

1 op 10 mag niet verliefd worden op collega
Slechts in één op de tien gevallen wordt liefde op het werk niet getolereerd door de werkgever. Dat blijkt uit een studie van NationaleVacaturebank.
Mediahuis gebruikt cookies of gelijkaardige technologieën om de gebruikservaring op zijn websites en apps te verbeteren. Cookies houden je leesvoorkeuren bij en laten ons toe om onze website beter af te stemmen op jouw interesses. Met behulp van deze informatie kunnen we je relevante (in plaats van willekeurige) advertenties tonen en jobs aanbevelen.
Wil je deze gepersonaliseerde dienst gebruiken? Bevestig dan met “Ja, ik aanvaard de voorwaarden”. Klik hier om de volledige voorwaarden van deze dienst of ons cookiebeleid te lezen.
1 van 481
Volgende"Emoties worden vaak als lastig en ongewenst bestempeld. Negatieve emoties bij een enkele medewerker kan de sfeer op de hele afdeling behoorlijk verpesten. De stelregel is dan ook vaak: emoties houdt men thuis, op het werk blijft het zakelijk.” (Nell van de Ligt, stress en burn-outexperte)
Sommige werknemers staan zodanig onder druk van hun job dat hun privéleven eronder gaat lijden. Soms leidt stress op het werk tot depressie en zelfs zelfmoord. Zo pleegden in september 2009 heel wat werknemers van France Telecom zelfmoord na de bekendmaking van de herstructureringsplannen.
“Het is niet gemakkelijk om als manager met al die verschillende emoties om te gaan”, vertelt stress en burn-outexpert Nell van de Ligt. “Soms begrijpt een baas de emoties van een ander niet, of ziet hij of zij het probleem niet. Wellicht denkt hij wel eens: ‘Ik heb toch met volwassenen te maken, die moeten zelf hun boontjes kunnen doppen. Wat heeft het werk met al die persoonlijke gevoelens te maken?’“
“Al dat ‘sentiment’ kost een manager veel tijd en energie. Hij heeft hiervoor eigenlijk niet gekozen. Een baas is immers bezig met het runnen van de afdeling en als hij zich bezig moet gaan houden met emoties, heeft hij minder tijd voor zijn eigen werk.
Veel managers vinden dan ook dat emoties niet op het werk thuishoren. Emoties worden vaak als lastig en ongewenst bestempeld. Negatieve emoties bij een enkele medewerker kan de sfeer op de hele afdeling behoorlijk verpesten. De stelregel is dan ook vaak: emoties houdt men thuis, op het werk blijft het zakelijk.”
Maar dit is zeer moeilijk, aldus Nell van de Ligt. “Een mens kan zijn emoties nooit helemaal uitschakelen. Emoties zijn nu eenmaal een onderdeel van het mens-zijn. Men kan proberen om emoties te negeren of weg te drukken, maar als er echt iets mis is, blijven ze terugkomen.
Emoties hebben ook een belangrijke functie: ze bepalen immers hoe iemand het werk en de werksituatie beleeft. Emoties en gevoelens zijn een graadmeter voor hoe een medewerker naar zijn professioneel leven kijkt. Bovendien kan er veel afgelezen worden aan emoties.”
“Emoties zijn persoonlijke signalen en belangrijke graadmeters. Een manager kan hier zijn voordeel mee doen. Door het leren lezen van deze emoties kan bijvoorbeeld ziekteverzuim worden voorkomen. Je kan als manager negatieve emoties bespreken, omzetten en sturen. Dat heeft een positief effect op de afdeling, de werksfeer, de financiën, de bedrijfsresultaten én de hoogte van het verzuim”, vertelt Nell van de Ligt.
Organisatie
Als werknemer is belangrijk om je werk goed te organiseren. Deel je tijd goed in, geef de voorkeur aan dringende taken en stel de minder dringende uit. Probeer je tijd zo efficiënt mogelijk in te delen, zodat je kan functioneren zonder je te moeten vergalopperen. Als je denkt dat er iets is dat het uitvoeren van je werk kan verbeteren, twijfel dan niet en ga naar je baas.
Assertiviteit
Het opkroppen van frustraties of negatieve emoties kan op lange termijn alleen maar leiden tot stress of conflictsituaties. Stel het aankaarten van problemen niet uit: hoe langer je ze laat aanslepen, hoe kleiner de kans dat ze opgelost kunnen worden. Neem hierbij een assertieve houding aan en slik niet zomaar alles wat je wordt voorgelegd. Soms is het nodig om niet zomaar akkoord te gaan met de taken die er van je geëist worden. Vaak leidt een goed gesprek tot een voor beide partijen aanvaardbaar compromis.
Persoonlijkheid
Probeer in je communicatie met je collega's en met je baas zo rustig en correct mogelijk te zijn, maar laat merken dat je ook een eigen mening hebt en daarvoor durft opkomen. Als je je persoonlijkheid toont, is de kans groter dat er met je rekening gehouden wordt. Je ontgoochelingen voor jezelf houden is niet altijd goed voor je gemoedstoestand en voor het functioneren op het werk.
(mr) - Bron: Ligtpunt.nl en Infonu.nl
Nell van de Ligt is stress- en burn-outexpert. Nadat ze zelf een burn-out heeft gehad, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.
Slechts in één op de tien gevallen wordt liefde op het werk niet getolereerd door de werkgever. Dat blijkt uit een studie van NationaleVacaturebank.
Hoe reageer je best wanneer een collega ongegeneerd misbruik maakt van jouw professionele inspanningen? Boos worden, het werkt!
Maar liefst 15% tot 20%van de bevolking blijkt hooggevoelig te zijn. Het merendeel van de HSP’s (Hoog Sensitief Personen) weet dit echter niet van zichzelf.
Niet iedereen heeft een baan waar men trots op is. Een overzicht van jobs waarbij werknemers zich vaak schuldig voelen.
Uit onderzoek blijkt dat mannen er doorgaans goed in slagen om zelfvertrouwen uit te stralen, ook wanneer ze te kampen hebben met twijfels of angsten.
Jonge werknemers hebben meer kans om ziek te worden en ongevallen te krijgen dan oudere werknemers. Ook de kans op een burn-out ligt opvallend hoger.
Uit een onderzoek van wetenschappers aan de University of California blijkt dat een goede nachtrust een positieve houding stimuleert tegenover collega's.
Leidinggevenden mogen best wel eens hun emoties laten zien, ook als die negatief zijn. Dat komt de motivatie van hun medewerkers alleen maar ten goede.
Er zijn ook brand- en veiligheidswachten die niemand kent. Elke dag zwermen ze uit om ervoor te zorgen dat iedereen veilig en wel thuiskomt van het werk
Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?