Sociale media
Vorige

1 van 179

Volgende
Volgend artikel:

Waarom geven mensen hun ontslag via TikTok?

Wat is de social media policy van jouw bedrijf?

“Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Vaak is er geen kwade wil bij. Net daarom is een social media policy nuttig”, zegt Marga Caproni, advocaat bij Loyens & Loeff.
#

Een social media policy regelt het gebruik van sociale media in het bedrijf. Voor een organisatie is dat het ideale instrument om haar werknemers bewust te maken van de impact van sociale media.

Ondanks de sterke aanwezigheid van sociale media op de werkvloer en de impact ervan op bedrijven, stelt 66% van de ondervraagde bedrijven dat ze geen social media policy hebben. Bijna 1 op 2 bedrijven onderneemt ook geen preventieve acties op het vlak van het gebruik van sociale media. Bedrijven die dat wel doen, werken vooral rond sensibilisering (24%) en het weigeren van toegang tot sociale netwerksites via bedrijfsnetwerken of mobiele telefoons (21%). Dat blijkt uit een studie uitgevoerd in opdracht van het advocatenkantoor Loyens & Loeff bij 200 bedrijven.

Tips en tricks

Zo’n social media policy is evengoed een manier om zelf als bedrijf eens grondig na te denken hoe je wil omgaan met de sociale media.

Enkele tips en tricks van Marga Caproni:

  • Hoe moeten werknemers zich gedragen tegenover de klanten? Ga je toestaan dat een jonge werknemer een nieuwe klant ’s avonds toevoegt op LinkedIn? Wat als die nieuwe werknemer enkele maanden alweer ontslagen wordt, welk beeld creeër je dan als bedrijf? En als een klant een uitnodiging stuurt naar een van je werknemers, moet hij dat aanvaarden of heeft hij zelf de keuze? Het is best dat je hier allemaal over nadenkt.

  • Ook werknemers van derde partijen leggen best discretie aan de dag. Wil je in de hand houden wat interimkrachten, de catering of de poetsdienst op Facebook over je bedrijf posten, dan neem je dit als bedrijf best op in het contract met die derde bedrijven.

  • En belangrijk: als je een social media policy maakt, moet je het ook toepassen en eventuele sancties doorvoeren. Die sancties moeten opgenomen worden in het arbeidsreglement, anders mag je de sancties niet eens toepassen.

(mr) 

22 maart 2011
Anderen bekeken ook