Hoe stressvol is jouw woon-werkverplaatsing?
Hoe werknemers hun verplaatsing van/naar het werk aanvoelen, is afhankelijk van tal van factoren. Wie ervaart het meeste stress?
Tijdens de coronapandemie heeft de wagen terrein gewonnen. 67 procent komt met de auto naar het werk. Bij arbeiders (76 procent) en bedienden (70 procent) is dat in verhouding zelfs nog meer, maar bij ambtenaren (53 procent) minder.
De wagenkampioen is evenwel het hoger management: driekwart van hen trekt met de auto naar de job. Ook in Limburg en West-Vlaanderen blijkt de wagen in verhouding populairder dan in andere provincies. Anderzijds en ook opvallend: hoe hoger het diploma, hoe minder vaak mensen met de wagen naar hun werk trekken.
En de andere transportmiddelen? 10 procent neemt de fiets of step, 8 procent de trein en 2,5 procent tram, bus of metro. De rest combineert. Ambtenaren gaan eerder met de trein (17 procent van hen doet dit) en fiets/step (15 procent van hen). In Antwerpen nemen ze (13 procent) eerder de fiets of step dan in Limburg (5 procent). In Brussel neemt ruim een kwart het openbaar vervoer.
Ambtenaren doen er ook het langst over: gemiddeld 59 minuten, versus 54 minuten voor bedienden en 47 minuten voor arbeiders.
Extra: Hoe regelt jouw baas je woon-werkverkeer?
Gemiddeld wonen we 28 kilometer van ons werk. Arbeiders gemiddeld het dichtst (26 kilometer) en bedienden het verst (29 kilometer), al zijn de verschillen dus klein. Zij die met de trein naar het werk trekken, doen gemiddeld 46 kilometer. Fietsers peddelen 10 kilometer.
Hoe hoger de opleiding en functie, hoe meer kilometers we afleggen. Vooral qua functie zijn de verschillen opmerkelijk. Woont het zogenaamde ondersteunende personeel op 23 kilometer van het werk, dan loopt dat bij het hoger management op tot 35 kilometer.
Werknemers uit Limburg doen de meeste kilometers naar hun werk (36 km), gevolgd door West-Vlamingen (32 km). Werknemers uit Antwerpen en Vlaams-Brabant doen er gemiddeld zowat 25 kilometer over. Opvallend is wel dat Limburgers niet veel meer tijd besteden aan woon-werkvervoer. Bij Limburgers is dat 57 minuten, bij Antwerpenaren 53 minuten. In Brussel 45 minuten.
Lees ook: Limburger gaat nog altijd met de auto naar het werk
Werknemers uit Antwerpen, daarvan staat 11 procent (bijna) altijd in de file, voor die uit Brussel en West-Vlaanderen is dat 4 procent. Bij het hoger management heeft 17 procent (bijna) altijd file. Bij het middenkader is dat 13 procent en bij uitvoerend personeel 6 procent. Hoger management neemt in verhouding ook het vaakst de wagen.
Tegelijk kan 70 procent van dat hoger management thuiswerken, ook net om die files te vermijden. Bij de bedienden kan 55 procent thuiswerken, bij ambtenaren 57 procent, terwijl dit bij arbeiders slechts 5 procent bedraagt.
CHECK: Verwacht je baas je opnieuw voltijds op kantoor?
In Jobat-termen is dat: wie heeft de hoogste mobiliteitsscore? Hoe hoger de score, onder meer hoe vlotter de verbinding en hoe meer keuzevrijheid. Bedienden (6,7) doen het wat dat betreft gemiddeld beter dan arbeiders (6,3). En het hoger management (7,2) heeft een hogere score dan het uitvoerend personeel (6,3).
In Brussel vind je de hoogste mobiliteitsscore: 7,2. In Limburg de laagste (6,5), al zijn de verschillen ook niet altijd even gigantisch en zal de concrete situatie natuurlijk voor iedereen verschillen.
(William Visterin)
2 november 2021Tijdens de coronapandemie heeft de wagen terrein gewonnen. 67 procent komt met de auto naar het werk. Bij arbeiders (76 procent) en bedienden (70 procent) is dat in verhouding zelfs nog meer, maar bij ambtenaren (53 procent) minder.
De wagenkampioen is evenwel het hoger management: driekwart van hen trekt met de auto naar de job. Ook in Limburg en West-Vlaanderen blijkt de wagen in verhouding populairder dan in andere provincies. Anderzijds en ook opvallend: hoe hoger het diploma, hoe minder vaak mensen met de wagen naar hun werk trekken.
En de andere transportmiddelen? 10 procent neemt de fiets of step, 8 procent de trein en 2,5 procent tram, bus of metro. De rest combineert. Ambtenaren gaan eerder met de trein (17 procent van hen doet dit) en fiets/step (15 procent van hen). In Antwerpen nemen ze (13 procent) eerder de fiets of step dan in Limburg (5 procent). In Brussel neemt ruim een kwart het openbaar vervoer.
Ambtenaren doen er ook het langst over: gemiddeld 59 minuten, versus 54 minuten voor bedienden en 47 minuten voor arbeiders.
Extra: Hoe regelt jouw baas je woon-werkverkeer?
Gemiddeld wonen we 28 kilometer van ons werk. Arbeiders gemiddeld het dichtst (26 kilometer) en bedienden het verst (29 kilometer), al zijn de verschillen dus klein. Zij die met de trein naar het werk trekken, doen gemiddeld 46 kilometer. Fietsers peddelen 10 kilometer.
Hoe hoger de opleiding en functie, hoe meer kilometers we afleggen. Vooral qua functie zijn de verschillen opmerkelijk. Woont het zogenaamde ondersteunende personeel op 23 kilometer van het werk, dan loopt dat bij het hoger management op tot 35 kilometer.
Werknemers uit Limburg doen de meeste kilometers naar hun werk (36 km), gevolgd door West-Vlamingen (32 km). Werknemers uit Antwerpen en Vlaams-Brabant doen er gemiddeld zowat 25 kilometer over. Opvallend is wel dat Limburgers niet veel meer tijd besteden aan woon-werkvervoer. Bij Limburgers is dat 57 minuten, bij Antwerpenaren 53 minuten. In Brussel 45 minuten.
Lees ook: Limburger gaat nog altijd met de auto naar het werk
Werknemers uit Antwerpen, daarvan staat 11 procent (bijna) altijd in de file, voor die uit Brussel en West-Vlaanderen is dat 4 procent. Bij het hoger management heeft 17 procent (bijna) altijd file. Bij het middenkader is dat 13 procent en bij uitvoerend personeel 6 procent. Hoger management neemt in verhouding ook het vaakst de wagen.
Tegelijk kan 70 procent van dat hoger management thuiswerken, ook net om die files te vermijden. Bij de bedienden kan 55 procent thuiswerken, bij ambtenaren 57 procent, terwijl dit bij arbeiders slechts 5 procent bedraagt.
CHECK: Verwacht je baas je opnieuw voltijds op kantoor?
In Jobat-termen is dat: wie heeft de hoogste mobiliteitsscore? Hoe hoger de score, onder meer hoe vlotter de verbinding en hoe meer keuzevrijheid. Bedienden (6,7) doen het wat dat betreft gemiddeld beter dan arbeiders (6,3). En het hoger management (7,2) heeft een hogere score dan het uitvoerend personeel (6,3).
In Brussel vind je de hoogste mobiliteitsscore: 7,2. In Limburg de laagste (6,5), al zijn de verschillen ook niet altijd even gigantisch en zal de concrete situatie natuurlijk voor iedereen verschillen.
(William Visterin)
2 november 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe werknemers hun verplaatsing van/naar het werk aanvoelen, is afhankelijk van tal van factoren. Wie ervaart het meeste stress?
Ruim 85% van de Limburgers gebruikt regelmatig de auto om naar het werk te gaan. Dat is veel meer dan elders in het land.
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
Fietsen zorgt niet alleen voor een gezonde geest in een gezond lichaam, het zorgt ook voor een tevreden baas!
Op het eerste zicht is pendelen van en naar je werk absoluut geen pretje, tot je de psychologische voordelen ontdekt.
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Lockdown = thuiswerken. Weg woon-werkverkeer dus. Maar wat deed de Belg met die plotse extra vrije tijd?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Hoe werknemers hun verplaatsing van/naar het werk aanvoelen, is afhankelijk van tal van factoren. Wie ervaart het meeste stress?
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
Lockdown = thuiswerken. Weg woon-werkverkeer dus. Maar wat deed de Belg met die plotse extra vrije tijd?
Fietsen zorgt niet alleen voor een gezonde geest in een gezond lichaam, het zorgt ook voor een tevreden baas!
Ruim 85% van de Limburgers gebruikt regelmatig de auto om naar het werk te gaan. Dat is veel meer dan elders in het land.
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
Op het eerste zicht is pendelen van en naar je werk absoluut geen pretje, tot je de psychologische voordelen ontdekt.