Proefproject voor startende en tijdelijke leerkrachten

Nog even en de schoolpoorten zwaaien weer open. Bij Onderwijstalent, het job-, info- en opleidingspunt voor het onderwijs in de regio Antwerpen, kijken ze vol verwachting uit naar de lerarenplatforms die op 1 oktober van start gaan. “Dit nieuwe project geeft mij al werkzekerheid tot het einde van het schooljaar”, zegt Gracy Lagey (44) uit Kapellen. Het grootste platform situeert zich binnen het stedelijk onderwijs in Antwerpen.

25 augustus 2018

Delen

“Ik kan ervaring opdoen in verschillende scholen, en dat allemaal dichtbij huis.” (Gracy Lagey, leerkracht)

Volgende week gaat weer een nieuwe lichting pas afgestudeerde en enthousiaste onderwijzers en juffen van start. Maar dat enthousiasme blijkt soms snel weg te ebben. “Bij het begin van het schooljaar stellen zich over het algemeen weinig of geen problemen om de vacatures in te vullen, maar in de loop van het jaar is dat een ander verhaal”, weet Rozemie Lommez, coördinator van Onderwijstalent.

“Een van de redenen van die tekorten is dat door een gebrek aan continuïteit in de werkopdracht veel jonge leerkrachten het onderwijs vaarwel zeggen. In plaats van de ene naar de andere interimopdracht te hollen, kiezen ze liever voor een vaste job elders”, verduidelijkt ze.

Combineren

Startende leraren krijgen tijdens hun eerste jaren immers vaak kleinere opdrachten, verspreid over verschillende scholen. Zeven op de tien startende leraren hebben een opdracht die kleiner is dan tweederde van een voltijdse opdracht, een kwart van de starters verlaat het onderwijs na twee jaar.

De lerarenplatforms op initiatief van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits moeten daarin verandering brengen. Ze bieden over heel Vlaanderen 2.500 startende en tijdelijke leraren in het basisonderwijs een volledig schooljaar werkzekerheid. “Binnen het stedelijk basisonderwijs in Antwerpen, met het grootste platform verspreid over zes scholengemeenschappen, is dat goed voor zo'n 90 voltijdse leerkrachten die op die manier werkzekerheid krijgen”, licht Rozemie Lommez toe. “Bovendien moet dit de tekorten makkelijker helpen opvangen.

Ook in het secundair onderwijs worden de lerarenplatforms als proefproject geïntroduceerd, maar blijft het beperkt tot enkele scholen gezien de werkopdrachten hier specifieker, meer vakgebonden zijn. Het is moeilijk om voorspellingen te doen wat dit gaat geven naar de tekorten toe, maar we kijken er alvast hoopvol naar uit”, zegt ze.

Carrièreswitch

Dat doet ook Gracy Lagey uit Kapellen. In februari studeerde ze na een carrièreswitch af als leerkracht lager onderwijs en kon ze in een vervangingsopdracht meteen aan de slag in De Platanen in Kapellen. Daar had ze eerder stage gelopen. “Ook voor het nieuwe schooljaar zou ik die vervangingsopdracht nog kunnen voortzetten, alleen was niet zeker voor hoelang. Door in het lerarenplatform te stappen, ben ik binnen de scholengemeenschap waartoe deze school behoort zeker van werk tot het einde van het schooljaar. Je wordt verbonden aan een ankerschool, in mijn geval De Platanen, om daar alle vervangingen te doen.”

“Maar ook vervangingen binnen de andere scholen van de scholengemeenschap behoren tot de mogelijkheden. Zo weet ik dat ik me mag verwachten aan opdrachten in scholen in Kapellen, Stabroek of Brasschaat. Maar dat is allemaal dichtbij huis en ik hoef dus niet in een ruime straal van de ene school naar de andere te hollen om vervangingen uit te oefenen. Terwijl het je toch in staat stelt om verschillende scholen te leren kennen en zo extra ervaring op te doen. Zeker als startende leerkracht is dat wel interessant. Het platform biedt bovendien ook meer ondersteuning die je als beginner toch goed kunt gebruiken”, vertelt de juf met een verleden in de expeditiesector in de haven van Antwerpen.

De leraren die via deze platforms worden tewerkgesteld, worden voor minstens 85% ingezet voor opdrachten voor de klas. Ze kunnen afwezige leerkrachten vervangen, maar kunnen ook de plaats innemen van een ervaren leerkracht die zelf kiest voor een andere opdracht. Daarnaast is er ruimte voor zinvolle pedagogische taken zoals bijvoorbeeld co-teaching.

Opleidingen

Wie net als de startende leerkracht uit Kapellen een carrièreswitch overweegt of altijd gedroomd heeft van een job in het onderwijs maar nooit de kans daartoe kreeg, vindt alle info over leraar worden op de website van Onderwijstalent. Zo kunnen werkzoekenden via VDAB, onder bepaalde voorwaarden, een lerarenopleiding volgen.

“Zowel voor kleuter- als lager onderwijs en voor sommige knelpuntvakken in het secundair onderwijs waaronder Nederlands, Frans, wiskunde en technisch gerelateerde vakken, bestaan er opleidingen. Voor wie al over een bachelor of master beschikt, gaat het om een verkorte opleiding van een of maximum twee jaar, in de andere gevallen om drie jaar”, verduidelijkt Rozemie Lommez.

(bar) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.