'Mensen die willen werken, vinden weer een job'

"Outplacementconsultant zijn, geeft erg veel voldoening." Dat is het eerste wat Magda Duerinckx, managing consultant outplacement bij Acerta, zegt. Mensen op weg zetten naar een nieuwe professionele uitdaging, is een mooie dagtaak. "Hoewel je de job ook niet moet romantiseren."

Idealiter start de outplacementprocedure al vóór het ontslag valt. "Ook werkgevers voelen zich daar meestal niet goed bij. Wij geven ze tips om het ontslag zo sereen en menselijk mogelijk mee te delen. Het is natuurlijk nooit fijn om zo'n gesprek te voeren, maar een ontslaggesprek dat slecht wordt aangepakt, kan erg traumatiserend zijn. Bij het ontslaggesprek zijn wij nooit aanwezig. Je kan nu eenmaal niet zalven en slaan tegelijk." Meteen na het ontslag, wordt de cliënt uitgenodigd voor een take-outgesprek, waarin natuurlijk een brede waaier aan emoties naar boven komt: boosheid, verdriet, wanhoop en angst.

"In zo'n eerste gesprek laten we de ontslagen werknemer zijn gevoelens ventileren en geven we al héél kort wat informatie over de outplacementprocedure", legt Duerinckx uit. "Na 24 uur nemen we opnieuw contact op, en maken we zo snel mogelijk een afspraak." Van dan af wordt tijdens de sessies de loopbaan van de cliënt ontleed, aan de hand van gesprekken, tests en vragenlijsten. Zo worden zijn of haar ambities, competenties en talenten duidelijk. "Die moeten dan natuurlijk gelinkt worden aan beschikbare en realistische jobprofielen. Wij fungeren als een soort gps, een wegwijzer in de grote hoop jobkanalen."

'Bedrijven kijken steeds positiever aan tegen 50-plussers'

De outplacementconsultant helpt de cliënt bij het opmaken van zijn cv en zijn sollicitatiebrief. Als hij wordt uitgenodigd voor een gesprek, wordt hij grondig gecoacht. "We bootsen een selectie-interview na, schotelen de cliënt de gangbare psychotechnische proeven voor en bereiden hem eventueel voor op een assessment center." Je zou het niet verwachten, maar ook 'outfitconsultancy' hoort daarbij: Wat ga je aantrekken om te gaan solliciteren? Een eerste indruk kan je immers moeilijk corrigeren. "Hoe kan je door je kledij die competenties uitstralen die men vraagt? Dat proberen we uit te zoeken aan de hand van kleur- en figuuranalyse en stijladvies." Om dit te leren, heeft Magda Duerinckx nog twee jaar avondonderwijs gevolgd bij Syntra. Zo wordt de cliënt op het juiste spoor gezet, en dan kan de consultant alleen nog maar een kaarsje branden op een goede afloop.

"Als het misloopt, zijn wij het neutrale klankbord", zegt Duerinckx. “Als het goed gaat, kunnen wij nog advies geven voor de loon- en contractonderhandelingen, en wanneer de cliënt weer aan het werk is, sluiten we zijn dossier af met een laatste gesprek." In crisistijden zoals deze is de nood aan outplacement - dankzij het Generatiepact een verworvenheid voor 45-plussers die ontslagen worden - groot, maar tegelijk is de arbeidsmarkt in shock. "We merken wel dat selectieprocedures langer duren", stelt Duerinckx vast.

"Bedrijven zijn voorzichtiger. Maar de knelpuntberoepen blijven. Mensen die echt willen werken, vinden allemaal een job. Ik merk trouwens dat de houding van bedrijven tegenover 50-plussers is veranderd. Tot vijf jaar geleden was de teneur vaak: 'Ouderen willen niet meer werken en zijn vaak ziek, ze zijn vastgeroest en willen niet meer leren.' Nu zien bedrijven steeds meer in dat 50-plussers loyale en dynamische werknemers kunnen zijn. Zo heb ik een dame van 57 begeleid. Een werkgever was het beu dat zijn jonge secretaresses om de haverklap, vaak al na een jaar, andere uitdagingen nodig hadden. Hij heeft die vrouw in dienst genomen, en ze is er - in goede gezondheid - gebleven tot haar 65ste.'

(johan.depaepe@jobat.be)      

Meer info over Ontslag , Outplacement

10/03/2009