Longin ontwikkelt eigen eco-technologie

De reinigingswagens van Longin zitten vol zelf ontwikkelde technologie.

In de regio Leuven-Aarschot zijn de rode wagens van ruimings- en ontstoppingsbedrijf Longin uit Rotselaar een vertrouwd zicht. Het bedrijf zet al meer dan twintig jaar in op innovatie en team spirit.

Longin startte 23 jaar geleden in Wilsele als ruimings- en ontstoppingsbedrijf voor particulieren. Sindsdien ontwikkelde Longin daarnaast een ruim aanbod van diensten voor industriële klanten en overheden, zoals industriële reiniging, het onderhoud van tankstations en het reinigen van rioleringsbuizen. De industriële activiteiten vergen heel andere machines, vertelt zaakvoerder Bert Longin. "Een rioolbuis heeft een diameter van 1 meter, tegenover 10 centimeter voor een afvoerbuis van een woonhuis. Als je een van onze industriële reinigers bij een particulier zou gebruiken, vliegt het hele huis de lucht in."

Het wagenpark van Longin bestaat uit zelf ontwikkelde machines. Die technologische innovatie is gegroeid uit noodzaak. "In de industriële reiniging moesten we opboksen tegen grote, traditionele bedrijven. We konden het nooit van hen winnen op vlak van prijs of aantal machines, en dus moesten we wel innoveren." Een succesverhaal is het KWS Eco System voor het onderhoud van tankstations. "De afvaltanks van een tankstation bevatten typisch een mengsel van water en olie. Wij kunnen die twee ter plaatse scheiden, en hergebruiken het gezuiverde water. Alleen het afvalresidu moet afgevoerd worden naar een verwerkingscentrum, wat bespaart op transportkosten. Doordat we zo'n innovatief systeem konden voorstellen, werden we door verschillende tankstationketens gevraagd."

Longin ontwikkelde ook milieuvriendelijke systemen voor rioolreiniging, ophalen van vetafval en hergebruik van biogas.

Gevarieerd werk

Het is een misvatting dat je in de reinigingssector alleen een putje moet kunnen leegzuigen, zegt Bert Longin. Werknemers worden intern opgeleid om de machines volgens de juiste procedures te bedienen. Ze werken met hoge druk en vacuüm, en dat is niet zonder gevaar. Daarom volgen medewerkers ook externe cursussen over veiligheidsvoorschriften en vergunningen.

De 45 werknemers zijn het grootste deel van de dag op de baan. De job is heel divers. Het kan zijn dat je de ene week voor de stad Leuven werkt, dan drie dagen bij een klant in Aarlen zit, en daarna naar een tankstation in Oostende rijdt. "Je moet goed georganiseerd en stipt zijn, punctueel uitvoeren wat er met de klant is afgesproken, en goed kunnen communiceren", zegt Bert Longin.

Longin vrachtwagen
Om de band tussen het personeel en het bedrijf aan te halen, is er een elektronische krant in de gemeenschappelijke ruimte. Daarin wordt al het nieuws over het bedrijf meegedeeld, het goede en het slechte. "Dat kan een bedankbrief zijn van een klant, een bericht over een nieuwe investering, of de berekening hoeveel de herstelling van een beschadigde machine ons zal kosten."

Een goede team spirit zorgt ervoor dat Longin snel kan reageren bij noodgevallen. "Als er op vrijdagavond in een bedrijf iets voorvalt, moeten we meteen een ploeg op de been brengen om op te ruimen. En met de mensen die we hebben duurt het nooit lang om die te vinden."

(wv)

Meer info over Waar vind ik jobs? , Jobs met toekomst

13/02/2015