Uit het oog, uit het hart? Minder vriendschap op de werkvloer
Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.
We werden de afgelopen jaren verplicht om op afstand te werken. Hierdoor ontstonden er nieuwe manieren om met de collega’s te communiceren. Maar zowel op de werkvloer als in het onlinekantoor komt goede communicatie uit twee richtingen.
Dat betekent praten én … luisteren. Want net zoals jij bepaalde verwachtingen hebt van je collega’s, hebben zij dat ook van jou. Door écht naar iemand te luisteren, leer je die persoon beter kennen. Dat kan de communicatie alleen maar bevorderen.
CHECK: Leer luisteren in 5 simpele stappen
Een vorm van communicatie die de sfeer op de werkvloer enorm ten goede komt, is dankbaarheid. Ben je onder de indruk van de prestaties van een collega? Toon je waardering. Iedereen vindt het fijn om een oprecht compliment te krijgen. En als je complimentjes uitdeelt, kan je er ook terugverwachten. Blijf wel geloofwaardig. Wanneer je er niets van meent, zeg je beter helemaal niets.
Ontdek: De 10 beste complimentjes om je collega’s te geven
In elke werkplek ontstaan er weleens discussies of meningsverschillen. Probeer je niet te laten meeslepen in dit soort situaties, maar luister naar de meningen van de betrokkenen.
Trek niet te snel conclusies en bedenk dat de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden ligt. Kies geen partij. Daardoor ontstaan er groepjes en geroddel die de werksfeer nóg meer naar beneden halen. Zoek eerder naar oplossingen die beide partijen vooruithelpen.
TEST: Hoe reageer jij wanneer je het volledig oneens bent met iemand?
Fouten maken is menselijk. De reacties die daarop volgen zijn niet altijd even leuk om te horen. Sommige collega’s kunnen fel reageren wanneer de fout ook op hen betrekking heeft. Schiet in zo’n geval niet meteen in de verdediging, maar bied je excuses aan. Erken je fout en praat de situatie uit. Zo lopen de spanningen niet verder op.
Kies het juiste medium. Vaak zijn er in de organisatie afspraken rond het gebruik van interne communicatiemiddelen. Hou daar rekening mee. Veel collega’s hebben bovendien een voorkeur voor bepaalde media en zullen op die kanalen sneller reageren. E-mails worden bijvoorbeeld vaak gebruikt om informatie te sturen of om meetings vast te leggen. Heb je een dringende vraag? Dan kan je best meteen bellen naar je collega.
Lees ook: Hoe efficiënt communiceren op kantoor?
(es/em) - Bron: Intermediair
2 september 2022Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.
Niks zo vervelend als taalfouten. Zeker in je cv of motivatiebrief. Daarom schotelen we je graag een lijst voor met de 20 meest gemaakte fouten!
1 maart is het complimentendag, een dag die door werkgevers én werknemers wordt aangegrepen om hun personeel of collega’s extra waardering te tonen.
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Luister jij altijd even aandachtig naar je collega's of baas? Deze 5 technieken maken van je baas, je collega's, maar ook van jezelf een goede luisteraar.
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
Praten met papier ertussen, dat is volgens schrijftrainer Mark Van Bogaert wat schrijven eigenlijk is. In zijn boek 'Verleiden met Woorden' verklapt hij hoe je dat zowel mooi als efficiënt doet. Handig, ook op het werk.
Medewerkers zijn gelukkig op de werkvloer wanneer ze kunnen rekenen op medeleven, collegialiteit en open communicatie. “Goedemorgen!"
Er zijn een aantal vuistregels die je slaagkansen kunnen vergroten om in een discussie tot een aanvaardbaar compromis te komen.