Sofico: internationale vooruitzichten voor Java developers

"Studenten die ons leren kennen, zijn meestal aangenaam verrast door de mogelijkheden.” (Corinne Martens, hr-manager Sofico)

Het 100 procent Belgische Sofico, in september nog verkozen tot Voka-ambassadeur, is een Stille Kampioen: vrij weinig naamsbekendheid wegens de B2B-activiteiten, maar wel nationaal en internationaal marktleider in zijn niche. Interessant voor developers en consultants die hun knowhow willen verdiepen of verbreden in software voor autoleasing, financiering en fleet- en mobiliteitsmanagement.

“Autoleasing is op zich een klein wereldje. Al onze klanten kennen elkaar, en dat moedigen we zelfs aan door jaarlijks een klantenforum te organiseren waarop iedereen met elkaar kan netwerken”, vertelt hr-manager Corinne Martens. “Is een klant tevreden over de oplossing die wij bieden, dan wordt dat gedeeld. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, maar we voeren die transparantie hoog in het vaandel. Het is een interessante niche die je als professional heel wat mogelijkheden biedt. Ons product heet Miles: vergelijkbaar met SAP, maar minder complex en volledig toegespitst op onze niche. Wij richten ons wereldwijd op leasingmaatschappijen.”

“Enerzijds op grote maatschappijen die in een beperkt aantal landen heel veel contracten hebben, daarnaast iets kleinere maatschappijen met een grote wereldwijde spreiding. Wij zijn een 100 procent Belgisch bedrijf met hoofdzetel in Zwijnaarde en eigen buitenlandse vestigingen. De grootste is in Australië, met een 25-tal medewerkers. Ook in Japan, een interessante markt voor autoleasing, hebben we een filiaal. In Japan heb je drie miljoen leasingwagens – ter vergelijking met een half miljoen in België. Er aanwezig zijn is essentieel, anders doe je er geen business. Sinds een jaar hebben we er een grote klant, en er zitten nog projecten in de pipeline. Wereldwijd is onze concurrentie eigenlijk niet zo groot. De belangrijkste zijn leasingmaatschappijen die zelf een eigen leasingsoftwarepakket ontwikkelen, maar onze kracht is de grondige businesskennis die we al drie decennia aan het opbouwen zijn.”

Ruimte voor R&D

“Het wordt zeer gewaardeerd door klanten en prospects dat ze vlot kunnen meepraten over hun activiteiten. Daarbij maken we nooit loze beloftes, bijvoorbeeld over de mogelijkheden om de software uit te breiden. Hoewel er veel mogelijk is, moet je eerlijk blijven tegen je klant. Sommige aanpassingen zijn te complex of budgettair niet haalbaar. Tegelijk hechten we een groot belang aan softwareontwikkeling.”

“Op het vlak van innovatie hebben we pas een groot R&D-project afgerond, waarbij we overgestapt zijn van PowerBuilder naar Google Web Toolkit (GWT), volledig open source dus. Dat was een groot project waarvoor we trouwens een IWT-subsidie gekregen hebben (IWT is het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie, red.) en dat benadrukt toch wel het R&D-aspect van het project. Nieuwe ICT-ontwikkelingen volgen we nauw op. Voor onze ontwikkelaars is er ruimte om aan R&D te doen. Natuurlijk zijn we een klantgedreven organisatie. Onderzoek en ontwikkeling is vooral verbonden met projecten, in de vorm van ontwikkeling en implementatie op maat.”

Internationalisering

Internationale overnames doet Sofico ook. “Midden vorig jaar hebben we het Franse Car Systems overgenomen. Sofico Services France, zoals het nu heet, heeft erg complementaire activiteiten met de onze. Als softwarebedrijf ontwikkelden ze een pakket voor autoverhuur op korte termijn voor onder meer klanten zoals Europcar. Ze ontwikkelden ook een pakket voor truckleasing. Verhuur en truckleasing behoren nu ook tot onze scope. Op basis van de businesskennis van het Franse team gaan we modules ontwikkelen binnen Miles waarmee we die markten kunnen bedienen. De groei zorgt ervoor dat we op termijn extra medewerkers zullen aanwerven.”

“Momenteel lopen er trouwens erg veel nieuwe klantenprojecten. In Japan kunnen we de vraag nu al moeilijk bijbenen, dus sturen we collega’s uit Zwijnaarde om er projecten te ondersteunen. Concreet kijken we vooral uit naar nieuwe Java Developers. Consultants zijn ook hard nodig, mensen met een economische achtergrond én kennis over development is natuurlijk ideaal.”

Spanjaarden

Profielen die al bij al niet zo vlot te vinden zijn. Toch biedt Sofico zijn 170 medewerkers heel wat voordelen. “Onze locatie op Technologiepark Zwijnaarde is ideaal. Daarnaast vinden veel kandidaten de internationale focus aantrekkelijk”, besluit de hr-manager.

“Dankzij alle buitenlandse projecten kunnen medewerkers frequent expatervaring opdoen, vooral in Japan, Australië en Nieuw-Zeeland. We verwachten dat je wilt reizen. In de Benelux zijn we bovendien marktleider. Doorgroeien is mogelijk, ondanks de vlakke structuur. Je kunt je scope verbreden in onze multidisciplinaire teams of als senior business consultant een expert worden in een bepaald domein. People-managementkwaliteiten ontwikkelen als mentor voor nieuwe collega’s vinden we ook belangrijk. Mensen die zich hier lekker voelen, zijn flexibel, houden van de vlakke structuur en korte lijnen. Onze ceo is heel bereikbaar.”

“Met een mediaanleeftijd van 33-34 jaar zijn we ook een vrij jong bedrijf. Elk jaar werven we een vijftal pas afgestudeerden aan via de jaarlijkse Jobbeurs in het ICC in Gent voor afstuderende professionals. Studenten die ons leren kennen, zijn meestal aangenaam verrast door de mogelijkheden. We rekruteren ook zelf in het buitenland, onder meer in Zuid-Europa. Interessante profielen verhuizen dan naar België. Het maakt de sfeer hier nog wat internationaler.”

(jd) 

Meer info over Waar vind ik jobs? , ICT , Mobiliteit & transport , Jobs met toekomst

08/05/2015