Van de schoolbanken naar de directeursstoel: hoe bedrijven zelf jonge managers opleiden
In meer en meer grote bedrijven worden de managersfuncties ingevuld door voormalige ‘management trainees’. Hoe pakken AB InBev en Microsoft dit aan?
“Ik ben in 2012 gestart als BI-analist bij A.S.Adventure en al vier jaar manager. Eigenlijk ben ik meegegroeid met onze afdeling. Inhoudelijk is mijn werk gelijkaardig gebleven, langs de andere kant is het helemaal anders. Ik stuur een team van vier BI-analisten aan, een team dat ik grotendeels zelf heb mogen samenstellen. Ja, dat zijn allemaal mannen, maar in de IT-wereld is dat niet zo verrassend.”
“Als manager word je je meer bewust van de omgang met je mensen. Je groeit daarin. Ik ben in dit proces ook goed gesteund door onze HR-afdeling. Ik heb al die jaren vooral geleerd dat het belangrijk is om te blijven communiceren, ook op moeilijke momenten en als het bijvoorbeeld anders moet. Wij zitten in retail. Daar is snelheid inherent. Ik heb geleerd dat er niets mis is met het maken van fouten. Ook al proberen we fouten zo veel mogelijk te vermijden, helemaal uitsluiten kunnen we ze niet.”
Werkpunt(je): Delegeren. “Ik heb moeten leren loslaten en accepteren dat anderen het ook goed kunnen doen en ergens in kunnen groeien.”
Wat Nanneke meegeeft aan jonge managers: “Communicatie is belangrijk, en de manier waarop. Ik ben wel ‘to the point’, denk ik. Maar niet aanvallend. Als Nederlandse ben ik zogenaamd iets directer, al denk ik niet dat dit hier een rol speelt. Ik woon ook al acht jaar in België. Als bedrijf hanteren wij bovendien ook een gezonde open communicatie en cultuur. Dat helpt.”
“In ben van opleiding apotheker. Na mijn doctoraat ben ik bij UZ Leuven aan de slag gegaan in de afdeling radiofarmacie, onderdeel van onze ziekenhuisapotheek. Wij doen de kwaliteitscontrole en geven de producten vrij. Ik ben hier in 2010 begonnen, twee jaar later werd ik coördinator om in 2015 officieel als leidinggevende te worden aangesteld. In mijn team werken nu vijftien mensen, onder wie tien technologen en drie apothekers.”
“Bij UZ Leuven heb ik de mogelijkheid gekregen om diverse interne cursussen te volgen rond leidinggeven en leiderschap. Het is een traject waarbij je ook met andere startende leidinggevenden in contact komt. Ik vind mezelf geen typische manager, omdat ik als apotheker vooral inhoudelijk bezig ben. Toch is leidinggeven belangrijk. We zaten door de uitbouw van ons centrum met onze dienst in een periode van verandering. En dan merk je dat mensen nood hebben aan sturing, afspraken en feedback.”
Werkpunt(je): “Ik kon in het begin moeilijk ‘neen’ zeggen en heb moeten leren delegeren. Voorts maakte ik soms de fout om te snel te gaan en alle informatie die ik van bovenaf kreeg, niet altijd goed mee te delen. Gelukkig heb ik een goede band met mijn team, zodat ze me er af en toe zelf op wezen.”
Wat Kim meegeeft aan jonge managers: “Gebruik vooral altijd je gezond verstand. Blijf betrokken bij je medewerkers. Dat gaat dan om contact, begrip en transparantie, maar ook om vertrouwen. Geef ook af en toe een compliment. Mensen mogen weten dat ze goed bezig zijn.”
Zowat negen jaar geleden kwam Julie terecht bij Accent. “Ze hadden mij als uitzendbureau enkele voorstellen gedaan, maar suggereerden uiteindelijk ook om bij hen te komen werken.” De rest is geschiedenis. Julie begon bij Accent als consultant en staat sinds 3,5 jaar aan het hoofd van twee teams. Eentje (van vijf) met recruiters die interne aanwervingen doen. Het andere team (van tien) bestaat uit digital talent hunters, die via LinkedIn op zoek gaan naar ‘passieve’ kandidaten.
“Dit laatste team heb ik zelf mee opgebouwd, door eigen mensen aan te werven”, stelt Julie. “Ik heb hiervoor ook zelf mee het zakenmodel ontwikkeld samen met mijn manager. Dat maakte het in het begin ook wel moeilijk. Want je moet mensen aansturen voor een model waarvan de strategie nog niet vastlag”, vertelt Julie, die zichzelf vaak eerder coach dan manager voelt.
Werkpunt(je): “Je moet als manager zeker menselijk en meevoelend zijn, maar (soms) ook moeilijke beslissingen durven te nemen, als niet aan de verwachtingen wordt voldaan. Dat heb ik geleerd: er eerst goed over nadenken, knopen doorhakken, maar het dan ook echt loslaten.”
Wat Julie meegeeft aan jonge managers: “Ik werk heel graag met millennials en raad aan om iets te doen waar je 100 procent achter staat, maar er dan ook écht voor te gaan. Talent is niets zonder hard werk”, oppert ze. “En verder: laat je omringen door positieve mensen en mensen van wie je kunt bijleren.” Zelf heeft Julie zich ook weten te organiseren: ze heeft een man met eveneens een drukke job en twee jonge dochters. Ze overweegt een derde kindje. Iemand helpt haar om de kinderen op te vangen en van school te halen. “Mijn raad voor jonge, werkende mama’s: zoek iets dat werkt voor jou.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
In meer en meer grote bedrijven worden de managersfuncties ingevuld door voormalige ‘management trainees’. Hoe pakken AB InBev en Microsoft dit aan?
Op basis van een analyse suggereren onderzoekers dat de gemiddelde manager 1,75 keer waardevoller is op vlak van productiviteit dan de gemiddelde werknemer.
Veel werknemers worden in een managementfunctie geduwd zonder enige voorbereiding. Dat er dan fouten worden gemaakt, is onvermijdelijk. De meest gemaakte?
Vraag je je af waarom je niet sneller vooruit geraakt in je carrière? Dan is het hoog tijd om je hand eens in eigen boezem te steken.
Niet zo lang geleden was van deze job nog geen sprake. Nu is de functie van Community Manager in volle opmars. Wie zijn ze, wat doen ze en wat verdienen ze?
Wat voor karakter moeten vrouwen hebben om de top te bereiken? En met welke hindernissen worden zij geconfronteerd op hun weg naar de top?
Is het aan jou om een team samen te stellen? Dan kan je maar best zien dat er genoeg EQ aanwezig is in je groep.
Opleidingen zijn voor werknemers een manier om hun carrière een boost te geven. Het Vlaams opleidingsverlof is daarvoor het ideale instrument.
We vroegen aan Omer (59) uit Gent hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...