Ben jij een people pleaser op het werk? 4 tips om ermee te stoppen
Een goede band met je collega’s maakt het werk leuker. Maar dat kan ook zonder over je heen te laten lopen. Het werkleven van een people pleaser is niet zonder uitdagingen. Daarom lijsten we vier tips op waarmee je de (goedbedoelde) slechte gewoonte van je af kan schudden. Het is meer dan alleen ‘nee’ zeggen!
Iedere werkomgeving heeft wel een teamlid dat er alles aan doet om in een goed boekje te staan bij collega’s. Talloze overuren maken, taken overnemen, altijd ‘ja’ zeggen... Het is een onzichtbare drang om tot het einde te gaan om leuk gevonden te worden. Een goede werknemer zijn, is een mooie eigenschap. Maar people pleasers verleggen alle grenzen.
Andere kant van de medaille
Natuurlijk houden werkgevers van werknemers die zich 110% geven. Tot die in een onvermijdelijke burn-out belanden. Ben je een people pleaser? Dan weet je zelf hoe vermoeiend het kan zijn om steeds meer hooi op je vork te nemen.
Je werkt hard en laat andere collega’s soms de eer opstrijken. Op die manier haal je minder voldoening uit je werk en begin je het anderen kwalijk te nemen. Toch ligt de oplossing bij jezelf. Als people pleaser laat je meer toe dan nodig. Hoog tijd dus om grenzen te stellen.
1. Begin bij jezelf
Om je gedrag te veranderen, kijk je best eerst naar wat het veroorzaakt. Waarom wil je zo graag anderen tevredenstellen ten koste van jezelf, en is dat wel nodig? Hoe reageer je als het allemaal te veel wordt, en wat kan je doen om dat te vermijden?
Of je nu stap voor stap te werk gaat of meteen een volledige transformatie in gang zet, het kan helpen om er een persoonlijk doel van te maken. Bespreek je plan met je leidinggevende of hr-dienst, zodat je er niet alleen voor staat.
Minder overprikkeld aan het werk: 7 tips
2. Werk met een systeem
De ene dag zal je wat zelfzekerder zijn dan de andere. Leg daarom je nieuwe grenzen vast in een systeem dat je altijd en bij iedereen aanhoudt. Bijvoorbeeld vaste uren waarin je je mailbox nakijkt of een algemene regel om niemand korting of voorrang te geven.
Door je eigen systeem daadkrachtig te volgen, sta je sterker in je schoenen wanneer je ‘nee’ zegt. Je collega’s leren je werkwijze kennen en zullen vanzelf weten wanneer en waarvoor ze bij je kunnen aankloppen.
Ontdek: 6 tips om ‘nee’ te zeggen tegen extra werk
3. Hou je aan je takenpakket
Geef je collega’s de kans om te falen. Klinkt niet zo sympathiek, maar uiteindelijk is het dat wel. Ben jij de persoon die altijd alles voor anderen oplost en slordig werk verbetert? Dan zadel je jezelf op met meer werk én ontneem je anderen de kans om te groeien.
Als je collega telkens goede feedback krijgt over werk waar jij eigenlijk verantwoordelijk voor bent, dan zal die nooit dezelfde kwaliteit leren leveren. Kleur dus zoveel mogelijk binnen de lijntjes van je eigen takenpakket. Dat is beter voor je gemoedsrust én voor je team.
Lees ook: Gebruik jij al een ‘not-to-dolijst’ op het werk?
4. Zeg het op de juiste manier
Soms is het moeilijk om ‘nee’ te zeggen in iemands gezicht. Assertiviteit leer je ook niet in een handomdraai: je moet het oefenen. Heb je je werkwaarden en systemen op een rijtje? Communiceer die dan op een professionele manier.
Probeer je emoties in toom te houden en durf ruimte te laten voor stilte. People pleasers hebben de neiging om te veel te zeggen, maar een bewuste pauze geeft je denkruimte en straalt zelfvertrouwen uit.
Extra: 10 tips voor meer zelfvertrouwen op het werk
(ZINNIG) – Bron: Fast Company / Psychology Today / The Muse