Kansen voor logistieke profielen op Brucargo: bedrijven zoeken expediteurs en douanedeclaranten

Een goed netwerk aan contacten, specifieke IATA- en douanekennis, geografische- en talenkennis, klantgericht opereren, stressbestendigheid, flexibiliteit en een uitstekende attitude. “De eisen voor een expediteur op Brucargo liggen hoog”, aldus Bram Mol, consultant bij Human Capital Partner Square City. “Een van de redenen waarom het niet evident is om de juiste profielen te vinden.”

1 februari 2017

Delen

“Nog te weinig jongeren kiezen voor een opleiding tot expediteur.” (Sandra Debaets, HR-manager bij Geodis Wilson, met Brucargo als thuishaven)

Geodis Wilson, dat focust op internationale lucht- en zeevracht, doet vaak een beroep op Square City voor de aanwerving van nieuwe medewerkers op Brucargo. “Wij maken deel uit van Geodis, dat wereldwijd 20.000 werknemers telt”, opent Sandra Debaets, HR-manager bij Geodis Wilson.

“Wij behoren tot de EMEA-divisie en nemen complete verzendingen van grote en kleine vrachten voor onze rekening. Voor de zeevracht opereren we vanuit de haven van Antwerpen, voor de luchtvracht in België is Brucargo onze thuishaven. We hebben geen eigen schepen, vliegtuigen of vrachtwagens, maar verlenen puur een service aan onze klanten.”

Profielen

Op Brucargo, gelegen op het noordwestelijke stuk van de luchthaven op het grondgebied van Melsbroek en Diegem, zijn er circa 150 werknemers aan de slag, waaronder een 30-tal expediteurs. “We hebben net een aanwervingsronde achter de rug, maar zijn al terug op zoek naar twee expediteurs export en een logistiek manager”, vertelt Sandra Debaets.

Bij het vinden van nieuwe medewerkers stoot Debaets op bepaalde grenzen. “Ons rekruteringsgebied voor Brucargo is geografisch beperkt, onder meer door de toename van het aantal files. En de instroom van scholen uit het Brusselse levert slechts sporadisch nieuwe medewerkers op.”

Attractieve verloning

De moeilijke instroom van expediteurs heeft wellicht te maken met het ‘saaie’ imago van het beroep. Buitenstaanders hebben nauwelijks besef van de vele uitdagingen en de afwisseling die de job biedt. “Nog te weinig jongeren kiezen voor een opleiding tot expediteur”, vindt Sandra Debaets.

Onder meer Portilog – het centrum voor havengebonden en logistieke opleidingen – stoomt expediteurs klaar in een driejarige opleiding, maar daarnaast zijn er nog diverse andere opleidingscentra. Wij bieden zelf geen specifieke interne opleidingen, maar hechten veel belang aan kennisoverdracht en geven kansen aan stagiairs. De verloning bij Geodis is zonder meer goed en wordt prestatiegericht aangevuld. Ook liggen er zeker mogelijkheden om door te groeien”, besluit Debaets.

Brucargo als logistieke draaischijf

Air Cargo Belgium (ACB), de koepelorganisatie voor bedrijven die actief zijn op Brucargo, vertegenwoordigt met 5.000 werknemers een kwart van alle tewerkgestelden op de luchthaven.

Diverse bedrijven opereren vanuit Brucargo: logistieke bedrijven met warehousing, luchtlijnen, behandelaars, verpakkers, expediteurs, douane, bedrijven gespecialiseerd in verzending van gevaarlijke goederen, securitybedrijven enzovoort.

Met zijn Strategische Visie 2040 wil ACB de cargo-community in Brussel nog verder versterken. Vernieuwing is daarbij noodzakelijk. E-commerce en hoogtechnologische, gespecialiseerde industrie zijn de toekomst voor Europa en België. Nu al is ons land wereldwijd koploper in farmaceutisch luchttransport. Volgens de federatie Farma.be is de farmaceutische sector goed voor 11,4% van de Belgische export. Brucargo biedt dan ook volop opportuniteiten voor diverse logistieke talenten.

(bv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.