Stichting P&V biedt jongeren kansen

Stichting P&V bestrijdt onder meer met zijn driejarenprojecten sociale uitsluiting bij jongeren. Wat is de relatie van de Stichting P&V met verzekeringsbedrijf P&V? Hoe loopt de werking en kun je zelf ook een project indienen?

22 juli 2016

Delen

Marnic Speltdoorn
“Iedereen die aan de criteria voldoet, kan een project indienen.” (Marnic Speltdoorn, Stichting P&V)

Stichting P&V is een initiatief van verzekeringsgroep P&V, een Belgische coöperatieve vennootschap die al dateert van 1907 en zich op de Belgische markt concentreert. De bekendste merken van de groep zijn P&V zelf, dat werkt met exclusieve verzekeringsagenten, en Vivium, wiens verzekeringsoplossingen worden aangeboden via verzekeringsmakelaars.

Binnen P&V vormt de Stichting P&V de kern van de maatschappelijke verantwoordelijkheid. “De stichting is een onafhankelijke entiteit, maar komt niet uit de lucht gevallen. Vanuit onze geschiedenis als coöperatieve organisatie zit maatschappelijke verantwoordelijkheid in ons DNA”, benadrukt Marnic Speltdoorn, die als directeur public & press relations bij P&V én afgevaardigd bestuurder van de Stichting P&V fungeert als liaison tussen de stichting enerzijds en de verzekeringsmaatschappij anderzijds.

Driejarenprojecten

Een van de speerpunten van de Stichting P&V zijn de grote driejarenprojecten. “Daarvan verschillen de thema’s”, licht Marnic Speltdoorn toe. “Telkens vertrekken wij vanuit wetenschappelijk onderzoek van waaruit de projectoproep wordt geselecteerd en gefinancierd.” In 2012 tot 2015 waren vroegtijdige schoolverlaters en jeugdwerkloosheid het domein waarop de buitenwereld projecten kon indienen. “Iedereen die aan de criteria voldoet, kan een project indienen. Bij de vorige ronde werden zes projecten goedgekeurd die beurzen kregen tussen de 10.000 en 50.000 euro.”

Ook het eigen P&V-personeel stelt zich beschikbaar voor deze meerjarenprojecten. “Dit gebeurt via Active&dynamic of A&d, het jongerennetwerk van P&V. In kleine teams en via korte coachingprojecten stellen verschillende medewerkers hun expertise in domeinen zoals IT, HR, marketing en communicatie ten dienste van enkele vzw’s. Onze medewerkers doen dat in hun vrije tijd”, aldus Speltdoorn.

Intussen ligt het volgende meerjarenproject van de stichting (voor 2016 tot 2019) ook al vast. Dat nieuwe project kreeg als naam ‘My Future, Our Society’. Het doel is om jongeren tussen 16 en 30 jaar aan te zetten om met de hulp van organisaties en in dialoog met (lokale) overheden oplossingen te zoeken voor een probleem of voor een droom die ze willen verwezenlijken. “We willen jongeren en jongvolwassenen weer verzoenen met maatschappelijk engagement en de politiek in de ruime zin”, vertelt Speltdoorn.

Lees verder:

Jaarlijks uitgereikt: de Burgerschapsprijs 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.