Op zoek naar werk? Misschien is dit een goed idee!
Bij een sollicitatie komt het erop aan jezelf goed te kunnen verkopen. En hoe kan je dat beter doen dan met ...
Uit het VDAB-onderzoek naar het aanwervingsgedrag van bedrijven blijkt dat social media wel gekend zijn, maar nog niet voor dé grote revolutie zorgen. Een rondvraag van onze redactie op Twitter leert dat een job vinden via dat kanaal vooralsnog vooral is weggelegd voor wie zelf in de e-sector aan de slag is: webdesigners, social media experts en aanverwanten. Maar dat het kan, bewijst Andrew Vassalo, zelf aan het werk bij een bedrijf dat zich toelegt op campagnes binnen social media. “Op een dag plaatste mijn huidige werkgever een tweet dat hij iemand zocht. Een ex-collega van mij zag de tweet en stelde mij voor. Toevallig kwam ik die werkgever een paar dagen later tegen op een event. Een week later was ik er aan de slag.”
Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB, verwacht dat het belang van social media alleen maar zal toenemen. “Op Facebook en op LinkedIn zie je professionele groepen opduiken. Het is een kwestie van tijd vooraleer ook op Twitter zulke groepen zullen ontstaan. Bovendien zijn tieners van vandaag bijna opgegroeid met dergelijke media zodat ze ook in hun professionele leven een grote rol zullen spelen.” Tot het zover is, hebben de netwerken van vlees en bloed nog de bovenhand. Komt er een functie vrij, polst driekwart van de werkgevers eerst en vooral bij de eigen mensen of ze interesse hebben of iemand kennen die voor de job in aanmerking komt. Vooral bij de aanwerving van arbeiders en kaderkleden spreken werkgevers hun personeel aan. In de zoektocht naar bedienden speelt dit minder. Dan doet één op de twee beroep op (het netwerk van) zijn personeel. Zes op de tien werkgevers spreken ook hun eigen (professionele) relaties of die van het bedrijf aan om een functie in te vullen. “Wie iemand uit het eigen netwerk aanwerft, weet op voorhand wat voor een persoonlijkheid hij in huis haalt. Dat verklaart meteen het grote succes van netwerken”, aldus Leroy.
Door de crisis hebben werkgevers het voordeel dat er tamelijk wat aanbod van werkkrachten is. “Maar enkel de informele kanalen bespelen, zoals je netwerk, volstaat niet. Zeker niet als het om moeilijke profielen gaat”, waarschuwt Leroy. “We zitten nu al met een structurele schaarste op de arbeidsmarkt. Werkgevers zullen op verschillende kanalen moeten inzetten om aan goede krachten te geraken: én hun netwerk, én advertenties én het internet. Voor sollicitanten geldt hetzelfde: langs zoveel mogelijk kanalen zoeken.”
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bij een sollicitatie komt het erop aan jezelf goed te kunnen verkopen. En hoe kan je dat beter doen dan met ...
Een motivatiebrief beslaat maximaal één pagina, luidt klassiek sollicitatieadvies. Maar het kan ook in 140 tekens. Want na LinkedIn lijkt nu ook Twitter zich een weg te banen naar de jobmarkt. Wie zijn baan beu is, kan zelfs twilliciteren op twacatures. Maar is het meer dan wat getjilp?
Facebook, Twitter en aanverwanten namen dit jaar een hoge vlucht. Zetten zij dat succes volgend jaar voort en hoe zullen we dan omgaan met deze snufjes?
Een Britse bank stuurde deze week een wel erg bijzondere memo naar hun vrouwelijke werknemers. Alle vrouwen werden aangespoord hun fysieke troeven uit te spelen op het werk.
Wat is het takenpakket van een Business Controller? Welke basisvaardigheden zijn nodig? Hoe ziet zijn/haar toekomst én salaris er uit?
Je werkgever mag controleren of je inderdaad arbeidsongeschikt bent. Hij kan om die reden een controlegeneesheer op je afsturen.
Wanneer er bij mensen in pre-coronatijden al perfectionistische trekjes kiemden, is de coronacrisis de meest vruchtbare bodem om deze trekjes te laten groeien.
Kan mijn baas me verplichten om, tijdens de vakantie van een collega, die zijn werk erbij te nemen?
Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?