Jobat sprak met HR-manager Heidi Van Herweghe over de ingrediënten van hun HR-recept.

5 november 2016

Delen

Met de bekroning tot ‘HR-Ambassadeur 2016’ is BOSS paints als Belgisch familiebedrijf in goed gezelschap. Eerder wonnen onder meer Audi, Colruyt en Torfs deze prijs.

Onderschat nooit de impact van bedrijfscultuur. Die bekende HR-stelling lijkt hier ook te worden bevestigd. “BOSS paints, een bedrijf van de derde generatie, maakte vooral indruk met een sterke bedrijfscultuur. Die cultuur is mee gestimuleerd en gedragen door zijn ceo Toon Bossuyt”, aldus juryvoorzitter Rony Hoebeke bij de eindbeoordeling, waarbij BOSS het haalde van Emmaüs, Wijs en Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen.

Met de bekroning tot HR-Ambassadeur is BOSS paints als Belgisch familiebedrijf overigens in goed gezelschap. Eerder wonnen onder meer Audi Brussel, Durabrik, Colruyt, VDAB en Schoenen Torfs deze prijs.

BOSS paints is verffabrikant, -groothandelaar en -retailer, onder meer via de Colora-vestigingen. Het is een relatief klein bedrijf (met 280 medewerkers voor BOSS en nog eens 200 erbij voor Colora) in een markt die wordt gedomineerd door multinationals. “Wij hebben geen schrik om anders te zijn. Integendeel, we vinden dat zelfs een beetje leuk”, zo stelt ceo Toon Bossuyt op de website van het bedrijf.

HR-Ambassadeur 2016
Voor een HR-manager is het natuurlijk interessant en aangenaam om voor een ceo te werken die de werknemer als mens centraal stelt, bevestigt ook HR-manager Heidi Van Herweghe. “Maar tegelijk legt het de lat wel hoog, want je wordt constant uitgedaagd”, stelt ze. De HR-aanpak bij BOSS kenmerkt zich door een aantal beleidslijnen.

1. Vertrouwen, co-creatie en feedback

Vertrouwen, co-creatie en feedback zijn bij BOSS paints de zogenaamde ankers van de bedrijfscultuur. “Wij zijn enorm bezig geweest met het creëren van een context rond vertrouwen. Als mensen zich op hun gemak voelen, nemen ze meer initiatief en verantwoordelijkheid”, vertelt Heidi Van Herweghe. “We trachten onze medewerkers ook zoveel mogelijk te betrekken bij het beslissingsproces. Als zij meer zicht krijgen op mogelijke nuances en dilemma’s, krijg je nadien van hen ook meer begrip en engagement als uiteindelijk een beslissing wordt genomen.”

Daarnaast werkt BOSS paints, naar eigen zeggen al jaren, aan het proces van het geven en ontvangen van feedback. “Mensen moeten feedback durven geven aan anderen, en anderzijds moeten ze zich ook openstellen voor feedback”, stelt zij. Deze feedback gebeurt ook opwaarts. Zo is er binnen het bedrijf een programma waarbij medewerkers in groep, en met de hulp van een externe coach, hun teammanager feedback geven. “Leiders leren zo naar zichzelf te kijken en zich af te vragen wat het effect is van hun gedrag. Dergelijke sessies dragen steevast bij tot een goede samenwerking”, vindt Van Herweghe.

2. Leren & work-life balance

Naast de drie ankers, zijn er ook twee pijlers binnen de bedrijfscultuur. Enerzijds is er de leercultuur. “Elke werknemer bieden wij een individueel leertraject op ons leerplatform. Dit zogenaamde Everest & Cleverest-programma baseert zich op blended learning, dus zowel online als via traditionele opleidingen. Het traject baseert zich op zelfsturing: de medewerker kan zijn eigen tempo bepalen”, aldus de HR-manager. Daarnaast kent BOSS paints ook een informele leercultuur. “Denk hierbij aan medewerkers die tijdelijk in een andere job meedraaien. Ook dit zorgt voor wederzijds begrip en voorkomt het zogenaamde silo-denken.”

Een andere pijler is een (gezond) evenwicht tussen werk en privé. “Er wordt bij ons zeer hard gewerkt. Maar tegelijk trachten we zorg te dragen voor deze harde werkers”, vertelt ze. Flexibele arbeidstijden, een strijkdienst die op kantoor komt, een bedrijfsrestaurant met een eigen gezonde kok (en dus geen grootkeuken), kinderkampen, een gratis fietsonderhoud en tussenkomst bij sportabonnementen: het zijn maar enkele voorbeelden van worklife-initiatieven bij BOSS paints.

3. Waarden: mens, klant, kwaliteit en milieu voorop

Bij BOSS paints staat tenslotte het zogenaamde waardenkompas centraal. “Elke beslissing wordt er op afgemeten.” Het kompas bevat vijf waarden: focus op de klant, oog voor kwaliteit, aandacht voor mensen en een hart voor het milieu. “De eerste vier waarden staan voorop. Het rendement komt op de vijfde plaats. Mensen en hun talenten staan dus centraal in ons familiebedrijf. Als je mensen tevreden zijn, zijn je klanten dat ook. Die twee gaan hand in hand”, meent Van Herweghe.

Bovenal is het HR-verhaal bij Boss een verhaal over een aanpak en visie op lange termijn, en niet bepaald over snelle winst of een jachtige beurskoers. Los hiervan kan BOSS paints als bedrijf ook wel winstcijfers voorleggen, wat ook wel helpt bij het uitstippelen van een (goed) HR-beleid. “Er is niets mis met winst maken, maar het is niet onze hoofdprioriteit.”

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.