Hoe gelukkig is de Belg met zijn werk?

Ondanks de positieve economische groei, maakt bijna een op de twee Belgische werknemers zich zorgen over het behoud van z’n job. 8 op de 10 werknemers vindt dat hij of zij te veel tijd in het werk steekt. En een op de vier werknemers is niet tevreden over de erkenning van zijn inspanningen en zijn vast loon.

28 mei 2014

Delen

laptop omarmt

Heel veel Belgische werknemers maken zich zorgen over het behoud van hun job, zelfs iets meer dan begin 2013. Ondanks het feit dat de groeiperspectieven voor 2014 en 2015 zowel in België als in de andere Europese landen bemoedigend zijn (de verwachte groei van het Belgische BBP in 2014 is volgens Eurostat 1,2 procent).

Top 3 van de grootste bekommernissen

  1. 'Het behoud van de job': 44 procent (+2 procent vs. januari 2013)
  2. 'Het loon': 31 procent (-3 procent vs. 2013)
  3. 'De tijd besteed aan het werk': 25 procent (stabiel)

Het loon is doorheen de jaren minder een zorg geworden, in tegenstelling tot 'het behoud van de job'.

Zorgen Grafiek

Dat blijkt uit de negende editie van de Barometer van Edenred-Ipsos. Een onderzoek over welzijn en motivatie bij werknemers uit 8 Europese landen (Frankrijk, het VK, Duitsland, België, Spanje, Italië, Zweden en Portugal). In totaal namen begin 2014 8.800 werknemers online deel, waarvan 800 in België (de resultaten werden bijgesteld om statistische representativiteit te verzekeren). Wij focussen op de resultaten voor België.

Bijna één werknemer op twee zegt pessimistisch te zijn over zijn kansen om een vergelijkbare job te vinden als hij zijn huidige job zou verliezen. De Belgische werknemers zijn wel optimistisch over de eigen professionele toekomst in het bedrijf (66 procent) en over de toekomst van zijn bedrijf (71 procent). Hoewel het geloof in de toekomst sterk blijft, is het toch wat brozer dan vorig jaar (respectievelijk -3% en -5%). Voor de meeste van deze indicatoren zien we dat de Walen negatiever zijn dan de Vlamingen.

“Die hardnekkige ongerustheid over hun werk verklaart misschien gedeeltelijk de sterke trouw van de Belgische werknemers aan hun bedrijf (aangezien mobiliteit geassocieerd wordt met risico), of hun heel positieve relatie tot het werk. Want tegelijk verslechtert de motivatie van de Belgische werknemers dit jaar niet”, vertelt Bram Smets, woordvoerder Edenred. “Edenred is de uitvinder van de maaltijdcheques, en bedenkt en ontwikkelt oplossingen die het leven van werknemers vergemakkelijken en de efficiëntie van bedrijven verhogen.”

Managers werken te veel

Hoewel de tevredenheid over de werkomgeving (sfeer, werkomstandigheden) groot blijft, is de werklast een spanningspunt. En dan vooral bij managers: een grote meerderheid van de managers vindt dat hij of zij tegenwoordig 'te veel tijd in het werk steekt' en zegt (vaak/soms) buiten de gewone werkuren te werken. De verhouding Belgische managers die het gevoel hebben 'te veel/veel' energie in hun werk te steken, is groot. Hun stressniveau blijft dan ook hoog.

Enkele opvallende vaststellingen:

  • Tevreden over de werksfeer: 73 procent (-1 procent vs. 2013).
  • Tevreden over de materiële werkomstandigheden: 71 procent (-2 procent vs. 2013).
  • Van mening dat hij 'te veel tijd in het werk steekt': 78 procent (en 86 procent bij managers).
  • Van mening dat hij 'te veel + veel' energie in zijn werk steekt: 54 procent waarvan 10 procent ‘te veel’ (en 70 procent bij de managers, waarvan 15 procent ‘te veel’).
  • Tevreden over de werklast: 63 procent (69 procent bij managers).
  • Geeft zijn stressniveau een score van 8 tot 10: 36 procent; gemiddelde score van 6,5/10 (en bij de managers: 42 procent vs. 6,8/10).

Bedrijven hebben te weinig aandacht voor flexibel werken

De uitdaging die hier de kop opsteekt, is die van de werkorganisatie (werkwijzen, flexibiliteit in de werkuren, nieuwe manieren om werk te organiseren). “Die nieuwe werkmethodes (zoals bijvoorbeeld flexitime) zijn een hot topic in Europa, en zullen enkel nog belangrijker worden. Dit is vooral het geval in de rijkere landen waar de koopkracht momenteel niet in gevaar is (zoals Duitsland, het VK en Zweden). In België lopen onze bedrijven op dat vlak nog wat achter. Die druk zal enkel maar verhogen, temeer het aantal werknemers dat nieuwe communicatiemiddelen krijgt, snel toeneemt”, aldus Bram Smets, woordvoerder Edenred.

De verwachtingen van werknemers dat hun bedrijf in dit domein iets onderneemt, zijn groot in België. Het is de op één na grootste verwachting, na extra inspanningen in verband met handicaps.

De grootste verwachtingen van de werknemers:

  • Van mening dat het bedrijf tegenwoordig te weinig aandacht heeft voor handicaps: 41 procent.
  • Van mening dat het bedrijf tegenwoordig te weinig aandacht heeft voor nieuwe manieren om het werk te organiseren: 37 procent, en voor manieren om samen te werken: 33 procent.
  • Van mening dat het bedrijf tegenwoordig te weinig aandacht heeft voor talent management: 36 procent, of voor het bijschaven van vaardigheden: 32 procent. Een uitdaging die des te groter is omdat de meeste werknemers bij hun bedrijf blijven.
  • Tevreden over zijn doorgroeimogelijkheden in het bedrijf: 49 procent (+1 procent vs. 2013), en de toegang tot opleidingen: 59 procent (nieuw item).

Niet beloond voor de inspanningen die men levert

Tegelijk blijven de verwachtingen op het vlak van erkenning en beloning heel groot. Het gevoel niet erkend te worden voor de inspanningen die men levert, blijft groot.

  • Tevreden over de erkenning van zijn inspanningen: 60 procent (+1 procent vs. 2013).
  • Tevreden over zijn vast loon: 61 procent (+2 procent vs. 2013).

“In een dergelijke context lijken oplossingen om het werkleven van werknemers aangenamer te maken cruciaal. Naast managementpraktijken kunnen zogenaamde neven-verloningen (nog niet vaak gebruikt in België, met uitzondering van maaltijdcheques en de kantine) niet te verwaarlozen hefbomen zijn. Diensten aan personen, die nog heel weinig worden ingezet, zijn trouwens heel belangrijk voor de mensen die erover beschikken”, vertelt Bram Smets, woordvoerder Edenred.

  • Verklaart te genieten van maaltijdcheques: 56 procent; een kantine: 44%.
  • Werknemers die er niet over beschikken en er zouden willen van genieten: maaltijdcheques: 81 procent, kantine: 65 procent en diensten aan personen: 86 procent.

(mr) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.