Collega's
Vorige

1 van 571

Volgende
Volgend artikel:

De 10 grootste afleidingen op je werk en hoe ze de baas te kunnen

5 tips om beter te communiceren op de werkvloer

Beter communiceren op de werkvloer
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Efficiënter communiceren kan zelfs je prestaties verbeteren. Want door open en eerlijke gesprekken te voeren, weet je ook beter wat je van elkaar kunt verwachten. En dat zorgt er weer voor dat er minder misverstanden of irritaties ontstaan. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.

Tweerichtingsverkeer

We werden de afgelopen jaren verplicht om op afstand te werken. Hierdoor ontstonden er nieuwe manieren om met de collega’s te communiceren. Maar zowel op de werkvloer als in het onlinekantoor komt goede communicatie uit twee richtingen.

Dat betekent praten én … luisteren. Want net zoals jij bepaalde verwachtingen hebt van je collega’s, hebben zij dat ook van jou. Door écht naar iemand te luisteren, leer je die persoon beter kennen. Dat kan de communicatie alleen maar bevorderen.

CHECK: Leer luisteren in 5 simpele stappen

Een schouderklopje

Een vorm van communicatie die de sfeer op de werkvloer enorm ten goede komt, is dankbaarheid. Ben je onder de indruk van de prestaties van een collega? Toon je waardering. Iedereen vindt het fijn om een oprecht compliment te krijgen. En als je complimentjes uitdeelt, kan je er ook terugverwachten. Blijf wel geloofwaardig. Wanneer je er niets van meent, zeg je beter helemaal niets.

Ontdek: De 10 beste complimentjes om je collega’s te geven

De middenweg

In elke werkplek ontstaan er weleens discussies of meningsverschillen. Probeer je niet te laten meeslepen in dit soort situaties, maar luister naar de meningen van de betrokkenen.

Trek niet te snel conclusies en bedenk dat de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden ligt. Kies geen partij. Daardoor ontstaan er groepjes en geroddel die de werksfeer nóg meer naar beneden halen. Zoek eerder naar oplossingen die beide partijen vooruithelpen.

TEST: Hoe reageer jij wanneer je het volledig oneens bent met iemand?

Erken je fout(en)

Fouten maken is menselijk. De reacties die daarop volgen zijn niet altijd even leuk om te horen. Sommige collega’s kunnen fel reageren wanneer de fout ook op hen betrekking heeft. Schiet in zo’n geval niet meteen in de verdediging, maar bied je excuses aan. Erken je fout en praat de situatie uit. Zo lopen de spanningen niet verder op.

Juiste communicatiemiddelen

Kies het juiste medium. Vaak zijn er in de organisatie afspraken rond het gebruik van interne communicatiemiddelen. Hou daar rekening mee. Veel collega’s hebben bovendien een voorkeur voor bepaalde media en zullen op die kanalen sneller reageren. E-mails worden bijvoorbeeld vaak gebruikt om informatie te sturen of om meetings vast te leggen. Heb je een dringende vraag? Dan kan je best meteen bellen naar je collega.

Lees ook: Hoe efficiënt communiceren op kantoor?

(es/em) - Bron: Intermediair

2 september 2022
Anderen bekeken ook