Zowerkthet.be wijst jongeren de weg

Zowerkthet.be
“We focussen op de lifeskills. Zij geven het zelfbeeld een boost.” (Kathleen Art, projectverantwoordelijke)

In de strijd tegen 'werkloosheid en jongeren' lanceert de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen het nieuwe online platform zowerkthet.be. In een pop-upkantoor in de wijk Zurenborg werd het concept voorgesteld.

“Op zowerkthet.be vinden 18-plussers bruikbare antwoorden en persoonlijke ondersteuning in de zoektocht naar werk, extra kwalificatie, herscholing, heroriëntering en zelfwaardering. Jongeren weten vaak niet hoe daaraan te beginnen of raken ontmoedigd. Op die momenten willen wij er zijn om hen te activeren, hen meer zelfvertrouwen te geven en hen aan te moedigen door te zetten. Lijkt begeleiding hen vaak een stap te ver, dan willen wij hen tonen dat coaching wel degelijk helpt en dat ze daar veel mogelijkheden toe hebben. Naast persoonlijk advies wijzen we via partnerships met VDAB, de stad Antwerpen en het Consortium volwassenenonderwijs Antwerpen de weg naar de juiste partner voor meer uitgebreide begeleiding en ondersteuning. Inkomende vragen worden via mail binnen de 48 uur beantwoord. Naast jongeren richten we ons ook op andere werkzoekenden en mensen die zich willen heroriënteren”, verduidelijkt projectverantwoordelijke Kathleen Art.

Sollicitatie- en stijladvies

Elementen in de ondersteuning zijn ook het versterken van het cv en het geven van sollicitatie-en stijladvies. “We moeten jongeren zo goed mogelijk wapenen om zich aan potentiële werkgevers voor te stellen. Uit onze ervaringen met een van onze vorige initiatieven, pienternet.be, bleken er toch heel wat vragen te komen over 'hoe solliciteren'. Daarom besloten we dit luik af te splitsen en te concentreren in een apart platform”, zegt gedeputeerde Ludwig Caluwé.

“Daarbij willen we ook focussen op de lifeskills, vaardigheden die mensen al op een of andere manier (buiten het werk/studie) hebben verworven maar waar ze niet meteen aan denken. Ze nemen deze daarom niet in hun cv op, terwijl ze het zelfbeeld en zelfvertrouwen net een boost geven. Inspiratie op de website vinden mensen ten slotte nog via opvallende en inventieve cv's, sollicitatie-cartoons en verhalen van lotgenoten”, geeft Kathleen Art aan.

Pop-up

Op die manier stapte een veertigtal jongeren en werkzoekenden afgelopen dagen al met een stijlvol en versterkt papieren cv en video-cv het pop-upkantoor bij communicatiebureau Spindokter in de wijk Zurenborg buiten.

Leen Megens (27) uit Antwerpen is een van hen. “Ik ben copywriter van beroep en was in die functie drie jaar aan de slag bij een communicatiebureau. Omdat ik nood had aan nieuwe lucht, nam ik zelf ontslag. Maar ik zit nu op een punt dat ik worstel met de vraag wat ik wil gaan doen: freelancen of toch ergens als werknemer vast in dienst. Daarvoor wil ik eerst nog meer ontdekken wat mijn sterke en minder sterke punten zijn en hoe ik in mondelinge sollicitaties in bepaalde situaties het best reageer. Maar waar kon ik daarvoor het best terecht? VDAB bijvoorbeeld leek me voor die zaken een stap te ver en niet meteen aan de orde.”

“Uit het gesprek heb ik toch al enkele nuttige tips kunnen halen. Zoals de 'talententest' waarbij je via trefwoorden en korte omschrijvingen meer dan je beseft over jezelf kunt ontdekken. Dingen die je typeren en op het eerste gezicht negatief klinken, hoeven dat niet altijd te zijn. Je kunt ze ook vanuit een ander oogpunt bekijken en op die manier in een gesprek toch als een positieve eigenschap naar voren brengen. In een markt waar veel competitie is, is het zeker zo belangrijk dat je je sterktes goed kent. Zowerkthet.be lijkt me hiervoor een goed instrument. Ik ben alvast overtuigd.”

Het online platform zowerkthet.be wordt vanaf 30 september geactiveerd.

zowerkthet.be 

(wv) 

Meer info over Student , Welke job past bij mij? , Waar vind ik jobs? , Starters , Loopbaanbegeleiding , Persoonlijke ontwikkeling

16/09/2014