Zeven op tien bedrijfswagens niet nodig voor job

bedrijfswagens
“Een bedrijfswagen met een tankkaart levert een werknemer maandelijks makkelijk 400 à 500 euro voordeel op” (Geoffroy Rubens, consultant Towers Watson)

De meeste bedrijfswagens, zo’n 70%, zijn niet meer dan een verkapte vorm van loon en zijn niet nodig voor de uitvoering van de job. Afhankelijk van hun plaats op de professionele ladder varieert het maandelijks budget dat werknemers mogen spenderen aan een bedrijfswagen tussen 580 en 1.020 euro.

“Zeven op de tien bedrijfswagens worden toegekend aan jobs waarbij werknemers de wagen niet gebruiken voor klantenbezoeken, dat zijn met andere woorden ‘status cars’”, vertelt Freddy Vlaeminck, senior consultant van hr-adviseur Towers Watson.

“Bedrijfswagens vormen in België een belangrijk onderdeel van het wegverkeer, zelfs 63% van de pendelaars heeft er een”, vult Michel Van den Broeck, managing director van LeasePlan, aan.

Bedrijfswagen = maandelijks 400 à 500 euro voordeel

Een bedrijfswagen is en blijft een fiscaal voordelige vorm van verloning, ook na de invoering van de strengere regels door de regering Di Rupo. “Een bedrijfswagen met een tankkaart levert een werknemer maandelijks makkelijk 400 à 500 euro voordeel op”, aldus Geoffroy Rubens, consultant bij Towers Watson.

Een leasebudget ter waarde van 500 euro is zeer moeilijk te compenseren door een brutosalarisverhoging. Hr-adviseur Towers Watson berekende dat je al gauw een kwart meer moet verdienen om het gemis van een bedrijfswagen te compenseren.

Het leasebudget dat werknemers mogen besteden, hangt af van de functie die ze bekleden. Dat budget varieert van 580 euro voor ‘gewone’ professionals tot 1.020 euro voor directieleden (zie kader). Die budgetten per werknemer blijven redelijk stabiel over de jaren heen, dat blijkt uit het jaarlijks Compensation Survey van Towers Watson bij 330 bedrijven. Dat komt omdat een bedrijf z’n car policy nu eenmaal niet elk jaar aanpast en een leasecontract voor 4 à 5 jaar wordt afgesloten.

Bedrijven geven minder snel bedrijfswagen

“We zien wel dat bedrijven in 2012 conservatiever zijn geworden voor welke functies ze een bedrijfswagen geven”, vertelt Freddy Vlaeminck, senior consultant van Towers Watson. “Als de helft van de werknemers in een bepaalde functie een bedrijfswagen heeft, dan zeggen wat dat een bedrijfswagen gebruikelijk is voor die functie. Die 50%-grens is licht opgeschoven naar boven in de functiehiërarchie, wat betekent dat bedrijven terughoudender zijn geworden in het geven van bedrijfswagens.”

Ook voor 2013 verwacht hr-consultant Towers Watson dezelfde evolutie. “Bovendien komt de loonblokkering er nog eens bovenop. Een bedrijfswagen telt mee voor de berekening van het loon, met als gevolg dat bedrijven minder nieuwe wagens zullen toekennen.”

Leasebudget dat werknemers mogen spenderen aan een bedrijfswagen

  2008 2011 2012
Directie € 1.000 € 1.050 € 1.020
Topmanagement € 875 € 850 € 855
Middenklasse € 725 € 700 € 700
Sales professionals € 650 € 600 € 626
Andere professionals € 600 € 550 € 580

Bron: Towers Watson Compensation Surveys. Mediaan van maandelijkse leasekost voor de bedrijven (incl. onderhoud en excl. btw). 

Werknemers kiezen minder opties

Het beschikbare budget mag dan wel grosso modo gelijk zijn gebleven, de manier waarop werknemers omgaan met dat budget is wel veranderd.

Door de nieuwe regels die de regering Di Rupo heeft ingevoerd, wordt het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens berekend aan de hand van de catalogusprijs (incl. btw en opties, excl. korting) en een CO2-coëfficient. Hoe groter het voordeel van alle aard, hoe lager het nettoloon van een werknemer. “Werknemers denken daardoor nu tweemaal na voor ze extra opties kiezen. Bedrijven hebben in 2012 hun werknemers omwille van fiscale redenen ook proberen te sturen naar bedrijfswagens met een lagere CO2-uitstoot, sommige bedrijven bieden de meer vervuilende wagens zelfs gewoon niet meer aan aan hun werknemers”, vertelt Freddy Vlaeminck van Towers Watson.

Bedrijven stellen vervanging bedrijfswagen uit

Omwille van budgettaire redenen verlengden in 2012 ook heel wat bedrijven hun leasecontract met een jaar. “Leasecontracten worden afgesloten voor 4 of 5 jaar, of voor 120.000 of 150.000 kilometer. We zien dat bedrijven hun leasecontract met een jaar verlengen of het aantal kilometers optrekken van 150.000 naar 180.000 kilometer. Ze krijgen dan gunstigere tarieven, omdat de prijs die leasingmaatschappijen voor gebruikte voertuigen krijgen op de tweedehandsmarkt is gekelderd. Zo moeten leasingmaatschappijen niet herinvesteren in een nieuwe wagen met het risico om met de oude te blijven zitten”, besluit Freddy Vlaeminck.

(mr) 

in samenwerking met Towers Watson 

Meer info over Hoeveel ben ik waard? , Extralegale voordelen , Bedrijfswagen , Mobiliteit & transport

17/01/2013