De Lijn: ’Wij zijn de grootste busrijschool van het land’

Roland Hermans van De Lijn
“Als chauffeur ben je altijd onderweg en je ziet veel van de stad.”
 (Roland Hermans, teamleider van de rijschool bij De Lijn)

Ze bestaan: mensen die nagenoeg hun hele carrière bij eenzelfde werkgever doorbrengen. Roland Hermans, teamleider van de rijschool bij De Lijn Antwerpen, is zo iemand. “Ik ben blij voor de kansen die ik er heb gekregen.” En mocht het je interesseren: bij De Lijn zoeken ze nog chauffeurs.

“Ik ben begonnen bij de toenmalige MIVA (Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Antwerpen, n.v.d.r.). Eerst heb ik er een opleiding tramchauffeur gekregen, daarna een opleiding buschauffeur”, vertelt Roland Hermans. “Ik reed graag met tram en bus. Als chauffeur ben je altijd onderweg, je hebt altijd contact met mensen en ziet veel van de stad. Beide heb ik anderhalf jaar gedaan, om daarna deel te nemen aan een examen voor controleur. Toen moest een controleur nog alles controleren: niet alleen de vervoersbewijzen maar ook de bussen en de chauffeurs, en hun opleiding.”

Nadat hij drie jaar als interim de job van planner/dispatcher had uitgevoerd, slaagde Hermans in 1990 voor het examen van dispatcher. “In zo’n job zorg je er eigenlijk voor dat onvoorziene problemen tijdens de exploitatie van bussen en trams zo snel mogelijk worden opgelost”, vertelt hij. Een job waar hij na verloop van tijd behoorlijk thuis in was. “Als ik een oproep kreeg van een oponthoud in de Sint-Katelijnevest wist ik al meteen dat het nummer 69 was, omdat daar regelmatig problemen waren.”

In 1999 werden in Antwerpen de zogenaamde HermeLijn-trams geïntroduceerd. “Dat zijn die lagere vijfdelige trams, die handbediend moesten worden. Naar aanleiding daarvan werd ik hoofdinstructeur trams, om de laatste twee jaar de opleidingen voor de buschauffeurs te organiseren”, vertelt hij.



Chauffeurs gezocht

Voor trams biedt De Lijn een eigen opleiding. “Chauffeurs krijgen een vakbekwaamheidsattest. Dat is specifiek voor een bepaalde regio. Trams in Antwerpen zijn anders dan bijvoorbeeld in Gent, waar de tram langs twee kanten wordt gebruikt door de bestuurder. Of anders dan de kusttram, die tot 70 kilometer per uur gaat”, vertelt hij. “Buschauffeurs krijgen een officieel rijbewijs D. Wij zijn voor bussen de grootste rijschool van het land.”

De Lijn is een grote werkgever. Bijvoorbeeld in Antwerpen en de provincie zijn er bijna 1.900 chauffeurs: 1.250 voor de bus en 600 voor de tram. “Alleen al in Antwerpen werven wij volgend jaar 300 chauffeurs aan. Over heel Vlaanderen zijn dat er 600. Ik zeg altijd: als er een directeur-generaal vertrekt, komt er een chauffeur in de plaats, omdat medewerkers kunnen doorschuiven. Zoals ik zelf dus. Als je hier je kwaliteiten hebt, kun je die gebruiken. Ik ben blij voor de kansen die ik er heb gekregen.”

Helemaal definitief is zijn afscheid niet, want Roland zal zich als chauffeur nog ter beschikking stellen van het trammuseum in Berchem. Of hoe hij zijn eerste stiel toch nog niet helemaal loslaat.

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine - Meer info: www.delijn.be/jobs 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Overheid , Mobiliteit & transport

14/12/2016