F1-fans gaan ver voor een job
Tijdens de GP van Maleisië hielden hordes fans een bord omhoog om bij BMW aan de slag te gaan. Met een wel heel onverwacht staartje …
Wij lieten onze nieuwsgierigheid de vrije loop en stapten met Press Officer Luc Willems te voet over het – toen nog - verlaten circuit van Spa-Francorchamps.
Tegen de 1.500: pistecommissarissen, een medische dienst, interventiewagens, paddock verantwoordelijken, security, parkingwachters … De 300 à 500 mensen van de catering heb ik dan nog niet eens meegerekend, en de parking zelf wordt uitgebaat door plaatselijke sportclubs en jeugdbewegingen. Voor een F1-race is veel volk nodig.
Nee, gelukkig niet … Het grootste deel van het werkvolk op een racedag komt van de organisator. Wij hebben zo’n 45 werknemers in dienst. Op de marketing- en de commerciële afdeling staan 8 mensen in voor het beheer van de wedstrijden en de andere initiatieven in de week. Onze veiligheidsdienst voor de piste bestaat uit 5 man. En dan hebben nog eens zo’n 30 werknemers op de technische dienst: zij onderhouden het circuit en de gebouwen. Tijdens de vakantie hebben we ook 5 à 6 jobstudenten voor technische klusjes.
Dat hangt af van de functie. Op de technische dienst zijn het elektriciens, loodgieters, ververs, schrijnwerkers, tuiniers, lassers etc. Op de marketing- en de commerciële afdeling werken onder meer twee logistieke krachten, een ex-journalist, een boekhouder, een administratieve kracht en iemand met ervaring in het hotelwezen.
Ja, voor de veiligheidsdienst op de piste. Heel moeilijk om hiervoor volk te vinden. Het is een heel specifieke job waar geen studies voor bestaan.
Ja, zij kunnen de race gratis komen volgen dankzij hun speciale badge.
Ja, maar in de praktijk is dat niet zo eenvoudig. F1-piloten zijn heel moeilijk te benaderen.
(mr)
26 augustus 2010Tijdens de GP van Maleisië hielden hordes fans een bord omhoog om bij BMW aan de slag te gaan. Met een wel heel onverwacht staartje …
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
We kennen allemaal wel iemand in onze kennissenkring: de vriend die klaagt over de werkdruk of de sfeer op het werk. En die toch op zijn plek blijft zitten...
Koen is hr-verantwoordelijke van VDAB Oost-Vlaanderen: “We streven ernaar dat niemand achteropraakt.”
’s Middags doorwerken en dan vroeger naar huis gaan omdat je geen middagpauze hebt genomen. Te mooi om waar te zijn of mag dat?
Kevin is VTS verkeersleider in de haven van Antwerpen-Brugge. Hij neemt ons mee doorheen zijn dag.
Yasser groeide door naar specialist elektriciteitsnetten bij Fluvius.
Een leerkracht moet uiteraard meer kunnen dan kinderen leren dat één plus één gelijk is aan twee. Maar wat moet er nog in je DNA zitten om leerkracht te worden?
We vroegen aan Donna De Saegher (25) hoeveel zij verdient en wat haar job als educatief medewerker precies inhoudt...