Bombardier zoekt creatieve oplossingen om jobs te behouden

Binnenkort is er minder werk bij Bombardier in Brugge. Maar in plaats van 150 werknemers op non-actief te zetten, zoekt de trein- en tramconstructeur naar creatieve oplossingen. Eén ervan is co-sourcing: de mensen tijdelijk laten werken bij een ander bedrijf.

6 november 2014

Delen

Bombardier arbeider
“Het ‘uitlenen’ van medewerkers kan voor een interessante kruisbestuiving zorgen.” (Roland Deduytsche, directeur Operationele Strategie Bombardier Brugge)

Het is typisch voor een bedrijf dat actief is in de projectindustrie: na een periode van grote drukte, kan er weleens een gat vallen. In de eerste drie maanden van volgend jaar lopen bij Bombardier in Brugge twee grote opdrachten af: de nieuwe tram voor de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB en het RER-project (regionale expresstreinen voor de NMBS). Dit brengt met zich mee dat 150 operatoren tot april 2016 in principe zonder werk zouden zitten.

“We hebben al periodes van operationele stilte gehad, maar die waren toen korter”, zegt Roland Deduytsche, directeur operationele strategie van Bombardier Brugge. “In zo’n geval kun je verschillende dingen doen. In het kader van het totaalproject ‘2020 – Onze toekomst is onze verantwoordelijkheid’ is het onder meer onze betrachting om al onze mensen aan boord te houden. We nemen daarvoor zelf onze verantwoordelijkheid op de site in Brugge, en kijken bijvoorbeeld niet naar de Canadese hoofdzetel voor een reddingsplan.”

Zinvolle activiteiten

De opdracht is dus om de 150 operatoren in die periode ‘zinvolle activiteiten’ aan te bieden. “We bewandelen daarvoor verschillende pistes”, zegt Roland Deduytsche. “Samen met de sociale partners hebben we werkgroepen opgericht rond werkzekerheid en flexibiliteit, die we concreet hebben ingevuld. Zo waren er onder meer infosessies voor operatoren die (tijdelijk) een zelfstandig statuut willen aannemen. Wij garanderen hen dat ze altijd bij ons kunnen terugkeren als ze dat statuut beëindigen. We versoepelen ook de tijdskredietregeling, om mensen toe te laten minder te werken, en we hebben een afspraak met ons zusterbedrijf in het Noord-Franse Crépin, 130 km van Brugge. Dat is bereid om een afzonderlijke productielijn te ‘reserveren’ voor de Brugse medewerkers, die daar dan de plaatselijke interim-werknemers zouden vervangen. Dat is collegiaal, ja, maar er is sowieso een grote complementariteit tussen Brugge en Crépin. Zo werken wij samen voor de Franse markt.”

Bombardier in Brugge
Voor wie van deze laatste mogelijkheid gebruik wil maken, wordt onderzocht of een vierdagenwerkweek mogelijk is, en voorziet Bombardier Brugge ook collectief vervoer.

Werknemers ‘uitlenen’

Een vierde piste is co-sourcing of de terbeschikkingstelling, wat wettelijk geregeld is. “Dit houdt in dat bepaalde operatoren tijdelijk in een ander bedrijf, dat op dat moment nood heeft aan extra werkkrachten, aan de slag kunnen”, zegt Roland Deduytsche. “Op vrijwillige basis, wil ik wel benadrukken. De mensen die we ‘uitlenen’, blijven op onze payroll staan en onder onze arbeidsongevallenverzekering vallen. Zo’n regeling geldt ook steeds voor een strikt afgesproken termijn. Co-sourcing was ons niet onbekend: we hebben zelf al mensen van een ander bedrijf in onze ploeg opgenomen. En er zijn hier in de regio een aantal bedrijven die ook van dit systeem gebruikmaken.”

Deze vier pistes worden nu verder geconcretiseerd en in gang gezet. Bombardier Brugge engageert zich dus voor een maximale tewerkstelling, maar heeft daar ook zelf belang bij: de operatoren zijn doorgaans gekwalificeerde, gespecialiseerde én gecertificeerde mensen. “Het zijn inderdaad waardevolle profielen die we niet graag zouden laten gaan”, beaamt Roland Deduytsche. “We spreken hier bijvoorbeeld over gecertificeerde lassers en productie-elektriciens, maar ook industriële schilders, monteurs van binnenbekleding enzovoort. In onze sector is certificering erg belangrijk.”

Sociaal innovatief

Bombardier Brugge ziet in de nood ook een deugd. “Het ‘uitlenen’ van medewerkers kan voor een interessante kruisbestuiving zorgen tussen onszelf en het bedrijf dat hen ontvangt”, meent Roland Deduytsche. “Op die manier kan het een win-winverhaal worden. Er worden duidelijke akkoorden gesloten. Zo engageert het ‘ontvangende’ bedrijf zich om onze operatoren goed op te leiden, zowel wat hun functie als de veiligheid betreft.”

Wat het co-sourcingtraject betreft, is Bombardier Brugge nu volop op zoek naar geïnteresseerde bedrijven. “Dat doen we onder meer aan de hand van infosessies, in samenwerking met APZI (de vereniging van de privésector in de haven van Zeebrugge) en Voka. Eén ervan is al afgelopen, er volgen er nog twee: op 6 november bij ons in Brugge, en op 12 november in het Voka-kantoor in Kortrijk. Die infosessies kunnen ondernemingen over de streep trekken, want ‘onbekend maakt onbemind’. We zijn er ons goed van bewust dat we nogal wat kandidaten zullen moeten hebben om de geïnteresseerde operatoren aan te kunnen ‘uitlenen’. Tegelijk stellen we vast dat er in West-Vlaanderen best wel wat bedrijven zijn die op korte termijn veel extra werknemers kunnen gebruiken.”

In elk geval kunnen we de maatregelen die Bombardier treft om de luwte in de productie op te vangen, sociaal innovatief en creatief noemen. “Dat denken wij ook. Co-sourcing is alleszins een positieve oplossing om tijdelijke werkloosheid te beperken. Voor alle trajecten die we hiervoor bewandelen, hebben we trouwens volop de steun van de sociale partners”, besluit Roland Deduytsche.

(jd) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.