Bpost helpt werknemers aan diploma
In de strijd om talent zet bpost een opmerkelijk middel in: laaggeschoolde werkzoekenden vinden er niet alleen een job, ze krijgen er ook een diploma!
Zo’n ouderwets imago is aan de vooravond van een liberalisering van de markt niet minder dan een handicap. ‘Bovendien was een naam als De Post/La Poste in een internationale context te verwarrend. Het Franse postbedrijf heet ook La Poste.’ En dus moest De Post/La Poste op zoek naar een nieuwe naam en een nieuw logo.
Omdat het postbedrijf vreesde dat het te veel financiële inspanningen zou vragen om enkel met gerichte communicatie het imago recht te trekken, koos het voor een andere strategie. ‘We hebben gekozen voor een evolutie van onze identiteit en het doorvoerven van een complete rebranding.’
‘Let wel: het gaat om evolutie, niet om revolutie’, merkt De Jonghe op. ‘Herkenbaarheid is heel belangrijk. We zijn trots op onze Belgische verankering. We beschouwen dat als een troef. De naam bpost - in kleine letters - getuigt van openheid, modernisme en toegankelijkheid, en is bovendien herkenbaar én universeel inzetbaar.’
Ook het bpost-logo bouwt op het verleden. De bekende posthoorn werd verder vereenvoudigd en gemoderniseerd. De loopt van donker- naar lichtrood. ‘Maar bleef wel rood, de kleur waarmee mensen het postbedrijf associëren. Rood staat voor levendigheid, dynamiek, ondernemerschap. Dat past bij onze ambitie. We wilden wel meer dynamiek in ons logo. De curves lopen ook niet toevallig naar boven: naar groei, evolutie, toekomst.’
De rode kleur wordt geprojecteerd tegen een witte achtergrond. Ook geen toeval, want wit associeert men vandaag met moderniteit en toegankelijkheid. Bovendien is er nog een bijkomend voordeel. De Jonghe: ‘Witte wagens zijn goedkoper dan rode wagens, dus die keuze is meteen ook kostenbesparend.’
En spaarzaamheid is geboden, want bpost moet goed op de middelen letten. Om de volledige rebranding door te voeren, zal het bedrijf vele jaren nodig hebben. Behalve voor de materialen met een grote marketingimpact en een lage kostenimplicatie – zoals brochures of enveloppen – heeft bpost gekozen voor een ‘organische’ vervanging. Enkel de kantoren en wagens die sowieso aan vervanging toe zijn, worden dus aangepast aan de nieuwe identiteit. ‘Het zal zeker tien jaar duren voor werkelijk álle elementen de nieuwe huisstijl uitdragen. Maar we verwachten dat de impact van onze rebranding toch wel voldoende zichtbaar zal zijn op korte termijn.’
(mo)
6 mei 2011Zo’n ouderwets imago is aan de vooravond van een liberalisering van de markt niet minder dan een handicap. ‘Bovendien was een naam als De Post/La Poste in een internationale context te verwarrend. Het Franse postbedrijf heet ook La Poste.’ En dus moest De Post/La Poste op zoek naar een nieuwe naam en een nieuw logo.
Omdat het postbedrijf vreesde dat het te veel financiële inspanningen zou vragen om enkel met gerichte communicatie het imago recht te trekken, koos het voor een andere strategie. ‘We hebben gekozen voor een evolutie van onze identiteit en het doorvoerven van een complete rebranding.’
‘Let wel: het gaat om evolutie, niet om revolutie’, merkt De Jonghe op. ‘Herkenbaarheid is heel belangrijk. We zijn trots op onze Belgische verankering. We beschouwen dat als een troef. De naam bpost - in kleine letters - getuigt van openheid, modernisme en toegankelijkheid, en is bovendien herkenbaar én universeel inzetbaar.’
Ook het bpost-logo bouwt op het verleden. De bekende posthoorn werd verder vereenvoudigd en gemoderniseerd. De loopt van donker- naar lichtrood. ‘Maar bleef wel rood, de kleur waarmee mensen het postbedrijf associëren. Rood staat voor levendigheid, dynamiek, ondernemerschap. Dat past bij onze ambitie. We wilden wel meer dynamiek in ons logo. De curves lopen ook niet toevallig naar boven: naar groei, evolutie, toekomst.’
De rode kleur wordt geprojecteerd tegen een witte achtergrond. Ook geen toeval, want wit associeert men vandaag met moderniteit en toegankelijkheid. Bovendien is er nog een bijkomend voordeel. De Jonghe: ‘Witte wagens zijn goedkoper dan rode wagens, dus die keuze is meteen ook kostenbesparend.’
En spaarzaamheid is geboden, want bpost moet goed op de middelen letten. Om de volledige rebranding door te voeren, zal het bedrijf vele jaren nodig hebben. Behalve voor de materialen met een grote marketingimpact en een lage kostenimplicatie – zoals brochures of enveloppen – heeft bpost gekozen voor een ‘organische’ vervanging. Enkel de kantoren en wagens die sowieso aan vervanging toe zijn, worden dus aangepast aan de nieuwe identiteit. ‘Het zal zeker tien jaar duren voor werkelijk álle elementen de nieuwe huisstijl uitdragen. Maar we verwachten dat de impact van onze rebranding toch wel voldoende zichtbaar zal zijn op korte termijn.’
(mo)
6 mei 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
In de strijd om talent zet bpost een opmerkelijk middel in: laaggeschoolde werkzoekenden vinden er niet alleen een job, ze krijgen er ook een diploma!
We vroegen Carine Van de Voorde (48) uit Opdorp hoeveel zij verdient …
Het geheim achter bedrijfslogo’s? ‘Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken.’ Zo bedrieglijk eenvoudig als het klinkt, zo moeilijk is het om een succesvol logo te ontwerpen.
Na de overname van de Belgische activiteiten van Fortis door de Franse groep BNP Paribas in 2009 moest de bank op zoek naar een nieuw logo voor haar nieuwe identiteit.
De kantine als slaapkamer? Voor Wim was het vier nachten realiteit nadat een andere medewerker positief testte op het coronavirus. (+ VIDEO)
FOD Financiën organiseert van 7 tot 11 februari een virtuele jobbeurs. De overheidsdienst gaat daarbij op zoek naar liefst 300 nieuwe collega’s.
Thuiswerk en groeimogelijkheden. Of het gebrek er aan. Dat zijn de zaken die ons vaak het meest storen in onze job.
Mijn vrouw heeft bij de geboorte van ons dochtertje zes maanden ouderschapsverlof genomen. Heb ik als vader dan ook nog recht op ouderschapsverlof?
Volop aan het solliciteren? Dan heb je vast al gehoord van hard en soft skills. Maar wat betekenen deze skills juist? En wat is het verschil tussen de twee?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
In de strijd om talent zet bpost een opmerkelijk middel in: laaggeschoolde werkzoekenden vinden er niet alleen een job, ze krijgen er ook een diploma!
Het geheim achter bedrijfslogo’s? ‘Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken.’ Zo bedrieglijk eenvoudig als het klinkt, zo moeilijk is het om een succesvol logo te ontwerpen.
We vroegen Carine Van de Voorde (48) uit Opdorp hoeveel zij verdient …
Na de overname van de Belgische activiteiten van Fortis door de Franse groep BNP Paribas in 2009 moest de bank op zoek naar een nieuw logo voor haar nieuwe identiteit.
Ook als werknemer komt het rijk der vrijheid stilaan terug in zicht. Deze FAQ’s informeren je over je Covid-19 gerelateerde rechten en plichten op de werkvloer.
Werken bij de stad? Sarah Halans had ooit heel wat vooroordelen, maar sinds ze bij de infolijn van stad Antwerpen heeft ze die helemaal bijgesteld.
Hoe reageer jij wanneer je een opsteker krijgt over jouw werkprestaties? “Veel werknemers voelen zich ongemakkelijk en weten zich geen houding aan te nemen.”
Staat het vertrek van een collega op de planning? Met deze cadeautips zorg je voor een onvergetelijk afscheid.
Thomas Mertens, project engineer bij TUC RAIL, zocht naar de uitdaging van een groot project. Dat kwam perfect overeen met wat TUC RAIL te bieden heeft.