Homeparty's weerstaan online verkoopgeweld

Tussen al het online verkoopgeweld dat op de consument afkomt, weten de homeparty's stand te houden. Meer zelfs, homeparty's zijn succesvoller en hipper dan ooit en het aanbod van producten en diensten groeit nog altijd. Voor velen is het een leuke en mooie bijverdienste, sommigen groeien zelfs door en bouwen een voltijdse carrière uit.

26 mei 2017

Delen

Tupperware
“Je hebt de vrijheid om te kiezen wanneer en hoeveel je werkt.” (Martine Pauwels, consulente Tupperware)

Het internet blijkt weinig invloed op het succes van homeparty's te hebben. “Bij Tupperware werd het online verkopen in Nederland getest, maar dat is geen succesverhaal”, weet Martine Pauwels, sinds een tweetal jaar consulente bij Tupperware, de moeder van alle homeparty's. “Uiteraard worden er via social media en dergelijke allerlei producten aangeboden. Maar de artikelen zelf kunnen testen en uitproberen tijdens de workshops is net de sterkte van Tupperware. Daarmee wordt het verschil gemaakt”, zegt ze.

En die formule gaat al decennialang mee. Het was in1948 toen Brownie Wise met de Tupperware Home Party een heel nieuwe manier introduceerde om de producten rechtstreeks bij de consument te brengen. Heel wat andere firma's namen deze nieuwe methode van verkopen over en doen dat nog altijd. Tot de meest verkochte producten horen keukenbenodigdheden, verzorgingsproducten, juwelen en kleding. Sinds 2003 kwam daar nog een ander segment bij toen de Antwerpse Paja Van Dyck het idee had om bij vriendinnen thuis erotische speeltjes te gaan verkopen. Dergelijke homeparty's groeiden meteen uit tot een booming business.

Beloningen

De sector van de directe verkoop, waarvan de homeparty's de populairste vorm zijn, is voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers. Om in de directe verkoop te werken, is geen financiële verbintenis, noch bijzondere ervaring of diploma vereist. Voor heel wat mensen is het verkoopsysteem dan ook een mooie bijverdienste. Consulenten worden ook gemotiveerd met complimenten en beloningen.

“Ik zocht een bijverdienste waar ik niet mee vast zat en waar ik zelf kon kiezen wanneer en hoeveel ik werk”, zegt Martine. “In andere jobs hang je af van vaste uren en dagen en dat wou ik niet. Bij Tupperware verdien je niet alleen een centje bij om eens iets extra mee te doen, maar krijg je voor je geleverde werk ook geregeld cadeautjes en kan je op bepaalde momenten werken voor een mooie reis. Dat is ook altijd meegenomen. Wat ook heel fijn is, is dat je geen investeringen hoeft te doen om te starten. Je krijgt een startset met producten zodat je direct kunt beginnen”, vertelt ze.

Al kan er bij sommige wel een startinvestering worden gevraagd. Die is over het algemeen beperkt tot de starterskit in de vorm van een waarborg of huur. Als de verkoper zijn activiteit stopzet, kan hij deze investering recupereren.

Gratis cursussen

“Dat je de vrijheid hebt om te kiezen wanneer je werkt, is het toffe aan de job”, vindt Martine. “Maar zelf al heel veel jaren fan van Tupperware is het vooral ook superleuk om dit over te brengen op de klanten. Het voelt niet als werken. Ik geloof erg in het verkoopsysteem van Tupperware. Klanten halen niet blindelings producten in huis waar ze uiteindelijk de juiste werking niet van kennen of die ze niet zullen gebruiken. Dat draagt bij tot het succes.”

Homeparty's bieden ergens ook een verzekerd inkomen, want weinigen verlaten een homeparty zonder iets (kleins) te kopen. Als je je eigen winkel opent, kun je daar niet op rekenen. Bovendien hoef je geen huurprijzen, personeel en dergelijke te betalen. En er wordt ook gezorgd voor opleiding en begeleiding.

“Er zijn verschillende gratis cursussen en gedurende de hele loopbaan wordt er geregeld extra opleiding gegeven. Door deze opleidingen kan je groeien in je zelf, je workshop en eventueel in jouw carrière binnen Tupperware. Op maandagavond zijn er ook bijeenkomsten bij de concessiehouder. Die zijn niet verplicht, maar het zijn steeds gezellige bijeenkomsten waar interessante tips en tricks worden gegeven”, aldus Martine.

Voor wie dat wil, zijn er kansen om door te groeien. Bij Tupperware bijvoorbeeld kan er zo worden doorgegroeid van consulent(e) tot Starting Unit Manager, Unit Manager, Team Leader of zelfs concessiehouder.

(br)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.