De 20 groenste bedrijfswagens van 2013

BMW i3
BMW i3

De vergroening van het professioneel wagenpark heeft zich in 2013 duidelijk verdergezet. De grote doorbraak van elektrische voertuigen is er echter niet gekomen, ondanks dat ze probleemloos de woon-werkafstand (gemiddeld 21 km) aankunnen, zelfs bij koud weer. Een van de belangrijke oorzaken hiervan is hun hoge catalogusprijs die wordt afgestraft in de berekening van het voordeel alle aard.

"Het goede nieuws is dat het bedrijfswagenpark weer groener is geworden. De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens bedroeg vorig jaar 121 g CO2/km”, zegt Jelle De Keyser van Mobimix.be, een digitaal platform voor ecologisch vlootbeheer.

In 2012 was dat nog 125 g CO2/km. Daarmee dook de gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens toen voor het eerst in de geschiedenis onder die van de auto’s ingeschreven door particulieren.

Nog veel verbetering mogelijk

De trend naar een groener professioneel wagenpark mag zich qua CO2-uitstoot dan wel voortzetten, enkel de elektrische en hybride wagens zijn echt milieuvriendelijk.

“Er is nog veel verbetering mogelijk als er meer wordt ingezet op elektrische wagens. De grote doorbraak is er in 2013 niet gekomen. Een van de belangrijke oorzaken hiervan is hun hoge catalogusprijs die wordt afgestraft in de berekening van het voordeel alle aard.”

Hoe hoger het voordeel van alle aard, hoe lager het nettoloon van een werknemer. De CO2-uitstoot en de catalogusprijs spelen hierbij een doorslaggevende rol. Die catalogusprijs wordt berekend inclusief btw en opties, maar exclusief eventuele kortingen. Een korting krijgen bij aankoop van een wagen, verlaagt het voordeel van alle aard – en de belastingen - dus niet.

“Om het voordeel alle aard te drukken, worden werknemers gestimuleerd om te besparen op allerlei opties, waaronder veiligheidsopties en ‘groene’ opties”, vertelt Kathelijne Verboomen van SD Worx. “Dit is echter nefast voor het milieu, de veiligheid van de bestuurder en zijn passagiers, en ook voor het hele Belgische wagenpark, aangezien bedrijfs- en leasewagens na gemiddeld vier jaar op de tweedehandsmarkt terechtkomen.”

Veelbelovende elektrische modellen

De energiezuinige wagens timmeren dus traag maar gestaag aan de weg. In 2012 werden een goede 5.500 van die wagens verkocht. Hybride wagens maken hier met 4.749 het grootste deel van uit. Een uitgebreider overzicht van de verkoopcijfers vind je hier.

“Er zijn in 2013 alweer een aantal veelbelovende elektrische modellen bijgekomen, zoals de Volkswagen Up!, de BMW i3 en de Ford Focus”, vertelt Jelle De Keyser van Mobimix.be. “Het is te hopen dat meer variatie in het aanbod de bedrijven alsnog zal aanzetten om meer voor elektrische wagens te kiezen. Deze top 20 bewijst alleszins dat er wel degelijk elektrische wagens bestaan met een laag voordeel van alle aard.”

Beperkte rijkilometers geen nadeel

“Een vaak genoemd argument tegen de elektrische wagen is het zogenaamd beperkt bereik ervan. Aangezien de gemiddelde woon-werkafstand in Vlaanderen slechts 21 km bedraagt, is dit niet zo’n probleem. Alle elektrische wagens kunnen deze afstand (heen en terug) probleemloos aan, zelfs met koud weer. De wagen kan dan gewoon ’s nachts thuis worden opgeladen en/of overdag op het werk als de werkgever laadpunten voorziet op de parking.”

“Ook voertuigen op aardgas krijgen niet echt de aandacht die ze verdienen. In tegenstelling tot de elektrische wagens is de meerkost hiervan beperkt en kan deze bovendien snel worden terugverdiend door de lagere brandstofprijzen. Het knelpunt hier is het beperkt aantal aardgastankstations in België, namelijk 18. Dit netwerk wordt echter verder uitgebreid en de bedrijven die nu reeds in de buurt van zo’n tankstation liggen, zouden nu al kunnen overschakelen."

De groenste lijst

De ecoscore geeft de globale milieuvriendelijkheid van een voertuig weer (hoe dichter bij 100, hoe milieuvriendelijker). Hiervoor wordt rekening gehouden met verschillende schade-effecten: broeikaseffect, luchtkwaliteit (gezondheidseffecten en effecten op ecosystemen) en geluidshinder.

Voor ondernemingen en werknemers die een groene bedrijfswagen willen, is ook het voordeel van alle aard belangrijk. Hoe hoger het voordeel van alle aard, hoe lager het nettoloon van een werknemer.

Onder de lijst vind je extra info over de verschillende mogelijke groene wagens qua brandstofsoort.

  Merk Model Brandstof Ecoscore CO2-uitstoot (g/km) Verbruik (/100km) Belastbaar voordeel alle aard
1. Volkswagen Up! elektriciteit 88 0 11.7 kWh  103 (euro/maand)
2. BMW i3 elektriciteit 88 0 12.9 kWh 103
3. Citroën C-Zero elektriciteit 87 0 13.5 kWh 103
  Mitsubishi i-MiEV elektriciteit 87 0 13.5 kWh 103
  Peugeot iOn elektriciteit 87 0 13.5 kWh 103
4. Renault Fluence elektriciteit 87 0 14.0 kWh 103
5. Renault Zoe elektriciteit 86 0 14.6 kWh 103
6. Nissan Leaf elektriciteit 86 0 15.0 kWh 103
7. Smart ForTwo elektriciteit 86 0 15.1 kWh 103
8. Ford Focus elektriciteit 86 0 15.4 kWh 114
9. Renault Kangoo elektriciteit 86 0 15.5 kWh 103
10. Tesla Model S elektriciteit 84 0 18.1 kWh 197
11. Volkswagen Up! aardgas 83 79 4.4 m³ 103
12. Toyota Prius elektriciteit + benzine 82 49 2.1 l en 5.2 kWh 104
13. Opel Ampera elektriciteit + benzine 82 27 1.2 l en 13.0 kWh 114
  Chevrolet Volt elektriciteit + benzine 82 27 1.2 l en 13.0 kWh 114
14. Fiat Panda aardgas 81 86 4.8 m³ 103
15. Toyota Yaris benzine 79 79 3.5 l 103
16. Toyota Auris benzine 78 85 3.7 l 103
17. Lexus CT benzine 78 87 3.8 l 103
18. Fiat 500 aardgas 78 105 5.9 m³ 103
19. Fiat Qubo aardgas 77 114 6.4 m³ 103
20. Toyota Prius benzine 77 89 3.9 l 103

Bron: VITO en Mobimix.be (digitaal platform over duurzame mobiliteit voor vlootbeheerders, aankopers en mobiliteitsverantwoordelijken)  

3 soorten echt energiezuinige auto’s

Hybride wagen 

Een 'gewone' hybride auto (HEV) kan je niet via het stopcontact herladen. Dit type wagen gebruikt zowel een verbrandingsmotor (op benzine of diesel) als een elektromotor. Het verschil is dat bij een HEV de batterijen weer opladen, o.a. door eigen energie te recupereren (bv. kinetische energie door uitrollen of remenergie tijdens remmen).

Ook kan bij een lage batterijstatus de verbrandingsmotor als generator fungeren om zo de batterijen weer bij te laden. Dit type auto's is uitermate geschikt in stedelijke omgevingen of voor trajecten waar regelmatig moet gestopt en opnieuw gestart worden (fileverkeer, veel verkeerslichten, enz.). Op langere trajecten aan hoge snelheid zal de verbrandingsmotor meestal moeten bijspringen, wat minder gunstig is voor het verbruik. De prijs van een gemiddelde HEV is door de band genomen aanzienlijk lager dan een gelijkaardige volledig elektrische (EV) of plug-in elektrische wagen (PHEV), omdat de batterijpacks een stuk kleiner zijn.

Elektrische wagen 

Heb je een voorspelbaar ritpatroon, en rij je bijna nooit meer dan 100 km per dag, dan is een volledig elektrisch voertuig (EV) een mogelijkheid als de aankoopprijs geen al te grote belemmering vormt. Als je niet op zoek wil gaan naar openbare laadpalen, is het handig als je thuis (of op het werk) kan beschikken over een garage met oplaadmogelijkheid. De actieradius van deze auto's ligt meestal tussen de 100 en 200 km.

Wagen op aardgas 

Wanneer je verplaatsingspatroon of de hogere prijs een obstakel vormen bij de aankoop van een elektrisch of hybride voertuig, kan een auto op aardgas een optie zijn. Wie vaak lange afstanden doet, en toch de tankkosten wil beperken, kan kiezen voor een gasvormige brandstof. Rijden op aardgas (CNG) raakt steeds meer ingeburgerd omdat de tankinfrastructuur uitbreidt en steeds meer constructeurs met nieuwe aardgasmodellen op de markt komen. Een aardgaswagen wordt aangedreven door een klassieke benzinemotor, het enige verschil is dat je goedkoop aardgas kan tanken in een extra tank.

CNG (compressed natural gas) is niet te verwarren met het veel gekendere LPG (liquified petroleum gas). De LPG-tankinfrastructuur is alomtegenwoordig, en de lage prijs zorgt voor beperkte gebruikskosten. Sommige constructeurs bieden ‘af-fabriek’ LPG-voertuigen aan, maar de meeste auto's zijn toch ‘gewone’ wagens die achteraf zijn omgebouwd door een LPG-installateur. Ook deze wagens hebben naast de gastank nog een benzinetank aan boord, hetgeen de actieradius indien nodig vergroot.

(mr) 

Meer info over Bedrijfswagen

20/01/2014