Snack Food Poco Loco investeert fors in groei

"Als toeleverancier aan de retail stellen we vast dat huismerken alsmaar populairder worden.” (Peter Denolf, ceo Poco Loco)

Snack Food Poco Loco investeert fors in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit in Roeselare. Deze en volgende maand worden twee nieuwe lijnen operationeel, en tegen eind dit jaar moeten er 75 extra medewerkers aan de slag zijn. De snacks van Poco Loco vallen in de smaak, en zorgen voor een fikse groei.

Je hoeft alleen nog maar naar Snack Food Poco Loco te bellen om, dankzij de vrolijke wachtmuziek, in zuiderse sferen te komen. Anno 1994 was het eigenlijk ook ‘poco loco’, een beetje gekkenwerk om vanuit Roeselare tortillachips te gaan produceren. Maar wie niet waagt, niet wint, en het berekende avontuur is prima uitgedraaid; onder meer omdat Poco Loco vrij snel aan de Delhaize-groep mocht leveren. De jaren nadien werd het gamma gevoelig uitgebreid. Nu heeft de onderneming een jaaromzet van ruim 200 miljoen euro en stelt ze 400 mensen te werk.

Nieuwe productielijnen

Om aan de vraag naar Tex Mex-snacks- en andere voedingsproducten, zoals kruiden en sausen, te kunnen voldoen, investeerde Poco Loco 12 miljoen euro in twee nieuwe productielijnen voor het hele Tex Mex-gamma. Die worden nog deze en volgende maand operationeel.

“Het gaat om een gevoelige uitbreiding, die maat houdt met onze groei”, legt CEO Peter Denolf uit. “De voorbije jaren zijn we telkens met 10 procent gegroeid en de komende drie jaar gaan we uit van een groei van 25 procent. Dat is te danken aan een aantal factoren. Onze mensen zijn eerst en vooral erg actief in het bewerken van de verschillende markten, maar ook het segment van private labels, dat een belangrijk deel van onze productie uitmaakt, wordt steeds belangrijker. De keuze om dat segment aan te pakken maakte Poco Loco al vrij vroeg, en het bleek een erg goede. Als toeleverancier aan de retail stellen we vast dat huismerken alsmaar populairder worden, een algemene trend. Oorzaken zijn het groeiende consumentenvertrouwen in deze producten, een doorgedreven kwaliteitsverbetering en de productinnovatie de jongste jaren. Verwacht wordt dat de huismerken van de verschillende retailers tegen 2025 de helft van de verkochte voedingsconsumentengoederen zullen vertegenwoordigen. En aangezien wij daar sterk in staan, kunnen wij daar meer dan één graantje van meepikken.”

Sterke employer branding

Naast de productie voor private labels zet Poco Loco ook heel wat eigen merken in de markt. 96 procent van de productie is bestemd voor de uitvoer. “West-Europa blijft voor ons een erg interessante exportmarkt, die zeker nog niet verzadigd is”, vertelt Peter Denolf. “Daarnaast verkopen we ook in Zuid-Amerika, Afrika, Azië, ... wereldwijd, eigenlijk. In het ene land zetten we vooral onze eigen merken in de markt, in andere landen is het aandeel private label belangrijker. Het hangt ervan af hoe matuur de markt is.”

Poco Loco maakt sinds 2010 deel uit van de Finse voedingsgigant Paulig Group, een bedrijf met een geschiedenis van 140 jaar. De opname in die groep heeft Poco Loco een extra boost en groeimogelijkheden op lange termijn gegeven. Naast de twee nieuwe productielijnen wordt ook nog eens de productie van Tex Mex Chips overgebracht van een Zweeds zusterbedrijf naar Roeselare, goed voor een bijkomende investering van 5 miljoen euro. Een en ander zorgt ervoor dat het bedrijf tegen eind dit jaar op zoek is naar 75 extra medewerkers.

“Geschikt personeel vinden is altijd een uitdaging”, zegt Peter Denolf. “De voedingsnijverheid is uitgegroeid tot een van de sterkhouders van onze economie, zeker in West-Vlaanderen. Dat betekent dat we allemaal op zoek zijn naar extra mensen, vaak met dezelfde profielen. Wij trachten onze employer branding goed te verzorgen en zorg te dragen voor onze medewerkers, om zo voldoende mensen aan te trekken en ze ook lang bij ons te houden. We zijn immers van mening dat als je veel geeft, je ook veel terugkrijgt. We zoeken een heel diverse groep extra medewerkers, op alle niveaus, die het bedrijf moeten helpen groeien. Voor een groot deel gaat het om technische operatoren. Uiteraard moeten die over een zekere technische achtergrond beschikken, maar hun ingesteldheid is even belangrijk. Ze moeten een grote passie hebben voor onze producten en voor machines. In ruil proberen wij te zorgen voor een aangename werkomgeving, die onze naam ‘Poco Loco’ eer aandoet.”

Logistiek voordeel

Dat Poco Loco in zijn Roeselaarse productiesites Tex Mex-voedingsproducten produceert, was zoals gezegd al niet vanzelfsprekend. Dat het zijn productie nu ook nog eens sterk uitbreidt, is dat evenmin. Peter Denolf anticipeert op onze vraag. “De hoge loonkosten blijven een probleem, jazeker, maar anderzijds kun je in België met een goed doordachte automatisering en slimme processen zeker nog produceren. Daarenboven is er het grote logistieke voordeel van onze ligging. In een straal van pakweg 1.400 kilometer bevinden zich 300 miljoen potentiële consumenten.”

(wv) 

Meer info over Waar vind ik jobs?

29/05/2015