Het loon van een Sales Agent bij Verisure: +/- 1.900 euro bruto
We vroegen Alexis Janssens (26) uit Grimbergen wat hij doet en hoeveel hij verdient ...
Verkopers en meer bepaald vertegenwoordiger prijken de laatste jaren op de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB. Ook commerciële afgevaardigden staan op deze lijst. Spruyt is hier niet door verwonderd. “In al die jaren dat ik meedraai, zijn er alsmaar minder mensen die willen verkopen. Het is voor werkgevers steeds moeilijker om er te vinden”, weet hij. Al wil hij zijn stelling meteen verfijnen. “Eigenlijk zijn er hoe langer hoe minder mensen die willen prospecteren, wat betekent dat ze op zoek zijn naar nieuwe klanten”, stelt hij. “De wederkerende verkoop bij bestaande klanten, daar wordt doorgaans minder tegenop gekeken.”
Als verklaring voor de dalende populariteit in het verkoopsvak haalt Spruyt de veranderende attitude aan. “Veel mensen willen niet meer investeren in het werk dat ze doen. Als je verkoop goed wilt doen, is dat geen job van de spreekwoordelijke negen tot vijf uur. Maar veel mensen hebben andere prioriteiten”, stelt hij. Het gebrek aan interesse houdt echter ook opportuniteiten in. “Ik zie die drive en motivatie voor verkoop wel bij mensen met een migratie-achtergrond. Dat zou een mogelijke match kunnen zijn, al vinden die mensen niet altijd hun weg naar de arbeidsmarkt.”
Walter Spruyt stelt ook vast dat het beroep verkoper in ons land wat wordt ondergewaardeerd. “In een land als Duitsland is dat heel anders. Een beroep als verkäufer dwingt nog respect af”, stelt hij. “Maar bij ons heeft bijna geen enkele verkoper die functie ook effectief op zijn of haar kaartje staan. Hier ben je eerder accountmanager, business development manager of sales manager. Terwijl de meeste salesmanagers in ons land geen leidinggeven aan verkopers.”
De vaststelling is opmerkelijk, zeker omdat vandaag van iedereen in een organisatie een commerciële houding wordt verwacht. Iedereen die in contact staat met klanten, is eigenlijk ook een soort verkoper. “Een klantenadviseur is vandaag ook al een verkoper. Maar dat willen ze liever niet horen”, merkt Spruyt op. “Ik heb in het verleden heel veel opleidingen gegeven aan adviseurs van financiële instellingen, maar ik mocht hen nooit vertellen dat ze verkopers waren. Ook al bracht ik hen klassieke verkoopstechnieken bij.”
Vroeger was het een klassieker in verkoop: de pijplijn of funnel. Potentiële klanten waren op de hoogte van je product of dienst, vervolgens raakten ze geïnteresseerd en dan gingen ze tot aankoop over. “Sinds vijf à tien jaar is dat helemaal anders. Vandaag kunnen klanten zich via internet veel beter informeren”, vertelt Spruyt. Het is het verhaal van de klant die slechts één keer in een autogarage komt en op basis van zijn of haar voorbereidend werk haast beter geïnformeerd is dan de verkoper ter plekke.
Toch wil Spruyt deze evolutie niet overdrijven. In sommige sectoren is die klassieke pijplijn er nog wel, met name in de zogenaamde business-to-business-markt. “Vooral in de consumentenmarkt is het erg veranderd”, weet hij. Met als gevolg dat de verkoper – om het in theatertermen te stellen – pas bij het tweede bedrijf op de planken verschijnt.
Verkoop en marketing sluiten steeds nauwer bij elkaar aan. “Als firma moet je zichtbaar zijn in de markt. Als een consument een garagepoort of zonnepanelen wil aanschaffen, dan zal de consument twee of drie namen selecteren. Je moet zorgen dat je op die shortlist geraakt.”
Ook al is de hele wereld grondig gewijzigd, het verkopen op zich niet meteen. “De structuur van een verkoopgesprek is identiek als dertig jaar geleden. Ook al is het gesprek inhoudelijk wel geëvolueerd, omdat producten en diensten veranderd zijn”, beweert Spruyt.
Verkopen blijft een vak met zijn eigen regels en wetmatigheden. Maar de wil om verkoper te zijn, staat nog altijd bovenaan. “Ze vragen me vaak: word je geboren met een aangeboren verkooptalent? Maar juister vind ik de vraag of iemand de wil heeft om verkoper te worden”, oppert Spruyt. Motivatie is bijvoorbeeld belangrijker dan natuurlijke flair. Dat bevestigt voor hem ook het democratische karakter van de job. Volgens Spruyt kan iedereen verkoper worden. “De wil om te verkopen is belangrijker dan het eventuele verkooptalent.”
De winkelverkoper, en de vertegenwoordiger of sales met buitendienst: dat zijn in die volgorde de meest voorkomende jobs in de verkoop. Dit blijkt uit een analyse van Jobat bij alle vacatures van de voorbije achttien maanden in deze categorie. Ook profielen in customer service en sales support worden veel gevraagd.
Meest gevraagde jobs in verkoop | ||
---|---|---|
1 | Winkelverkoop | 21% |
2 | Sales buitendienst / vertegenwoordiger | 17% |
3 | Sales binnendienst | 11% |
4 | Customer service | 11% |
5 | Sales support & administratie | 9% |
6 | Technisch commercieel / sales engineer | 6% |
7 | Store management | 6% |
8 | Telesales | 5% |
9 | Business development | 5% |
10 | Sales management | 4% |
11 | Toonzaalverkoop | 4% |
12 | Franchising / filiaalhouders | 1% |
13 | Medisch afgevaardigde | 0% |
Bron: Jobat, 2017
(wv)
Verkopers en meer bepaald vertegenwoordiger prijken de laatste jaren op de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB. Ook commerciële afgevaardigden staan op deze lijst. Spruyt is hier niet door verwonderd. “In al die jaren dat ik meedraai, zijn er alsmaar minder mensen die willen verkopen. Het is voor werkgevers steeds moeilijker om er te vinden”, weet hij. Al wil hij zijn stelling meteen verfijnen. “Eigenlijk zijn er hoe langer hoe minder mensen die willen prospecteren, wat betekent dat ze op zoek zijn naar nieuwe klanten”, stelt hij. “De wederkerende verkoop bij bestaande klanten, daar wordt doorgaans minder tegenop gekeken.”
Als verklaring voor de dalende populariteit in het verkoopsvak haalt Spruyt de veranderende attitude aan. “Veel mensen willen niet meer investeren in het werk dat ze doen. Als je verkoop goed wilt doen, is dat geen job van de spreekwoordelijke negen tot vijf uur. Maar veel mensen hebben andere prioriteiten”, stelt hij. Het gebrek aan interesse houdt echter ook opportuniteiten in. “Ik zie die drive en motivatie voor verkoop wel bij mensen met een migratie-achtergrond. Dat zou een mogelijke match kunnen zijn, al vinden die mensen niet altijd hun weg naar de arbeidsmarkt.”
Walter Spruyt stelt ook vast dat het beroep verkoper in ons land wat wordt ondergewaardeerd. “In een land als Duitsland is dat heel anders. Een beroep als verkäufer dwingt nog respect af”, stelt hij. “Maar bij ons heeft bijna geen enkele verkoper die functie ook effectief op zijn of haar kaartje staan. Hier ben je eerder accountmanager, business development manager of sales manager. Terwijl de meeste salesmanagers in ons land geen leidinggeven aan verkopers.”
De vaststelling is opmerkelijk, zeker omdat vandaag van iedereen in een organisatie een commerciële houding wordt verwacht. Iedereen die in contact staat met klanten, is eigenlijk ook een soort verkoper. “Een klantenadviseur is vandaag ook al een verkoper. Maar dat willen ze liever niet horen”, merkt Spruyt op. “Ik heb in het verleden heel veel opleidingen gegeven aan adviseurs van financiële instellingen, maar ik mocht hen nooit vertellen dat ze verkopers waren. Ook al bracht ik hen klassieke verkoopstechnieken bij.”
Vroeger was het een klassieker in verkoop: de pijplijn of funnel. Potentiële klanten waren op de hoogte van je product of dienst, vervolgens raakten ze geïnteresseerd en dan gingen ze tot aankoop over. “Sinds vijf à tien jaar is dat helemaal anders. Vandaag kunnen klanten zich via internet veel beter informeren”, vertelt Spruyt. Het is het verhaal van de klant die slechts één keer in een autogarage komt en op basis van zijn of haar voorbereidend werk haast beter geïnformeerd is dan de verkoper ter plekke.
Toch wil Spruyt deze evolutie niet overdrijven. In sommige sectoren is die klassieke pijplijn er nog wel, met name in de zogenaamde business-to-business-markt. “Vooral in de consumentenmarkt is het erg veranderd”, weet hij. Met als gevolg dat de verkoper – om het in theatertermen te stellen – pas bij het tweede bedrijf op de planken verschijnt.
Verkoop en marketing sluiten steeds nauwer bij elkaar aan. “Als firma moet je zichtbaar zijn in de markt. Als een consument een garagepoort of zonnepanelen wil aanschaffen, dan zal de consument twee of drie namen selecteren. Je moet zorgen dat je op die shortlist geraakt.”
Ook al is de hele wereld grondig gewijzigd, het verkopen op zich niet meteen. “De structuur van een verkoopgesprek is identiek als dertig jaar geleden. Ook al is het gesprek inhoudelijk wel geëvolueerd, omdat producten en diensten veranderd zijn”, beweert Spruyt.
Verkopen blijft een vak met zijn eigen regels en wetmatigheden. Maar de wil om verkoper te zijn, staat nog altijd bovenaan. “Ze vragen me vaak: word je geboren met een aangeboren verkooptalent? Maar juister vind ik de vraag of iemand de wil heeft om verkoper te worden”, oppert Spruyt. Motivatie is bijvoorbeeld belangrijker dan natuurlijke flair. Dat bevestigt voor hem ook het democratische karakter van de job. Volgens Spruyt kan iedereen verkoper worden. “De wil om te verkopen is belangrijker dan het eventuele verkooptalent.”
De winkelverkoper, en de vertegenwoordiger of sales met buitendienst: dat zijn in die volgorde de meest voorkomende jobs in de verkoop. Dit blijkt uit een analyse van Jobat bij alle vacatures van de voorbije achttien maanden in deze categorie. Ook profielen in customer service en sales support worden veel gevraagd.
Meest gevraagde jobs in verkoop | ||
---|---|---|
1 | Winkelverkoop | 21% |
2 | Sales buitendienst / vertegenwoordiger | 17% |
3 | Sales binnendienst | 11% |
4 | Customer service | 11% |
5 | Sales support & administratie | 9% |
6 | Technisch commercieel / sales engineer | 6% |
7 | Store management | 6% |
8 | Telesales | 5% |
9 | Business development | 5% |
10 | Sales management | 4% |
11 | Toonzaalverkoop | 4% |
12 | Franchising / filiaalhouders | 1% |
13 | Medisch afgevaardigde | 0% |
Bron: Jobat, 2017
(wv)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen Alexis Janssens (26) uit Grimbergen wat hij doet en hoeveel hij verdient ...
Je zou kunnen denken dat mensen die ‘de baan’ doen tot een uitstervend ras behoren. Toch klopt die redenering niet.
De export van Limburgse ondernemingen loopt achteruit. Verrassende oorzaak: het gebrek aan commerciële mensen die in het buitenland willen verkopen.
Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
Wist een verkoper vroeger perfect hoeveel telefoontjes hij moest doen om een deal te sluiten, moet hij nu veel meer zijn vertrouwde terrein verlaten.
Droom jij er ook van om professioneel naar het buitenland te trekken? Bij velen blijft het bij dromen. Dankzij deze drie tips is de stap makkelijker gezet.
Heb je eindelijk dat felbegeerde diploma in handen? Proficiat! Maar je maakt best eerst werk van de administratieve rompslomp die op je ligt te wachten.
De ene vaardigheid is de andere niet. Sommigen hebben we meteen onder de knie, voor anderen moeten we net iets meer moeite doen. Maar opgeven is geen optie...
Niemand is perfect, en de recruiter die jouw jobinterview afneemt dus ook niet. Wat zijn hun grootste zonden?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
We vroegen Alexis Janssens (26) uit Grimbergen wat hij doet en hoeveel hij verdient ...
Je zou kunnen denken dat mensen die ‘de baan’ doen tot een uitstervend ras behoren. Toch klopt die redenering niet.
Droom jij er ook van om professioneel naar het buitenland te trekken? Bij velen blijft het bij dromen. Dankzij deze drie tips is de stap makkelijker gezet.
Wist een verkoper vroeger perfect hoeveel telefoontjes hij moest doen om een deal te sluiten, moet hij nu veel meer zijn vertrouwde terrein verlaten.
De export van Limburgse ondernemingen loopt achteruit. Verrassende oorzaak: het gebrek aan commerciële mensen die in het buitenland willen verkopen.
De coronacrisis heeft impact op het werkgeluk van Belgen. Vooral uitersten springen in het oog...
Wat doet een Project Cost Controller precies? Wat zijn de toekomstperspectieven? En welk salaris mag hij/zij verwachten?
Corona kan een behoorlijke impact hebben op ons mentaal welzijn. We legden drie vragen voor aan Julie De Brie, stressmanagementconsultant bij Attentia.