Van Hoecke mikt op zelfsturende medewerkers

“Voor een kennismakingsgesprek met een nieuwe medewerker trekken we al snel anderhalf uur uit.” (Caroline Hulpiau, Teamleider Human Resources bij Van Hoecke)

In de Benelux behoort Van Hoecke nv al bijna 50 jaar tot de top van toeleveranciers in de meubelindustrie. Medewerkers sterker maken door hen verantwoordelijkheid te geven en ruimte te bieden voor persoonlijke ontwikkeling, vormt de kern van de bedrijfsfilosofie. “We streven naar zelfsturende medewerkers die actief verbeteringen voorstellen.”

Functioneel meubelbeslag: dat is de specialisatie van Van Hoecke. Vorig jaar werd Van Hoecke uitgeroepen tot ‘Onderneming van het jaar’ van de stad Sint-Niklaas. Sinds kort mag het bedrijf zich ook ‘Factory of the Future’ noemen. “Vandaag levert Van Hoecke alles wat nodig is om intensief gebruikte meubelonderdelen vlot te laten openen, sluiten, draaien en bewegen: scharnieren, lade- en klapdeursystemen,” vertelt Caroline Hulpiau, Teamleider Human Resources bij Van Hoecke nv.

“We focussen op functioneel meubelbeslag voor kasten in keukens en badkamers, en voor andere meubels die veel gebruikt worden. We zijn niet alleen sterk in logistiek, maar ook in maatwerk voor meubelcomponenten en vernieuwende concepten voor keuken- en interieurbouw. Met ons eigen product, de TA’OR-box zijn we klaar om ook onze internationale ambities waar te maken.”

Passen binnen bedrijfscultuur

De afgelopen jaren is het bedrijf sterk gegroeid. “We investeren continu in technologie en automatisatie, ook productontwikkeling zorgt voor nieuwe impulsen”, vertelt Hulpiau. In totaal zijn zo’n 200 medewerkers actief bij Van Hoecke en bij het productiebedrijf Halux. “Wij investeren volop in nieuwe mensen, daarom besteden we altijd heel veel tijd aan sollicitatiegesprekken. Voor ons is het belangrijk om te ontdekken of een nieuwe medewerker zich kan vinden in de waarden en de identiteit van onze onderneming. Voor een kennismakingsgesprek trekken we al snel anderhalf uur uit”, aldus Hulpiau.

In een tweede fase volgt een persoonlijkheidstest en een rondleiding door het bedrijf. “Hierin peilen we naar de affiniteit van de kandidaat met onze producten en manier van werken. In een derde afrondende fase leggen we alle delen van de puzzel bij elkaar. Nieuwkomers zijn op die manier al vertrouwd met de bedrijfscultuur en voelen of ze daar al dan niet deel van willen uitmaken. Soms krijgen we kandidaten over de vloer met excellente capaciteiten maar toch moeten we hen teleurstellen omdat ze niet passen binnen onze teams. Onze identiteit is op dat vlak te belangrijk, het hart moet op de juiste plaats zitten.”

Autonome teamwerking

Het bedrijf gelooft heel sterk in autonome teamwerking. “Dit houdt in dat we verantwoordelijkheden willen leggen op de juiste plaats”, legt Hulpiau uit. “We streven naar zelfsturende medewerkers die actief verbetervoorstellen formuleren op het vlak van organisatie, veiligheid, materiaal of de inrichting van de werktafels. Zowel vanuit de behoefte van de organisatie als vanuit de medewerkers ontstaan nieuwe ideeën. Door in overleg te gaan met onze medewerkers en goed naar elkaar te luisteren, realiseren we samen de beste oplossingen.”

Eén uur afwezig

Een evenwichtige balans tussen werk/privé maakt ook deel uit van het HR-beleid. Hulpiau: “Zo bieden we al de mogelijkheid van glijdende werkuren maar we willen dit nog verder uitbreiden in functie van een persoonlijke balans. Mensen met bijvoorbeeld een co-ouderschap zijn op dat vlak vaak vragende partij. We stellen ons daarbij soepel op”, stelt ze.

Werknemers Van Hoecke
Binnenkort zullen medewerkers ook flexibele afwezigheid kunnen aanvragen. “In plaats van een volledige of halve dag afwezigheid kunnen ze dit ook aanvragen voor één of meerdere uren. Dit lijkt een evidentie, maar in een productie of logistieke afdeling die op volle toeren draait, is dat allesbehalve eenvoudig in te voeren.”

Employer Branding

Zelfsturing en de ontwikkeling van medewerkers zitten naar eigen zeggen ingebakken in de bedrijfsfilosofie. “Uiteindelijk kan dat alleen maar slagen als het gedragen wordt door het management. Onze bedrijfswaarden zijn geen loze kreten, we stralen uit wat we zeggen. We krijgen die feedback vaak te horen van de kandidaten. Zij stellen tijdens de rondleiding vast dat de sfeer die in ons bedrijfsmagazine Vhizier gecreëerd wordt ook effectief voelbaar is binnen de organisatie”, beweert ze. “We zouden deze troeven als werkgever actiever in de verf mogen zetten, aangezien we nog enkele openstaande vacatures hebben. Zo zijn we momenteel op zoek naar kandidaten met een technisch profiel, een business analist en een business controller,” besluit Caroline Hulpiau.

Belangrijke rol voor aanspreekpunten

Binnen de zelfsturende teams is een belangrijke taak weggelegd voor de zogenaamde ‘aanspreekpunten’. “Deze aanspreekpunten zijn mensen die wanneer nodig een andere rol opnemen en die zich in die rol thuis voelen”, verklaart Caroline Hulpiau van Van Hoecke. Het gaat dan onder meer om medewerkers die bijvoorbeeld een verantwoordelijkheid opnemen over een deelaspect van de productie, zoals op het vlak van veiligheid en machines.

“Bij een storing is het dan niet altijd nodig dat de technische dienst langskomt, maar wordt het probleem zoveel mogelijk binnen het team zelf opgelost. We hebben ook een ‘aanspreekpunten opleiding’: dat zijn medewerkers die onder andere nieuwe collega’s opleiden.”

(bv)

Meer info over Welke job past bij mij? , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Collega's , Teamwork

13/04/2016