Hoe schrijf je een motivatiebrief die écht gelezen wordt?
Zelfs in de digitale sollicitatiewereld blijft de motivatiebrief overeind. Je moet immers nog altijd proberen opvallen. Hoe doe je dat best? Enkele tips!
Een eerste indruk is al snel gemaakt en tegenwoordig is het daarom extra belangrijk om jezelf snel en op de juiste manier te profileren, maar hoe?
De recruiter wil weten welk werk je momenteel uitvoert of het laatst hebt uitgevoerd. Vaak proberen kandidaten hun werkgeschiedenis te ordenen op basis van relevantie, maar dit wordt meestal niet geapprecieerd. Wees duidelijk over je laatste functie en job, en verander de volgorde niet omdat je enkele jaren geleden een functie beoefende die meer aanleunt bij de functie waarvoor je solliciteert.
Daarnaast is het erg belangrijk om niet te proberen de gaten in je werkervaring op te vullen. Het verbergen of proberen opvullen van deze gaten, zorgt voor vele vraagtekens bij de recruiter. Wees eerlijk, vertel waarom je een jaar niet gewerkt hebt. Een bedrijf proberen opstarten bijvoorbeeld, weerspiegelt een ambitieuze persoonlijkheid, wat wel eens in jouw voordeel kan spelen. Ook door vrijwilligerswerk of het maken van een wereldreis leer je veel bij dat je kan gebruiken op de werkvloer.
Waarschijnlijk, maar dit geldt ook voor 99% van de rest van de bevolking. Als je persoonlijke informatie verwerkt in je CV, zorg dan dat deze relevant of uitzonderlijk interessant zijn. Hou wel in de gaten dat de informatie niet té origineel is. Het verzamelen van opgezette dieren is meestal geen hobby die hoog aangeschreven staat, tenzij je solliciteert voor een job als jager.
Je beschikt over een Facebook, LinkedIn en Twitter account, maar voegt geen link toe in je CV? Tenzij je iets te verbergen hebt en argwaan wilt opwekken bij de recruiter, is het beter deze links gewoon even mee te geven. Ze zullen toch online naar jou op zoek gaan, dus kan je het hen beter even gemakkelijk maken. Zo verhoog je ook de kans dat je er vertrouwenswaardig uitziet, wat meteen je kans op een gesprek vergroot.
Vermeld het zeker als je gewerkt voor bekende bedrijven en klanten. Als je voor kleinere bedrijven of bedrijven met een nogal vreemde naam hebt gewerkt, kan je het best een kleine beschrijving toevoegen. Enkele woorden zijn genoeg, als de functie van het bedrijf maar duidelijk is. Geef ook namen en contactgegevens mee van referenties die kunnen gecontacteerd worden.
Vergeet nooit dat de personeelsdienst soms wel 100 CV’s op een dag bekijkt. Wil jij eruit springen? Maak dan gebruik van duidelijke sleutelwoorden om ervoor te zorgen dat de leesbaarheid van je document verbetert. Het bekijken van zo’n CV gaat erg snel, je wil dus de juiste informatie in een oogwenk weergeven.
Telkens opnieuw dezelfde templates passeren de revue. Zoek eens wat anders dan een standaard template. Daarvoor moet je geen grafisch designer zijn, er bestaan verschillende tools die je kunnen helpen bij het bekomen van een mooi uitziende, originele CV.
Als je niet van plan bent om interessante informatie, extra details of de link met het bedrijf in kwestie toe te voegen, kan je beter geen motivatiebrief schrijven. Dit bezorgt de recruiter minder leeswerk en het geeft jou evenveel kansen op succes.
Leg in een motivatiebrief kort uit wie je bent en vertel wat jij kan betekenen voor het bedrijf waarvoor je solliciteert. Je wordt immers niet aangenomen om jouw persoonlijke skills te verbeteren, maar wel om wat je het bedrijf zou kunnen opleveren.
Je lijkt een interessante kandidaat, maar je bent niet te bereiken… Dit wil je voorkomen, toch? Zorg dan dat je contactgegevens duidelijk, juist en zichtbaar worden weergegeven. Dubbelcheck even of alle relevante contactinformatie er op staat, zodat je nooit in de nee-stapel belandt, ondanks een ideaal profiel.
Naast het toevoegen van irrelevante, persoonlijke informatie, is het ook mogelijk om irrelevante, professionele informatie te verschaffen. Zo is het toevoegen van negatieve werkervaringen uit den boze. Je zou wel eens kunnen overkomen als moeilijk om mee om te gaan of onredelijk, aangezien de recruiter de situatie niet kent.
Daarnaast is ook het uitdrukken van onrealistisch of ongepast streven geen goed idee. Het is mooi dat jij volgend jaar je eigen bedrijf wil beginnen, maar waarom zou het bedrijf jou dan aannemen? En als je solliciteert voor een verkoopfunctie, vermeld je best niet dat je ambities hebt om CEO te worden.
Met deze tips zou je al heel wat verder kunnen komen in het sollicitatieproces. Alvast veel succes bij de volgende pogingen!
(mr)
Zelfs in de digitale sollicitatiewereld blijft de motivatiebrief overeind. Je moet immers nog altijd proberen opvallen. Hoe doe je dat best? Enkele tips!
Er wordt gezegd dat je tegenwoordig best een foto op je cv zet, maar wat heeft dat tot gevolg? Speelt je uiterlijk dan mee? Ja, zo blijkt...
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Een lange reis achter de rug of voor de boeg maar bang dat je waarde op de arbeidsmarkt hierdoor daalt? Volg deze tips en maak van je reis een troef!
Kies je je profielfoto op Facebook nauwkeurig uit? Top! Uit onderzoek is gebleken dat een goede foto belangrijk is voor eventuele sollicitatiegesprekken.
Nog maar weinig tijd, maar toch vastberaden om die nieuwe job te pakken te krijgen? Deze snelle tips maken alsnog het verschil!
Een overzicht van de evolutie van het cv dat geleidelijk aan uitgroeide tot een van de belangrijkste onderdelen van het sollicitatieproces.
Met een indrukwekkende motivatiebrief en bijhorend cv kan je recruiters overtuigen om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Enkele tips!
Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.