Facebook en Twitter verbieden op kantoor, een verloren strijd?
Het ziet ernaar uit dat social media van de werkvloer bannen een verloren strijd is. Toch hoeven werkgevers zich niet verslagen te voelen.
Een social media policy regelt het gebruik van sociale media in het bedrijf. Voor een organisatie is dat het ideale instrument om haar werknemers bewust te maken van de impact van sociale media.
Ondanks de sterke aanwezigheid van sociale media op de werkvloer en de impact ervan op bedrijven, stelt 66% van de ondervraagde bedrijven dat ze geen social media policy hebben. Bijna 1 op 2 bedrijven onderneemt ook geen preventieve acties op het vlak van het gebruik van sociale media. Bedrijven die dat wel doen, werken vooral rond sensibilisering (24%) en het weigeren van toegang tot sociale netwerksites via bedrijfsnetwerken of mobiele telefoons (21%). Dat blijkt uit een studie uitgevoerd in opdracht van het advocatenkantoor Loyens & Loeff bij 200 bedrijven.
Zo’n social media policy is evengoed een manier om zelf als bedrijf eens grondig na te denken hoe je wil omgaan met de sociale media.
(mr) 
22 maart 2011Het ziet ernaar uit dat social media van de werkvloer bannen een verloren strijd is. Toch hoeven werkgevers zich niet verslagen te voelen.
Een Amerikaans bedrijf werd beschuldigd van het onwettig ontslagen van een medewerkster die op Facebook kritiek uitte op haar baas.
Veel werknemers hebben beperkte internettoegang op kantoor. Nochtans heeft surfen naar Facebook ook voordelen voor je werkgever.
Dat bedrijven kunnen beslissen om hun werknemers op het werk geen toegang te geven tot Facebook weten we allemaal. Maar je baas heeft ook iets te zeggen over wat je in je vrije tijd op Facebook en andere sociale media doet.
Steeds meer grote bedrijven voeren onbeperkt betaalde vakantie in. Klinkt als een droom die uitkomt? Maar hoe zit dat in de praktijk?
De zomer is zalig... Maar minder fijn is het om te werken op heel warme dagen. Met deze tips hou je je hoofd koel.
Bijna twee derden van de werkende 55-plussers zou het afgelopen jaar over het hoofd gezien zijn voor een promotie.
Wie van thuis uit kan/mag werken, kan/mag zich gelukkig prijzen. Maar heb je als telewerker recht op een thuiswerkvergoeding? En hoe groot is het bedrag?
Ook op het werk zijn de prestaties pas goed als het team functioneert. En zo’n goed team heeft een positieve impact op klanten én patiënten. Maar hoe herken je een sterk team?