Bazookas ontwikkelt games op maat voor bedrijven en organisaties

Gamification, spelelementen in business- en andere toepassingen, is aan een stevige opmars bezig. Daar speelt het jonge Brugse bedrijf Bazookas handig op in. In een jaar tijd groeide het personeelsbestand van drie naar vijftien medewerkers. “Games om mensen positief te stimuleren en kennis bij te brengen, is een mooie corebusiness,” zegt Stefan Colins.

16 december 2015

Delen

“De mogelijkheden van gamification zijn eindeloos, in alle denkbare domeinen.” (Stefan Colins, medeoprichter en -zaakvoerder Bazookas)

Geheel in lijn met zijn naam, bestormde Bazookas de voorbije jaren de markt van gamification en appontwikkeling, met een fikse groei tot gevolg.

“In een jaar tijd konden we het personeelsbestand uitbreiden van drie naar vijf, tot vijftien medewerkers op dit moment,” zegt Stefan Colins, samen met Christophe De Cock oprichter en zaakvoerder van Bazookas. “Het zijn haast allemaal erg gespecialiseerde én gegeerde profielen. De juiste man of vrouw op de juiste plek krijgen, is daardoor niet zo evident. Ook al omdat we in Brugge zitten en bijvoorbeeld niet in Gent of Antwerpen, waar de talentpool groter is. Toch hebben we bewust voor Brugge gekozen als uitvalsbasis.”

Op die manier werkt Bazookas ook een beetje mee aan het omkeren van de braindrain van West-Vlaams talent naar andere provincies. “Zo kun je het inderdaad zien. Zo goed als al onze medewerkers zijn West-Vlamingen, en het is ook absoluut onze bedoeling om hier te blijven,” zegt Stefan. “Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen, biedt met Devine – Digital Design & Development ten andere een van de topopleidingen in ons werkveld. De meeste van onze medewerkers komen ook van daar. Christophe en ik zijn zelf in 2004 afgestudeerd aan de opleiding multimedia en communicatietechnologie van Howest. Maar we krijgen ook steeds meer bachelors informatica, optie mobiele ontwikkeling via de Hogeschool Gent over de vloer.”

Veel meer dan spielerei

Stefan en Christophe hebben acht jaar voor anderen gewerkt, toen ze in 2012 besloten zich samen aan Bazookas te wagen. Stefan ontwikkelde games als zelfstandige, Christophe maakte websites bij het bedrijf waar hij zijn stage had gedaan en werkte geregeld ook voor zijn latere partner in crime.

“Ik had mijn eerste bedrijf verkocht aan een grote klant en nadat Christophe en ik samen aan een groot project hadden gewerkt, ontstond het idee om met een eigen bedrijf goede apps en games met een grote meerwaarde te ontwikkelen om mensen te motiveren. Gametechnieken integreren in ‘ernstige’ business dus, omdat je daarmee heel goed gedragsverandering kunt stimuleren. Dat is de essentie van gamification.”

Bazookas
Als je de groei van Bazookas bekijkt, zou je kunnen zeggen dat het allemaal van een leien dakje liep, maar dat was niet zo. Anno 2012 – toch nog maar drie jaar geleden – was de Belgische markt nog niet helemaal rijp voor serious games en gamification. “Het eerste jaar was inderdaad niet gemakkelijk om ons hierin te positioneren, omdat het idee bij bedrijven leefde dat wij ‘maar spelletjes’ maakten,” zegt Stefan.

“Toch konden we een aantal ondernemingen hiervoor warm maken. Maar het was snel duidelijk dat we onze focus moesten verbreden, en dat we ook onze expertise op het vlak van innovatieve mobiele apps en webtoepassingen in de verf moesten zetten om van Bazookas een succes te maken. Vanaf dan haalden we meer projecten binnen en medio 2013 begonnen we echt sprongen voorwaarts te maken. Het contact met uitgeverij Van In om het oefenplatform Bingel te maken voor basisscholen, was hierbij een grote hulp, omdat we dan plots een pak serieuzer werden genomen.”

Eindeloze mogelijkheden

Intussen merk je wel dat gamification wereldwijd zijn weg heeft gevonden bij grote en middelgrote bedrijven. Ook Belgische ondernemingen zien intussen steeds meer in dat dergelijke game-elementen niet louter spielerei zijn, maar dat je deze nieuwe technieken prima kunt gebruiken om mensen te stimuleren – veel meer dan met een PowerPoint of een uitgeprinte cursus.

“Je ziet het nu overal opduiken: in bedrijven, maar ook in de onderwijswereld of overheidsdiensten,” zegt Stefan. “Wij hebben onder meer meegewerkt aan een tweejaarlijks project voor de Universiteit Gent, waarvoor we een game ontwikkelden rond reclamewijsheid.”

Bazookas
Bazookas is dus geen bedrijf dat zelf games ontwikkelt en in de markt zet; dat is in België trouwens allerminst evident – de gamescene hier is erg klein. De klant wil een product op maat, waarna het team met hem meedenkt en het hele traject doorloopt. “De mogelijkheden van gamification zijn eindeloos, omdat je zo mensen – kinderen én volwassenen – niet alleen positief stimuleert of kennis bijbrengt. Ze krijgen bij deze toepassingen ook meteen feedback, zodat ze kunnen bijsturen. Zo blijft de beoogde communicatie beter hangen.”

Virtual reality

Er staat dus geen rem op de groei van Bazookas, zo lijkt het. Niet dat Stefan en Christophe nu gekke bokkensprongen willen maken. “Mij hoor je niet zeggen dat we volgend jaar hier 25 mensen willen hebben, zo’n steile groei zou niet goed zijn,” zegt Stefan. “Maar we willen ons team in de verschillende pijlers – games, appontwikkeling en web – wel verder versterken met telkens één of twee mensen, afhankelijk van de projecten. De Cronos Groep als hoofdaandeelhouder biedt een goede ruggensteun voor onze groei, vooral omdat we kunnen rekenen op de kennis en ervaring in hun uitgebreide netwerk. Op hun ondersteuning ook qua hr, facturatie, enzovoort: alles wat niet vakgerelateerd is, zodat wij ons kunnen focussen op onze klanten en creaties.”

Ook op technologisch vlak blijft Bazookas evolueren. Zo speelt het steeds meer in op de groeiende trend van augmented & virtual reality. “Op dat vlak hebben we al enkele zaken gerealiseerd, en net als bij gamification vroeger is dit nu de ‘gadget- of stuntfase’ voorbij. Ook met augmented & virtual reality kun je heel waardevolle toepassingen maken. Zoals met alle tools en technologie is het de creativiteit erachter die er waarde aan heeft.”

(jd) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.