Michaël: ‘Er zijn nog duizenden ingenieurs zoals ik’

Michael Vanderheeren
“Op Twitter maakte ik reclame voor het filmpje op het moment dat mensen juist aan hun werkdag beginnen. Ze zijn dan nog niet zo druk bezig en nemen doorgaans even de tijd om online wat rond te kijken” (Michaël Vanderheeren)

Michaël Vanderheeren volgt na zijn opleiding tot ingenieur computerwetenschappen aan de KU Leuven nog een extra studie general management aan de Vlerick Leuven Gent Management School. In november startte hij zijn zoektocht naar werk door een opmerkelijk filmpje op YouTube te plaatsen. Ondertussen werd hij al meerdere keren uitgenodigd voor een gesprek en kreeg hij verschillende jobaanbiedingen.

YouTube

In het filmpje is te zien hoe Michaël Vanderheeren zichzelf voorstelt aan de hand van zijn interesses, zijn studies en zijn portfolio. Die verschijnen aan de kijker middels strategisch geplaatste post-its die in stop motion over het scherm bewegen.

‘Ik wilde met het filmpje op een originele manier uitleggen wie ik ben en waar ik voor sta’, legt Michaël uit. ‘Door gebruik te maken van post-its speelde ik in op de trend van het afgelopen najaar. Het volstaat niet dat je laat zien dat je creatief bent, je moet ook duidelijk maken dat je weet wat er leeft en dat je mee bent met de laatste nieuwigheden. Daarnaast laat zo’n creatief cv ook zien dat je je wil inzetten om de job van je dromen te vinden. Er kruipt toch al snel drie dagen werk in zo’n kort clipje.’

Als ingenieur mag het dan in de huidige war for talent niet bepaald onmogelijk zijn om werk te vinden, Michaël rust niet op zijn lauweren. ‘Er zijn nog duizenden ingenieurs zoals ik. Als je echt bovenaan de stapel wil geraken om de job te vinden die je het liefst wil doen, dan moet je zorgen dat je opvalt en dat je jezelf in the picture zet.’

Forward & Retweet

Op vier dagen tijd werd het YouTube-filmpje door bijna 2.000 mensen bekeken. ‘Ik gebruikte het filmpje ook actief wanneer ik ging solliciteren en voegde het toe aan mijn cv. Op Twitter maakte ik reclame voor het filmpje op momenten dat mensen juist aan hun werkdag beginnen. Ze zijn dan nog niet zo druk bezig en nemen doorgaans even de tijd om online wat rond te kijken en de feeds te overlopen. Ik maakte ook stickers met een QR-code op die verwees naar het filmpje, en die plakte ik rond tijdens evenementen van Vlerick waarop werkgevers aanwezig waren. Je moet tonen dat je van alle markten thuis bent. Sociale media zijn heel nuttig, maar daarmee alleen zal je het niet maken.’

‘De reacties op het filmpje waren heel verschillend, maar allemaal positief. Er zijn mensen die het gewoon heel leuk vinden, en het forwarden of retweeten. Maar er zijn ook een paar sollicitatiegesprekken en serieuze jobaanbiedingen uit gevolgd. Ik heb bepaalde bedrijven ook rechtstreeks aangesproken door een tweet te versturen met het filmpje erbij. Op die manier krijg je ook gemakkelijker een reactie dan wanneer je in het ijle twittert.’

‘Er bestaan nu eenmaal veel kanalen om mensen te bereiken en veel mensen maken gebruik van al die kanalen. Het kan dus geen kwaad om wat rond te snuffelen op sociale media. Het verkeer gaat trouwens in twee richtingen: als ik een aanbieding krijg, ga ik ook even kijken op al die fora wat mijn potentiële werkgever daar allemaal verkondigt. Zij doen net hetzelfde. Wie toegang heeft tot informatie, gaat zeker eens vooraf kijken wie er voor hem zal zitten.’

Tips?

‘Op het internet zijn er zeker een paar goede artikels te vinden je kan consulteren als je op zoek wil gaan naar werk via sociale media. Er worden online heel goede tips gegeven over wat je kan zeggen en wat je beter niet zegt. Sommige mensen slaan daar de plank wel eens mis. Twitter is bijvoorbeeld niet hetzelfde als Facebook. Op Facebook kan je onder vrienden gerust zeggen hoe je je vandaag voelt. Twitter is meer bedoeld om jezelf uit te spelen naar een breed publiek. Daar moet je gericht berichten posten over zaken die jou - en bij voorkeur ook anderen - interesseren. Met een combinatie van gezond verstand en ervaring kom je er wel. Je moet de tijd nemen om een nieuw medium te verkennen. Kijk goed om je heen: wat doen de anderen en wat vind ik daarvan?’

(mo) 

Meer info over Sociale media , Zoektocht

05/06/2014