Dag van de luchtvaart: 4 keer een job op Zaventem
Jobat sprak naar aanleiding van de dag van de luchtvaart met vier medewerkers van Brussels Airport. “Werken op de luchthaven, het is als een microbe.”
Een grote loods pal naast de Oostendse luchthaven, voor de deur een compleet vliegtuig: het VLOC kun je niet missen. “De opleidingen luchtvaarttechnieken en aspirant-lijnpiloot worden georganiseerd door Vives Hogeschool”, legt coördinator Angelique Heynen uit. “Maar we hebben ook een opleiding vliegtuigtechnieken op secundair niveau via Petrus en Paulus Campus West (VTI Oostende) en de unieke opleiding aspirant vliegtuigonderhoudstechnicus via de VDAB. Het VLOC heeft alle infrastructuur in huis voor de opleidingen, zoals gloednieuwe hard- en software voor virtual reality.”
We zien overal motoren, simulatoren, vliegtuigen en helikopters, een groepje leerlingen van het VITO Oostende tuurt naar plannen met elektrische schema’s. Enkele anderen zijn tijdens de pauze aan het gamen, mét uitzicht op de Oostendse tarmac. “De opleiding tot luchtvaarttechnicus omvat drie niveaus”, zegt Angélique Heynen. “Elk opleidingsniveau heeft een eigen licentie binnen de luchtvaarttechniek. Onze opleidingen zijn Europees gereglementeerd volgens de EASA-Part 66-licentiestructuur.” Zelf was Angélique eerst lid van het cabinepersoneel. “Luchtvaart is inderdaad een microbe”, zegt ze met een lach. “De meeste studenten die hier belanden vanuit heel Vlaanderen, Brussel en Nederland zijn al van jongs af gefascineerd door vliegtuigen.”
Net als Jasper Van Impe, die pas werd aangeworven als technical support officer. Nadat hij afstudeerde als bachelor luchtvaarttechnieken, kon Jasper als arbeider aan de slag bij een privébedrijf. Maar dit was een mooiere kans. “Het Europese programma project Educavia gaat in drie jaar van Vlaanderen en Nederland een echte kennisregio maken in luchtvaarttechnieken. Ik zal het technisch ondersteunen.” Daarmee heeft Jasper zijn droomwerkplek wel gevonden. “Ik behaalde al een pilotenlicentie op mijn achttiende. Luchtvaart is altijd al mijn ding geweest, ook al heb ik in het middelbaar Latijn-Talen gevolgd.”
Hoe ziet een bacheloropleiding eruit? “Het eerste jaar vooral elektronica, elektriciteit, mechanica. Vanaf het vierde semester word je ondergedompeld in luchtvaartsystemen, motoren en avionics. Tijdens her derde jaar is er een stage en eindwerk over luchtvaart. Daarnaast zien we bijvoorbeeld ook kwaliteitszorg. Start je hierna bij een onderhoudsbedrijf, dan ben je vrijgesteld van de theorie in de bedrijfsopleiding. Mijn eigen stage deed ik bij Gill Aviation in Wevelgem, onderhoud van lichte vliegtuigen en heli’s. In juni 2017 zijn er zestien bachelors afgestudeerd, Uit onze lichting kozen de meesten ervoor om een masteropleiding te volgen. Maar als bachelor kun je terecht onderhoudstechnicus voor privé- en nationale luchtvaartmaatschappijen, voor privébedrijven die helikopters of jets onderhouden, voor vliegclubs, luchtvaartindustrie … Momenteel zijn er 160 studenten verspreid over de zes semesters.”
Met Educavia worden vraag en aanbod op de markt van de luchtvaarttechnologie beter op elkaar afgestemd en de opleidingen breder bekend gemaakt. “Nieuwe technologieën zoals VR-toepassingen voor training van voor piloten, cabinepersoneel en technici ontwikkelen we allemaal zelf. Je leert ook over 3D-printen, composietmaterialen en elektrische vliegtuigen. Interessant voor aanverwante beroepen in de industrie, de FOD Mobiliteit of Belgocontrol”, zegt lector Rob De Roo. “Als student doe je zelf aan onderzoek en ben je mee met nieuwste technologie. Bovendien willen we luchtvaart een beter imago geven: daar schort toch nog iets aan, vooral op het vlak van het idee over veiligheid.” Het VLOC is dus een technologisch up-to-date kenniscentrum voor luchtvaarttechnologie.
De opleidingscategorieën zijn terug te vinden in verordening (EU) nr. 965/2012 van de commissie van 5 oktober 2012.
De leerlingen van Petrus en Paulus West krijgen vrijstelling voor de basiskennis voor de categorieën A, B1 en B3. De studenten van VIVES krijgen vrijstelling voor de basiskennis voor de categorieën A, B1, B2 en B3.
Om een volledige B1, B2 of B3 licentie te verkrijgen dienen de leerlingen en studenten nog relevante praktijkervaring (3 jaar) op te doen in een PART-145 organisatie, alsook dienen ze nog een type-training opleiding in een Part-147 erkend opleidingsinstelling te volgen. Meer info bij Geert Catrysse (Petrus en Paulus West) tijdens de openschooldag op zaterdag 21 april in het VLOC.
(wdh) - www.readyfortakeoff.be / www.vives.be/luchtvaart / 10-11 maart: opendeurdag VLOC
5 april 2018Een grote loods pal naast de Oostendse luchthaven, voor de deur een compleet vliegtuig: het VLOC kun je niet missen. “De opleidingen luchtvaarttechnieken en aspirant-lijnpiloot worden georganiseerd door Vives Hogeschool”, legt coördinator Angelique Heynen uit. “Maar we hebben ook een opleiding vliegtuigtechnieken op secundair niveau via Petrus en Paulus Campus West (VTI Oostende) en de unieke opleiding aspirant vliegtuigonderhoudstechnicus via de VDAB. Het VLOC heeft alle infrastructuur in huis voor de opleidingen, zoals gloednieuwe hard- en software voor virtual reality.”
We zien overal motoren, simulatoren, vliegtuigen en helikopters, een groepje leerlingen van het VITO Oostende tuurt naar plannen met elektrische schema’s. Enkele anderen zijn tijdens de pauze aan het gamen, mét uitzicht op de Oostendse tarmac. “De opleiding tot luchtvaarttechnicus omvat drie niveaus”, zegt Angélique Heynen. “Elk opleidingsniveau heeft een eigen licentie binnen de luchtvaarttechniek. Onze opleidingen zijn Europees gereglementeerd volgens de EASA-Part 66-licentiestructuur.” Zelf was Angélique eerst lid van het cabinepersoneel. “Luchtvaart is inderdaad een microbe”, zegt ze met een lach. “De meeste studenten die hier belanden vanuit heel Vlaanderen, Brussel en Nederland zijn al van jongs af gefascineerd door vliegtuigen.”
Net als Jasper Van Impe, die pas werd aangeworven als technical support officer. Nadat hij afstudeerde als bachelor luchtvaarttechnieken, kon Jasper als arbeider aan de slag bij een privébedrijf. Maar dit was een mooiere kans. “Het Europese programma project Educavia gaat in drie jaar van Vlaanderen en Nederland een echte kennisregio maken in luchtvaarttechnieken. Ik zal het technisch ondersteunen.” Daarmee heeft Jasper zijn droomwerkplek wel gevonden. “Ik behaalde al een pilotenlicentie op mijn achttiende. Luchtvaart is altijd al mijn ding geweest, ook al heb ik in het middelbaar Latijn-Talen gevolgd.”
Hoe ziet een bacheloropleiding eruit? “Het eerste jaar vooral elektronica, elektriciteit, mechanica. Vanaf het vierde semester word je ondergedompeld in luchtvaartsystemen, motoren en avionics. Tijdens her derde jaar is er een stage en eindwerk over luchtvaart. Daarnaast zien we bijvoorbeeld ook kwaliteitszorg. Start je hierna bij een onderhoudsbedrijf, dan ben je vrijgesteld van de theorie in de bedrijfsopleiding. Mijn eigen stage deed ik bij Gill Aviation in Wevelgem, onderhoud van lichte vliegtuigen en heli’s. In juni 2017 zijn er zestien bachelors afgestudeerd, Uit onze lichting kozen de meesten ervoor om een masteropleiding te volgen. Maar als bachelor kun je terecht onderhoudstechnicus voor privé- en nationale luchtvaartmaatschappijen, voor privébedrijven die helikopters of jets onderhouden, voor vliegclubs, luchtvaartindustrie … Momenteel zijn er 160 studenten verspreid over de zes semesters.”
Met Educavia worden vraag en aanbod op de markt van de luchtvaarttechnologie beter op elkaar afgestemd en de opleidingen breder bekend gemaakt. “Nieuwe technologieën zoals VR-toepassingen voor training van voor piloten, cabinepersoneel en technici ontwikkelen we allemaal zelf. Je leert ook over 3D-printen, composietmaterialen en elektrische vliegtuigen. Interessant voor aanverwante beroepen in de industrie, de FOD Mobiliteit of Belgocontrol”, zegt lector Rob De Roo. “Als student doe je zelf aan onderzoek en ben je mee met nieuwste technologie. Bovendien willen we luchtvaart een beter imago geven: daar schort toch nog iets aan, vooral op het vlak van het idee over veiligheid.” Het VLOC is dus een technologisch up-to-date kenniscentrum voor luchtvaarttechnologie.
De opleidingscategorieën zijn terug te vinden in verordening (EU) nr. 965/2012 van de commissie van 5 oktober 2012.
De leerlingen van Petrus en Paulus West krijgen vrijstelling voor de basiskennis voor de categorieën A, B1 en B3. De studenten van VIVES krijgen vrijstelling voor de basiskennis voor de categorieën A, B1, B2 en B3.
Om een volledige B1, B2 of B3 licentie te verkrijgen dienen de leerlingen en studenten nog relevante praktijkervaring (3 jaar) op te doen in een PART-145 organisatie, alsook dienen ze nog een type-training opleiding in een Part-147 erkend opleidingsinstelling te volgen. Meer info bij Geert Catrysse (Petrus en Paulus West) tijdens de openschooldag op zaterdag 21 april in het VLOC.
(wdh) - www.readyfortakeoff.be / www.vives.be/luchtvaart / 10-11 maart: opendeurdag VLOC
5 april 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Jobat sprak naar aanleiding van de dag van de luchtvaart met vier medewerkers van Brussels Airport. “Werken op de luchthaven, het is als een microbe.”
Dat de Oostendse campus van de hogeschool VIVES een bacheloropleiding in de Luchtvaart aanbiedt, is allicht niet wijd en zijd bekend.
Terwijl wij op reis vertrekken, staan anderen klaar om dat voor mekaar te brengen. We spraken met twee helden voor en achter de schermen van jouw vliegreis.
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Er doen heel wat cowboyverhalen de ronde over het tot de verbeelding sprekende beroep van piloot. Maar wat is er nu waar?
In september start er een nieuwe afstudeerrichting drones of UAS, unmanned aircraft systems. Uniek in Vlaanderen en een volwaardige tak van de luchtvaart.
Veel bedrijven opteren voor de combinatie van thuiswerk en kantoor: het hybride werken. Toch willen sommige managers hun mensen elke dag op de werkvloer zien.
We vroegen Robbert De Wit (25) uit Tessenderlo naar zijn job en hoeveel hij daarmee maandelijks verdient...
Wie kiest voor een job in de zorgsector is van nature iemand die gedreven is, maar welke specialisatie kan je binnen dat brede spectrum van zorgverstrekkende disciplines écht boeien?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Terwijl wij op reis vertrekken, staan anderen klaar om dat voor mekaar te brengen. We spraken met twee helden voor en achter de schermen van jouw vliegreis.
In september start er een nieuwe afstudeerrichting drones of UAS, unmanned aircraft systems. Uniek in Vlaanderen en een volwaardige tak van de luchtvaart.
Jobat sprak naar aanleiding van de dag van de luchtvaart met vier medewerkers van Brussels Airport. “Werken op de luchthaven, het is als een microbe.”
Dat de Oostendse campus van de hogeschool VIVES een bacheloropleiding in de Luchtvaart aanbiedt, is allicht niet wijd en zijd bekend.
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Er doen heel wat cowboyverhalen de ronde over het tot de verbeelding sprekende beroep van piloot. Maar wat is er nu waar?
Vroege vogels zijn slimmer, succesvol en heel ambitieus, wordt weleens gezegd. Maar is dat ook echt zo? Deze ceo’s bewijzen het tegendeel.
We vroegen een 44-jarige verkoopster uit Zutendaal naar haar job én salaris.
‘Meertalig en vlot met de pc’ staat er in vacatures. Maar bij Bright Plus maakt vooral jouw attitude het verschil, aldus general manager Linda Cappelle .