‘Blue Energy’ stuwt Oostendse haven vooruit

“De keuze voor ‘blue energy’ zorgt ervoor dat de werkgelegenheid in de Oostendse haven blijft stijgen.” (Laure Martroye, marketingverantwoordelijke Haven Oostende)

Het lijkt erop dat de haven van Oostende een steeds mooier toekomstperspectief heeft, dankzij de ‘blue energy business’. De offshore-windactiviteiten groeiden ook in 2014, zo blijkt uit de jaarevaluatie van de haven. En de tewerkstelling groeit mee.

Ook vorig jaar richtte ‘Port Oostende – Energy Port’, ofwel de haven van Oostende, zich voluit op de dienstverlening aan de offshore-windindustrie, een sector die vorig jaar, net als in 2013, groeide.

"Sinds eind mei 2014 is het windmolenpark Northwind, met 72 windturbines, in het Belgische deel van de Noordzee volledig operationeel. Zij produceren groene stroom voor 230.000 gezinnen," zegt Laure Martroye, marketingverantwoordelijke van het Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende. "In totaal produceren nu 182 windmolens energie voor onze kust. Om die te onderhouden, zijn heel wat toeleveranciers nodig. Vorig jaar zagen we in het havengebied heel wat nieuwe vestigingen van bedrijven die inspelen op deze markt. Om een idee te geven: voor het onderhoud zijn per windmolen 2,5 voltijdse werkkrachten nodig. Dat zijn er voor de huidige actieve molens dus 455."

Na een procedure bij de Raad van State kan de Stevin-hoogspanningsverbinding tussen Zeebrugge en Zomergem nu toch gerealiseerd worden. Dat maakt de bouw van vijf nieuwe windmolenprojecten met naar schatting 300 molens op zee mogelijk, allicht vanaf 2016. Op middellange termijn zal dat voor nog eens 750 banen in de offshore-windbusiness zorgen.

Meer dan 5.000 directe jobs

Die focus op deze relatief nieuwe markt met enorm veel potentieel heeft dus een belangrijke impact op de tewerkstelling. "Uit de jaarlijkse studie van de Nationale Bank blijkt dat Oostende de enige Vlaamse haven is die de jongste tien jaar de werkgelegenheid zag stijgen," zegt Laure Martroye, "ondanks het feit dat in diezelfde periode twee derde van de haventrafiek is verdwenen."

De cijfers van de Nationale Bank tonen aan dat met betrekking tot de haven van Oostende er in 2003 4.426 directe arbeidsplaatsen waren; in 2013 waren er dat 5.227: 2.039 in de zogenaamde ‘maritieme cluster’, 3.188 in de niet-maritieme cluster.

Dankzij de onderhoudsactiviteiten bleef het aantal invaarten in de haven vorig jaar vrij stabiel op 3.779, hoewel de ‘RoRo’-trafiek volledig wegviel. Bulk en algemene cargo, goed voor ruim 1.400.000 ton, namen met 4 procent toe. En ten slotte meerden er ook 17 cruises aan, wat belangrijk is voor het toerisme in Oostende.

"Intussen worden ook nog steeds inspanningen geleverd voor een nieuwe ferrylijn tussen Oostende en Groot-Brittannië, nadat TransEuropa Ferries – de laatste veermaatschappij die vanuit onze haven opereerde – in 2013 het faillissement aanvroeg," zegt Laure Martroye. "Maar onder meer door de concurrentie van de Kanaaltunnel en nieuwe uitstootnormen op de Noordzee, die rederijen tot duurdere brandstof kunnen verplichten, wordt dat erg moeilijk."

 

(jd) – Foto: Haven Oostende

18/01/2015

  • 18 januari 2015