Infrabel zoekt technische profielen met ambitie

"Als je een job zoekt met maatschappelijke impact en je houdt van technologie, dan is Infrabel het bedrijf voor jou.” (Jan De Bruyne, expert rekrutering, Infrabel)

Vlak naast het station Brussel-Zuid ligt de hoofdzetel van Infrabel. Dat bedrijf onderhoudt, vernieuwt en bouwt de spoorinfrastructuur en stelt deze ter beschikking van de 'spooroperatoren'. Meer dan 12.000 werknemers zijn elke dag in de weer om het spoorverkeer vlot te laten verlopen en de veiligheid te garanderen.

Infrabel werd eind 2004 opgericht als gevolg van een Europese maatregel waarbij het infrastructuurbeheer werd gescheiden van de operatoren die verantwoordelijk zijn voor het rollend materieel (zoals de NMBS). Het bedrijf beheert 3.631 kilometer spoorlijnen, met 1.818 overwegen en 152 seinposten. Eind 2014 telde Infrabel 12.045 werknemers op de hoofdzetel in Brussel – vlak naast het station Brussel-Zuid – of in een van de andere kantoren, seinhuizen, werkplaatsen of lokale antennes verspreid over het land. Elk jaar zijn er honderden vacatures voor technische beroepen, gaande van arbeiders en technici tot ingenieurs.

Wat hen verbindt is een passie voor spoortechnologie, zegt Jan De Bruyne, expert rekrutering bij Infrabel. "Om je hier thuis te voelen, heb je die passie en klantgerichtheid nodig. Noem het een zeker idealisme voor publieke dienstverlening: elke dag zijn er ongeveer 800.000 treinreizigers. Als er iets gebeurt op het spoornet, komt dat meteen in het nieuws. Maar dat motiveert onze mensen om het nog beter te doen."

Technische vraagstukken

Infrabel werft vooral geschoolde technici aan met een TSO/BSO-diploma of getuigschrift tweede graad, maar ook bachelors en ingenieurs met specialisatie bouwkunde, mechanica en elektromechanica zijn zeer gegeerd. Sommige profielen zijn moeilijk te vinden, al verschilt dat wel van regio tot regio. "In sommige centra krijgen we bepaalde vacatures moeilijk ingevuld", zegt Jan De Bruyne. "In Wallonië vinden we doorgaans gemakkelijker kandidaten; Vlaanderen ligt een stuk moeilijker, vooral in de Antwerpse haven. Het moeilijkste blijft Brussel waar we meestal medewerkers van buiten het gewest aanwerven."

De selectie bestaat uit twee delen. Een schriftelijk deel peilt naar de technische competenties van de kandidaat, aangepast aan diens opleidingsniveau. Het mondelinge interview peilt vooral naar motivatie. "Daar zien we dat de attitude van de sollicitanten niet altijd aan de eisen voldoet. Wij zorgen voor de continuïteit van het treinverkeer, ook 's nachts en in het weekend. Onregelmatige uren zijn in sommige functies dus onvermijdelijk, en dat schrikt sommigen af."

Doorgroeien

Nieuwe werknemers volgen een opleidingstraject dat een heel jaar kan duren. Hoe je een wissel plaatst, leer je nu eenmaal niet op de schoolbanken. Ook later zijn er bijscholingen waar de kennis binnen het bedrijf wordt gedeeld en overgedragen. Infrabel biedt heel wat interne doorgroeimogelijkheden. Minstens om de twee jaar zijn er interne promotierondes. Om de medewerkers daarop voor te bereiden zijn er weer aangepaste leertrajecten.

De Infrabel-medewerkers zijn fier op hun bedrijf, zegt Jan De Bruyne "Wij zijn een ambitieus bedrijf, met heel wat technische en niet-technische veranderingsprojecten in het teken van veiligheid en stiptheid. Ons project rond de invoering van het Europees veiligheidssysteem ETCS is een pionier in Europa. De concentratie van de seinhuizen, van 368 eind 2004 naar 10 tegen 2020, is het grootste industrieel project van ons land." Op Open Bedrijvendag (zondag 4 oktober) kun je van die fierheid proeven in de twaalf seinhuizen en onderhoudscentra die hun deuren openzetten.

(wv) – Meer info: www.infrabel.be | www.openbedrijvendag.be 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Overheid , ICT , Mobiliteit & transport , Jobs met toekomst , Beroepenfiches

22/09/2015