Jongeren moeten jobs uitvinden
Onderwijsspecialist Tony Wagner (Harvard) beweert dat het onderwijs vandaag amper vaardigheden aanleert die het belangrijkst zijn op de arbeidsmarkt.
Lies Moris is senior buyer fashion & wintersport bij A.S.Adventure. Ze weet als geen ander dat het zaak is om trends vroeg genoeg te spotten. “Voor onze modecollectie gaan we regelmatig op concurrentiebezoek, zowel in het binnen- als buitenland. In steden zoals Amsterdam en Kopenhagen zie je trends vaak eerder. Ook blogs en sites als Pinterest zijn belangrijke inspiratiebronnen.”
Voor haar collega Pieter Van Nieuwenhuyzen, senior buyer travel & bike, is innovatie iets waar iedereen aan kan bijdragen. “Het is een rode draad doorheen de job. Iedereen in het bedrijf kan een trend spotten. Hoe meer mensen hun ogen en oren openhouden, hoe beter.”
Bij de les blijven is misschien nog moeilijker voor producten die tientallen jaren moeten meegaan. “Onze vloeren moeten vandaag trendy zijn, en over een paar jaar een klassieker worden,” zegt Laurent Meersseman, R&D-director voor vloeren bij Unilin, dat onder meer Quick-Step-laminaat maakt. “Als vandaag de trend blauw is, dan gaan wij bijvoorbeeld geen blauwe vloeren maken, maar een vloer die bij een blauw interieur past. Zo kun je hem nog jaren gebruiken.”
Voor Laurent Meersseman is het bovendien cruciaal om ook technologisch bij te blijven. “Het is voor ons belangrijk om producten niet alleen van een nieuw kleurtje of patroon te voorzien, maar om ze ook technisch te verbeteren."
Ook bedrijven die niet met traditionele producten werken, moeten blijven innoveren, zegt hr-specialist David Ducheyne van Securex: “We moeten mee met klanten, liefst proactief. Neem bijvoorbeeld de nieuwe wet op welzijn: dan gaan wij ook nieuwe diensten moeten aanbieden om daarmee in regel te zijn.”
Naast wetten staat ook de wetenschap niet stil. “De voorbije jaren werden een aantal studies gepubliceerd waaruit blijkt dat de nefaste effecten van het zitten niet worden gecompenseerd als je 's avonds gaat sporten", zegt Sevi Golinvaux, innovation architect bij Securex. “Dat betekent dat we anders moeten gaan werken.”
Ze startte daarom met een project rond 'sedentarisme'. “We stellen nu zitballen ter beschikking, introduceren statafels, wandelmeetings, enzovoort. Een van onze adviezen is toelaten dat mensen bewegen. Het lijkt evident, maar als iemand een opleiding volgt, waarom moet die dan gaan zitten? Kun je niet gewoon staan en luisteren?”
Nog een bedrijf dat met minder traditionele producten werkt, is de VDAB. De dienst heeft een innovatielab uit de grond gestampt, waarin met nieuwe vormen van dienstverlening wordt geëxperimenteerd.
“De arbeidsmarkt is sterk aan het veranderen en ook het consumentengedrag evolueert. We kunnen als VDAB niet anders dan daarop in te gaan", zegt Niels Tanésy, business projectleider bij VDAB. “We willen met het innovatielab het bestaande businessmodel helemaal heruitvinden, samen met onze toekomstige klant.”
We moeten met z’n allen langer gaan werken, en dat moet haalbaar blijven, vindt Niels Tanésy. “Mensen hebben niet langer een vaste job voor hun hele leven. Dus wordt loopbaandenken belangrijker. Het is onze ambitie om iedereen sterker te maken op de arbeidsmarkt, bij elke belangrijke overgang: van school naar werk, van een junior naar een senior functie ...”
Innovatie hoeft niet altijd radicaal te zijn. Veel bedrijven innoveren ook geleidelijk. “Een simpel voorbeeld is dat van de webinars", zegt David Ducheyne van Securex. “Wij geven al jaren informatie en vorming aan klanten, maar het duurt soms lang om zo'n lezing te organiseren. Sinds een paar jaar doen we die ook via internet. Dat was voor ons een stap vooruit omdat je zo sneller informatie kunt geven.”
VDAB zet dan weer nieuwe technologieën in om de bestaande dienstverlening te vernieuwen, zegt Niels Tanésy: “Een voorbeeld is onze online speedscreening. Die geeft werkzoekenden de kans om vanachter hun computer op een uur tijd tien mogelijke werkgevers te ontmoeten.”
(eb) - Bron: MARK Magazine
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Onderwijsspecialist Tony Wagner (Harvard) beweert dat het onderwijs vandaag amper vaardigheden aanleert die het belangrijkst zijn op de arbeidsmarkt.
Sommige succesvolle ideeën kan je zo gek niet bedenken. De volgende 10 absurde 'uitvindingen' brachten miljoenen in het laatje …
Volgens Tom Agan, medeoprichter van het innovatie- en adviesbureau Rivia, is het niet verstandig om oudere werknemers de deur te wijzen ...
Club 35 is een netwerk dat ambtenaren, over alle overheden heen, samenbrengt die komaf willen maken met hardnekkige clichés.
“Industriële automatisering is een vangnet voor de hoge loonkosten. Maar dan hebben we wel meer ingenieurs nodig”, meent Koenraad Van de Veere.
Soms heb je maar een minuut de tijd om jezelf of je idee te verkopen. In een ‘elevator pitch’ telt elke woord, dus freestylen is niet zo’n goed idee.
Houden van verandering is essentieel voor wie een job in de media ambieert. Vraag maar aan Content Manager Kristof Verhasselt. Wie komt zijn team versterken?
'Boek mij gratis voor één dag. U zult zien dat ik het waard ben.' Met die mededeling op zijn website hoopt Miel Van Opstal uit Lier aan een job te raken. Zijn idee is zo'n succes dat de site enkele uren na de lancering al crashte.