Terug naar overzicht
Vorige

18 van 103

Volgende
Volgend artikel:

Helpdeskmedewerker

Wat doet en verdient een accountmanager?

Een accountmanager is een veelzijdige professional die verantwoordelijk is voor het beheren en onderhouden van relaties met klanten. In dit artikel gaan we dieper in op de rol van een accountmanager, de vereiste opleidingen, vaardigheden, mogelijke specialisaties én hun salaris in België.
Het beroep van accountmanager

Wat doet
een accountmanager?

Een accountmanager is verantwoordelijk voor het opbouwen en onderhouden van relaties met klanten. Dit omvat het identificeren van nieuwe zakelijke kansen, het bieden van uitstekende klantenservice en het werken aan oplossingen die de klanttevredenheid verbeteren.

Accountmanagers zijn vaak de schakel tussen het bedrijf en de klant, en werken samen met andere teams zoals marketing, verkoop en productontwikkeling om aan de behoeften van de klant te voldoen.

De kernverantwoordelijkheden van een accountmanager omvatten het...

  • ... opbouwen en onderhouden van klantrelaties: dit vereist uitstekende communicatievaardigheden, actieve luistervaardigheid en empathie. De accountmanager streeft ernaar om de noden en doelstellingen van de klant te begrijpen, en stemt hier zijn strategie op af.
  • ... stimuleren van verkoop: accountmanagers identificeren cross- en upsellmogelijkheden, presenteren producten en diensten op een overtuigende manier en sluiten deals af. Ze dragen bij aan de omzetgroei van het bedrijf.
  • ... oplossen van problemen: onverwachte uitdagingen komen onvermijdelijk voor. De accountmanager fungeert als proactieve probleemoplosser, zoekt naar creatieve oplossingen en behoudt zo de tevredenheid van de klant.
  • ... opdoen van marktkennis: om de klant optimaal te adviseren, moet de accountmanager op de hoogte blijven van de marktontwikkelingen, concurrentieanalyse uitvoeren en trends signaleren.
  • ... rapporteren en analyseren: de accountmanager verzamelt data over klantinteracties, analyseert resultaten en rapporteert hierover aan de directie. Zo stuurt hij bij waar nodig en optimaliseert hij de klantervaring.

Naast deze taken kan de functie van accountmanager ook sector- en bedrijfsspecifieke taken omvatten.

Ben jij een geboren accountmanager? Dan zijn deze werkgevers op zoek... naar jou!
#

Wat moet een accountmanager
gestudeerd hebben?

Om accountmanager te worden, is een bachelordiploma in een relevante studierichting zoals bedrijfsbeheer, marketing, communicatie of economie vaak vereist.

In België zijn er verschillende opleidingen die geschikt zijn voor aspirant-accountmanagers, zoals een opleiding in handelswetenschappen of een professionele bachelor in marketing of communicatie.

Vaak volstaat ook werkervaring in een commerciële functie, of relevante vaardigheden die tijdens een andere opleiding werden verworven.

illustration-books

Hoe word je
een accountmanager?

Een accountmanager wordt meestal iemand met enkele jaren ervaring in een gerelateerde functie, zoals verkoop, klantenservice of marketing. Vaak start men bijvoorbeeld in een juniorfunctie binnen sales of customer service. Die ervaring helpt bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om effectief in deze rol te kunnen werken.

Ontdek: Wat doet en verdient een customer service medewerker?

Veel bedrijven bieden ook interne training en ontwikkeling voor medewerkers die geïnteresseerd zijn in een carrière als accountmanager.


Jobat app: de nieuwste jobs steeds binnen handbereik
illustration

465 vacatures beschikbaar voor accountmanager

Job alert via e-mail:

Uit
Aan

Welke vaardigheden
moet een accountmanager hebben?

Als accountmanager moet je beschikken over een breed scala aan vaardigheden om succesvol te kunnen zijn in deze functie. Enkele belangrijke vaardigheden zijn:
Goede verbale en schriftelijke communicatie is essentieel voor het onderhouden van relaties met klanten en het samenwerken met collega's.
Het kunnen onderhandelen over deals en contracten is cruciaal voor het behalen van succes in de rol van accountmanager.
Accountmanagers moeten in staat zijn om snel en effectief oplossingen te vinden voor problemen die klanten kunnen hebben.
Het kunnen beheren van meerdere klanten en projecten tegelijkertijd vereist goede organisatorische vaardigheden.
Het vermogen om te werken naar doelen en targets is belangrijk voor het succes van een accountmanager.
Producten en diensten op een overtuigende manier presenteren en deals afsluiten.
Meertaligheid is een groot voordeel, zeker in een internationale context.

Welke specialisaties zijn er mogelijk
binnen de functie en het beroep van accountmanager?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van specialisaties binnen het vakgebied van een accountmanager. Afhankelijk van je interesses en vaardigheden, kun je je als accountmanager verder specialiseren in een bepaald gebied en je carrière daarmee een nieuwe richting geven.
Welke jobs passen bij mijn profiel?
illustration-pad

Hoeveel verdient
een accountmanager?

Het salaris van een accountmanager varieert sterk naargelang de ervaring, het opleidingsniveau, de sector, de bedrijfsgrootte én de locatie van tewerkstelling. Zijn/haar gemiddeld brutomaandloon ligt doorgaans tussen 2.500 euro en 4.500 euro.

Ervaren accountmanagers met een sterke staat van dienst en specialisatie in een nichemarkt kunnen aanzienlijk meer verdienen, gemiddeld 5.000 euro tot 6.000 euro (of meer) per maand.

Extra

Naast het basissalaris kunnen accountmanagers vaak rekenen op bonussen en/of commissies op basis van hun prestaties, zoals het behalen van verkoopdoelstellingen of het behouden van klanten.

Ook kunnen ze steevast rekenen op verschillende extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen (met tank- of laadkaart), maaltijdcheques, een groepsverzekering, een hospitalisatieverzekering en eventueel extra vakantiedagen.

Accountmanagers die veel werken met digitale communicatiemiddelen kunnen tevens een vergoeding ontvangen voor hun internet- en telefoonabonnementen, alsook een laptop, tablet en/of smartphone ter beschikking krijgen van hun werkgever. Die laatste voorziet tenslotte ook vaak allerhande trainingen en cursussen, om de professionele ontwikkeling van zijn/haar accountmanagers te verbeteren.

Krijg jij waar je recht op hebt? Vergelijk je loon met dat van anderen, via het Jobat Salariskompas
Gemiddelde brutosalaris van een accountmanager
3.600 /maand
Minimum €2.500
Maximum €6.000
Mogelijke extralegale voordelen:
  • Bonus/commissie
  • Bedrijfswagen
  • Tankkaart / laadpas
  • Maaltijdcheques
  • Groepsverzekering
  • Hospitalisatieverzekering
  • Internet
  • Laptop
  • GSM & smartphone