Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 889

Volgende
Volgend artikel:

Onze talenkennis gaat sterk achteruit

Waarom werkgevers vooral emotioneel intelligente werknemers zoeken

Waarom werkgevers vooral emotioneel intelligente werknemers zoeken
Werkzoekenden met kennis van zaken en de nodige ervaring zijn gegeerde profielen op de arbeidsmarkt. Toch is dat niet de allergrootste troef tijdens het solliciteren: meer en meer bedrijven zoeken vooral werknemers die daarnaast ook nog eens emotioneel intelligent zijn.

Niet alleen maar hard skills

Voor wie op zoek is naar een (nieuwe) job is het kunnen voorleggen van een hoger diploma alvast een goede start. Met dit document kun je tenslotte bewijzen dat je over de nodige kennis beschikt (de “hard skills”).

Maar wie écht wil scoren tijdens het sollicitatieproces laat zien dat hij of zij ook beschikt over de nodige emotionele intelligentie (de "soft skills"). Dit zijn persoonlijke kenmerken die ervoor zorgen dat je goed met mensen en hun gevoelens kunt omgaan.

Typische kenmerken van mensen met een hoge emotionele intelligentie (EQ): ze hebben een hoog aanpassingsvermogen, zijn stressbestendig, gemotiveerd en gedreven, ze zijn empathisch, zelfbewust en hebben heel wat sociale vaardigheden die heel goed van pas komen tijdens het omgaan met collega’s, klanten en zakenrelaties.

TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?

Hoog EQ = hoge meerwaarde

De meerwaarde van werknemers met een hoog EQ op de werkvloer is groot. Emotioneel intelligente werknemers zijn flexibel en kunnen zich goed aanpassen aan steeds veranderende omstandigheden. Ook kunnen ze tijdens conflicten en in drukke periodes hun emoties goed onder controle houden.

Door hun empathie kunnen ze zich trouwens goed inleven in de gevoelens en emoties van anderen waardoor ze uitstekende relaties kunnen opbouwen en efficiënt kunnen onderhandelen of zaken succesvol voor mekaar krijgen.

Bijkomende troef: door hun zelfbewustzijn voelen ze snel aan wanneer ze over hun grenzen gaan. Hierdoor zijn ze in staat om beter voor zichzelf te zorgen en kunnen ze het risico op een mogelijke burn-out beperken. Niet verwonderlijk dus dat werkgevers EQ hoog in het vaandel dragen.

Extra: Hoe hoog is jouw AQ?

9 tips voor een hoger EQ

Heb je de juiste kennis en ervaring maar is je EQ nog niet zo goed ontwikkeld? Emotionele intelligentie kun je trainen en verfijnen. Deze 9 tips helpen je hierbij...

  1. Stop met jezelf te vergelijken met anderen maar vertrouw op je eigenwaarde. Laat je geluk niet afhangen van hoe de ander zich voelt.
  2. Reageer niet impulsief maar denk eerst rustig na vooraleer je reageert.
  3. Fout gemaakt? Erover piekeren is tijdverlies! Sta er niet te lang bij stil, perfectie bestaat toch niet.
  4. Verleg eens je grenzen en vertrouw op jezelf: wie nooit een risico neemt, zal nooit iets bereiken.
  5. Problemen zijn er om opgelost te worden: focus je op een mogelijke oplossing en niet op het probleem.
  6. Vermijd negatieve mensen en hun eigen negatieve emotionele spiraal.
  7. Stel je grenzen en zeg “nee” indien nodig, het zal je achteraf veel stress besparen.
  8. Sta eens stil bij je eigen gevoel en emoties, schrijf het desnoods neer in een dagboek.
  9. Leer actief en aandachtig luisteren naar een ander en geef feedback: zo zul je begrijpen wat hij of zij echt bedoelt.
Empathie op de werkvloer: de voor- en nadelen

(fd)

24 februari 2023
Anderen bekeken ook