AE-collega's richten interne start-up op

Een merk leeft, ook online. Maar voor bedrijven is het niet altijd evident om die digitale beleving in goede banen te leiden. Consultancy AE richtte vorig jaar in het eigen bedrijf een start-up op om organisaties te helpen bij die digitale transformatie.

30 april 2015

Delen

AE Consultancy
"Marketeers, business developers, it-specialisten ... We kijken graag bij mekaar over het muurtje.” (Johan Merckx, AE)

Dienstverlener AE is gespecialiseerd in business- en IT-projecten. Zo is Johan Merckx, director digital, als AE-consultant aan de slag bij Test Aankoop om de consumentenorganisatie te helpen overstappen naar een digitaal businessmodel.

"Hoe kan ik mijn business digitaal maken, mijn merk online laten leven, mijn klanten online een goede ervaring bieden? Het laatste jaar krijgen we daar steeds meer vragen over. Zoveel zelfs dat we bij AE besloten om enkele mensen te verzamelen in een start-up om een innovatieve aanpak in de markt te plaatsen die dergelijke digitale transformaties realiseert."

Op vrijdag

In die start-up brengen we collega's uit verschillende disciplines samen. "We willen niet in silo's werken. Marketeers, business developers, it-specialisten ... We kijken graag bij mekaar over het muurtje. Het is met die geïntegreerde aanpak dat we onze klanten optimaal kunnen bedienen", legt Johan Merckx uit.

Tijdens de week werken de AE-collega's zo goed als allemaal 'op locatie'. Dan zijn ze als consultant aan de slag bij klanten. Maar op vrijdag komen ze samen, in de kantoren in Leuven, om ervaringen uit te wisselen. Zo vloeit de kennis terug naar heel de organisatie.

"Het is een manier van werken die volledig in lijn ligt met wat onze medewerkers verwachten. Ze willen variatie in hun job, wendbaar zijn in hun carrière, proeven van nieuwe uitdagingen, elke dag bijleren ... Zo'n start-up speelt daar op in", zegt Johan Merckx.

Innovatie stimuleren

Bij de start van de start-up heeft hij zelf enkele collega's aangesproken om mee op de kar te springen. Maar al snel boden medewerkers zich spontaan aan. Na een jaar kan het start-upteam ook al enkele mooie projecten voorleggen. Het gaat zelfs zo goed dat er extra collega's gerekruteerd zullen worden.

"Bij ENI hebben we meegewerkt aan een klantgericht model voor 'smart energy'-oplossingen. Voor Wolters Kluwer hebben we een online klantenbeleving ontworpen voor kleinere ondernemers en boekhouders. Maar we willen ook sociale impact hebben. Met Arnoud Raskin van MobileSchool denken we mee na over hoe we zijn mobiele scholen die wereldwijd voor straatkinderen ingezet worden, ook digitaal kunnen ondersteunen", legt Johan Merckx uit.

Een ander aanbod van de start-up is het organiseren van innovatie-hackathons bij bedrijven. Een hackathon is een meerdaagse brainstorm waarbij medewerkers van een bedrijf in kleine teams een prototype klaarstomen rond een zelf bedacht product of idee. "We hebben daar zelf goede ervaringen mee", zegt Johan Merckx. "Het is een prima concept om innovatie te stimuleren en te ontdekken welke ideeën levensvatbaar zijn."

(wv) - Foto: (bd) - Bron: MARK Magazine

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.