De journalist = met uitsterven bedreigd

R.I.P. Journalist

Terwijl de klassieke journalist zijn pen nog met inkt zit bij te vullen, verspreidt nieuws – zoals de dood van een soulzangeres – zich als een lopend vuur doorheen de wereld van Twitter ...

Natuurlijk verdwijnt de verslaggeving op zich niet. Om te overleven zal de journalist van de toekomst zijn verhaal echter op een andere manier moeten verpakken én verspreiden. Het belang van de sociale media en het internet is immers te groot geworden.

Volgens het Center for Sustainable Journalism is het einde van de geschreven pers dan ook nabij. De journalistiek gaat digitaal en de daarbij horende technologieën zorgen ervoor dat, terwijl de klassieke journalist met uitsterven bedreigd is, zijn werk door tal van andere titels wordt ingevuld. De volgende, bijvoorbeeld …

11 gloednieuwe 'journalistieke' jobs:

 

  1. Headline optimizer: een ontzettend belangrijke job aangezien een stuk op het internet pas gelezen wordt wanneer mensen een bovenkop aanklikken.
     
  2. Social media reporter: de Arabische lente heeft ondertussen bewezen dat sociale media als Twitter een goudmijn aan nieuws bevatten.
     
  3. Story scientist: of hoe je door data-analyse kan bepalen hoe een verhaal door meer mensen gelezen kan worden en wanneer het best gedeeld kan worden.
     
  4. Data detective: een specialist in het sprokkelen van bruikbare data in de onuitputtelijke vergaarbak die het internet is.
     
  5. Curator in chief: de bibliothecaris van al dat bruikbare nieuws.
     
  6. Explanatory journalist: bij een overdosis aan informatie helpt hij je de bomen door het bos te zien met langere, duidende stukken.
     
  7. Viral meme checker/Viral video maker: want een verhaal dat zich verspreidt als een virus... daar droomt elke nieuwsmaker van.
     
  8. Slideshow specialist: omdat een verhaal op het web beter werkt in een visuele context, bijvoorbeeld als een slideshow.
     
  9. Networker/Engager: met de sociale media is het belang van netwerken voor een journalist alleen maar toegenomen.
     
  10. E-book creator: omdat e-books vrijwel één van de enige online media zijn waarvoor mensen willen betalen.
     
  11. Web developer: want het spreekt voor zich dat al dat nieuws op een zo overzichtelijk mogelijke manier op het internet moet geraken.

 

Met andere woorden: de journalist is nog lang niet ten dode opgeschreven, zolang hij zich maar aanpast aan de steeds sneller evoluerende digitale wereld. Of zoals Paul Ford het stelt in New York Magazine: 'We zullen altijd professionele stemmen nodig hebben om wat er gebeurt in de wereld in een vertelsel te gieten, aangezien onze hersenen honger hebben naar een verhaal met een begin en een einde dat betekenis geeft aan al het nieuws waarmee we elke ochtend overladen worden.'

(jn) - Bronnen: Mediabistro.com / Sustainablejournalism.org / Mymag.com  

Meer info over Sociale media , Jobs met toekomst

27/09/2011