Hoe wordt de beurswaarde van Facebook berekend?

De sociale netwerksite Facebook gaat naar de beurs. De beursintroductie zou 5 miljard dollar moeten opbrengen, wat een historisch bedrag is. De totale waarde van Facebook wordt geschat tussen de 75 en 100 miljard dollar. Hoe gaat zo’n beursintroductie eigenlijk in zijn werk? En hoe wordt de waarde van een bedrijf bepaald? Professor Cynthia Van Hulle, hoogleraar aan de K.U.Leuven en gespecialiseerd in de wisselwerking tussen bedrijven en financiële markten, legt uit.

7 februari 2012

Delen

Beurswaarde Facebook

'Bij een bedrijf dat niet op de beurs zit, zijn de aandelen in het bezit van één, twee of een beperkt aantal eigenaars. Wil je een deel van de aandelen aan het brede publiek te koop aanbieden, dan breng je je bedrijf naar de beurs. Je dient dan een aanvraag in tot notering op de beurs en je verkoopt je aandelen aan een bepaalde prijs: de introductieprijs. Zijn die aandelen eenmaal verkocht, dan kan men die onderling beginnen te verhandelen.'

Pro's en contra's

Wie naar de beurs trekt, kan gemakkelijker aan geld geraken en wint aan naamsbekendheid. 'Naamsbekendheid kan de verkoop stimuleren, je relaties met leveranciers en banken verbeteren, waardoor je betere voorwaarden kan verkrijgen. Anderzijds is een beursintroductie behoorlijk kostelijk. Je moet een investment banker betalen, je verliest veel tijd, je moet er een heel team aan laten werken en je moet je aan allerlei reglementen houden waar je je anders niet aan moet houden.'

'De waarde van een aandeel zou in principe gelijk moeten zijn aan de huidige waarde van de toekomstige dividenden. De waarde van de toekomstige dividenden hangt dan weer samen met de winsten, en dus bepaalt de inschatting van de toekomstige winst de waardering.'

Waar is MySpace?

Maar die toekomstige winsten zijn niet gemakkelijk te voorspellen, en de waardering van een bedrijf kan dan ook sterk uiteenlopen. 'Je hebt optimisten die geloven dat een bedrijf heel erg zal groeien, en je hebt pessimisten die niet geloven in dat groeipotentieel. Vele klassieke waarderingsmodellen maken een schatting van de winsten tot in het oneindige. Ze berekenen als het ware hoe hoog de winsten van een bedrijf zullen zijn over honderd, tweehonderd of duizend jaar.

In het geval van heel stabiele bedrijven kunnen die modellen misschien wel betrouwbaar zijn, maar het is heel goed mogelijk dat een bedrijf als Facebook over tien of twintig jaar gewoon niet meer bestaat. Zes jaar geleden was MySpace dé sociale netwerksite. Vandaag spreekt niemand nog over MySpace. Zo werkt het: wanneer er iemand opduikt met een nieuw product dat de mensen meer aanstaat, dan is het afgelopen.'

(mo) – Illustratie: (jvc) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.