Meer plezier op je werk in 5 stappen
Een van de voornaamste oorzaken waardoor werknemers de werkdruk niet aankunnen, is omdat ze niet gelukkig zijn in hun job. Met deze 5 stappen kan je daar iets aan doen.
Je collega maakt smakkende geluiden tijdens het eten. Komt vaak te laat op het werk. Leeft geen enkele deadline na. Is onbeleefd en toont weinig respect. Verspreidt roddels over jou en andere collega’s. Wat er ook schort, laat het niet te lang sudderen. Door de situatie te negeren blijft deze je net achtervolgen. Een conflict met een collega kan je volledige werkdag of -week verpesten en je heel wat stress bezorgen. Ergernissen, ruzies en ziekteverzuim zijn dan ook nauw met elkaar verbonden.
Blijf dus niet bij de pakken zitten. Het bijleggen van de ruzie begint wanneer één van jullie beide zegt: “Halt, er gaat iets mis. Kunnen we erover praten?”. Vraag wanneer het voor je collega past en benadruk dat het gesprek tot doel heeft een oplossing te bekomen die voor beide partijen gunstig is. Laat het gesprek doorgaan op een neutrale plaats, uit de buurt van mogelijke pottenkijkers en luistervinken.
Een gesprek bestaat uit tweerichtingsverkeer. We zijn nogal geneigd te denken en handelen vanuit ons eigen perspectief en onze eigen “waarheid”. Maar je collega heeft waarschijnlijk een ander beeld over de zaak. Stel je hiervoor open. Door krampachtig bij je standpunt te blijven, komen jullie er niet uit. Daar heeft niemand baat bij.
Luisteren naar elkaar is de boodschap. De ander begrijpen staat niet gelijk aan hem of haar gelijk geven. Wie het bij het rechte eind heeft maakt niet uit. Daar denken jullie namelijk anders over. Wél is het belangrijk dat jullie de oorzaak van de ruzie achterhalen. Pas dan kan er naar een oplossing toegewerkt worden.
Denk - en spreek - in termen van feiten en laat je niet leiden door emoties. Gebruik, wanneer je je frustraties uit de doeken doet, de eerste persoon enkelvoud. Zeg: “Als ik die data niet op tijd krijg, kan ik het rapport onmogelijk afwerken”, in plaats van: “Je brengt me de cijfergegevens altijd te laat!”. Op die manier stel je een zekere werkattitude binnen een bepaalde context ter discussie. Zonder de persoon zelf aan te vallen. Eens je je vinger kunt leggen op waar het fout loopt, heb je de grootste stap gezet. Bied je excuses aan als dat nodig zou zijn. We maken allemaal fouten. Schud de handen en zet de werkdag positief en professioneel verder.
Levert het gesprek niets op? Doe dan zo snel mogelijk beroep op een andere collega of leidinggevende om de situatie te bespreken en om advies te vragen. Je kan je ook richten tot de vertrouwenspersoon van je bedrijf of tot een preventieadviseur. Wees wel transparant tegenover de tegenpartij en laat weten dat je om hulp gaat vragen. Zo lijkt het niet alsof je hem of haar gaat zwartmaken. Wat je ook doet, beschouw het hele gebeuren als een leermoment. Neem achteraf de nodige tijd voor reflectie en leer uit het conflict met je collega. Zo kunnen toekomstige conflicten vermeden worden.
(mr)
13 december 2019Een van de voornaamste oorzaken waardoor werknemers de werkdruk niet aankunnen, is omdat ze niet gelukkig zijn in hun job. Met deze 5 stappen kan je daar iets aan doen.
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Je gedrag op kantoor wordt meer in de gaten gehouden door je collega's of baas dan je denkt. Wees er maar zeker van dat je doen en laten nauwlettend wordt gevolgd. Welke zaken doe je daarom beter niet op je werk, zodat je baas of collega's geen verkeerd beeld van jou krijgen?
Gaat jouw bloed wel eens koken door een collega? Neem dan de tijd om af te koelen, want zo'n ruzie kan verstrekkende gevolgen hebben...
Stress hoort bij het leven. Hoe je ermee omgaat, maakt een wezenlijk verschil en is vaak afhankelijk van hoe jij je voelt op dat moment.
Honderd keer op een dag ‘sorry’ zeggen … het heeft écht geen zin. Sterker nog: het maakt de dingen alleen maar erger. Ontdek waarom.
Een conflict op de werkvloer wordt in België veel vaker via de rechtbank opgelost dan via bemiddeling. Sociaal bemiddelaar Koen de Carne vindt dat spijtig.
Hoe veerkrachtiger je geest, des te meer kans dat je je goed voelt. Tim Vermeire is wellbeingexpert en peopledata-analyst bij HR-dienstverlener Attentia. Zelfcontrole en -sturing vindt hij een belangrijke eigenschap.
Dankzij agility kan je ontzettend veel leren over constructief leidinggeven, wat dan weer leidt tot een sterk team vol werkgeluk. 3 tips!