Technische jobs bij D’Ieteren: het neusje van de zalm

D’Ieteren is in ons land bekend als de invoerder van wagens van de Volkswagen-groep. Velen associëren dit bedrijf niet meteen met technische jobs, al zijn die er zeker. Dirk Janssens is, als After Sales Operations Manager, het perfecte voorbeeld van een technische carrière bij de groep, die momenteel volop technici rekruteert. “Wil je mee zijn met de nieuwste autotechnologie, dan ben je bij D’Ieteren aan het juiste adres.”

17 mei 2017

Delen

D'Ieteren
“Als er nieuwe technologieën of producten op de markt komt, weten wij dat als eerste." (Dirk Janssens, After Sales Operations Manager bij D'Ieteren)

D’Ieteren is het oudste automobielbedrijf van België en heeft vestigingen in Brussel en Kortenberg. Het familiebedrijf importeert, verdeelt en verkoopt merken zoals Volkswagen, Audi, Skoda en SEAT, maar ook Porsche, Bentley en Lamborghini. 
De autospecialist telt in ons land ongeveer 1.650 werknemers. Daar zitten naast commerciële en administratieve profielen flink wat technische jobs bij. 

“In Kortenberg heeft D’Ieteren voor de ondersteuning naar het dealernet een technical service center waar de garantiedienst en de technische dienst samen zit”, vertelt Dirk Janssens. “Ons doel is om de dealer 100 procent te ondersteunen, zodat zij hun klant zo snel mogelijk weer mobiel kunnen maken, en dus een tevreden klant hebben.”

Technische dienst: het kloppend hart

De dienst after sales operations bij D’Ieteren bestaat uit verschillende teams. Een garantieteam met 11 medewerkers, een technische dienst van 15 personen en een Wecare dienst (onderhoudsprogramma voor onze voertuigen) met 5 teamleden. 
Het garantieteam ondersteunt de dealers bij het afhandelen van hun garanties en zorgt er voor dat alle instructies die de fabrieken opleggen nauwgezet worden opgevolgd.
Maar zoals hierboven vermeld, is de grootste groep binnen after sales operations de technische dienst. “Zij ondersteunen de autotechnici in de verschillende werkplaatsen . Dat gebeurt meestal via de werkplaatsoversten bij onze dealers”, legt Janssens uit. 


Deze technische dienst, met 16 medewerkers, bestaat uit diverse deelteams en experts. Janssens: “Wij zijn vandaag opgedeeld in verschillende teams om de kennis zo goed mogelijk te beheren en onze dealers zo goed mogelijk te kunnen informeren. “Om dit te realiseren, hebben wij specialisten. Er zijn vier teams: één voor  motoren, één voor versnellingsbakken en onderstel, één voor elektrische en connectiviteit en tenslotte een carrosserieteam”, legt Janssens uit.


Schakel tussen dealer en fabrikant

De technische dienst bij D’Ieteren heeft een sleutelrol. “De dienst vormt de cruciale schakel tussen de dealer en de fabrikant”, vertelt de after sales operations manager. Deze functies wordt ingevuld door bachelors automechanica. “Belangrijk is ook hun talenkennis: Nederlands, Frans en Engels of Duits. Zij zijn namelijk de aanspreekpartner voor de fabrieken in Duitsland, Spanje en Tsjechië”, klinkt het. 


Ook in de zogenaamde werkplaats in het technical center op het hoofdkantoor beschikt D’Ieteren over een zestal specialisten die sleutelen aan wagens. “Met name voor technische zaken, die wij verder willen analyseren en waarvoor de dealer onze hulp vraagt”, aldus Janssens. “Meer concreet heeft de dealer de mogelijkheid om zijn technieker met het voertuig naar onze werkplaats te sturen om samen het probleem verder te analyseren en het op te lossen. Dit als een soort van training on the job. Al raakt de grote meerderheid van dergelijke zaken bij de dealer zelf in orde.”

De carrière van Dirk Janssens

Dirk Janssens studeerde in 1991 af en werkt al bijna zijn hele carrière bij D’Ieteren. “Zelf ben ik afgestudeerd als bachelor automechanica en vervolgens ook elektronica. Ik werkte als werkplaatsoverste bij D’Ieteren en maakte in 2002 mijn overstap naar de technische dienst bij de invoerder.” Uiteindelijk werd Janssens hoofd van de technische dienst wat hij dertien jaar deed, dan ging hij twee jaar aan de slag bij de garantiedienst. “Om mijn scope te verbreden”, zo vertelt hij. Sinds 2015 is hij after sales operations manager.
 Een technische functie bij D’Ieteren is volgens Dirk Janssens echt iets voor mensen die qua autotechnologie de vinger aan de pols willen houden en “kicken op nieuwe technologie”. 


Dirk Janssens: “Als er nieuwe technologieën of producten op de markt komt, weten wij dat als eerste. Het is een job die veel voldoening geeft omdat je altijd een hand uitsteekt naar techniekers die hetzelfde doel hebben als wij, namelijk ‘een oplossing zoeken’. Door het monitoren van alle toegestuurde gegevens, kunnen wij als technical center en garantiedienst de fabrieken snel op de hoogte brengen van gemelde problemen en ook de oplossingen naar onze dealers verdelen door trainingen te geven aan de werkplaatsoversten.”

Waarom werken bij D’Ieteren?

Naast de technische uitdaging en ondersteuning waardeert Janssens ook de carrièremogelijkheden waar hij zelf een mooi voorbeeld van is. “D’Ieteren is een voldoende groot bedrijf met diverse afdelingen, en dat biedt zeker voordelen. Er zijn veel mogelijkheden om je carrière richting te geven”, vindt hij. Tegelijkertijd blijft het een menselijk familiebedrijf. “Je merkt dat ook in de communicatie met al die fabrieken. Wij zijn een grote familie die volledig met mekaar is verbonden. Iedereen is collega van mekaar.”

Geïnteresseerd? D’Ieteren zoekt nog volop nieuwe medewerkers. “We zoeken twee mensen voor de garantiedienst, maar ook nieuwe mensen voor onze technische dienst”, verduidelijkt Dirk Janssens.

(wv) - Meer info: www.jobs.dieteren.be
 

Jobs voor D'Ieteren

    Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

    Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

    Aanbevolen jobs

    Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

    De job werd bewaard

    Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

    Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.