Het geheim achter het logo van BNP Paribas Fortis
Na de overname van de Belgische activiteiten van Fortis door de Franse groep BNP Paribas in 2009 moest de bank op zoek naar een nieuw logo voor haar nieuwe identiteit.
Zo’n ouderwets imago is aan de vooravond van een liberalisering van de markt niet minder dan een handicap. ‘Bovendien was een naam als De Post/La Poste in een internationale context te verwarrend. Het Franse postbedrijf heet ook La Poste.’ En dus moest De Post/La Poste op zoek naar een nieuwe naam en een nieuw logo.
Omdat het postbedrijf vreesde dat het te veel financiële inspanningen zou vragen om enkel met gerichte communicatie het imago recht te trekken, koos het voor een andere strategie. ‘We hebben gekozen voor een evolutie van onze identiteit en het doorvoerven van een complete rebranding.’
‘Let wel: het gaat om evolutie, niet om revolutie’, merkt De Jonghe op. ‘Herkenbaarheid is heel belangrijk. We zijn trots op onze Belgische verankering. We beschouwen dat als een troef. De naam bpost - in kleine letters - getuigt van openheid, modernisme en toegankelijkheid, en is bovendien herkenbaar én universeel inzetbaar.’
Ook het bpost-logo bouwt op het verleden. De bekende posthoorn werd verder vereenvoudigd en gemoderniseerd. De loopt van donker- naar lichtrood. ‘Maar bleef wel rood, de kleur waarmee mensen het postbedrijf associëren. Rood staat voor levendigheid, dynamiek, ondernemerschap. Dat past bij onze ambitie. We wilden wel meer dynamiek in ons logo. De curves lopen ook niet toevallig naar boven: naar groei, evolutie, toekomst.’
De rode kleur wordt geprojecteerd tegen een witte achtergrond. Ook geen toeval, want wit associeert men vandaag met moderniteit en toegankelijkheid. Bovendien is er nog een bijkomend voordeel. De Jonghe: ‘Witte wagens zijn goedkoper dan rode wagens, dus die keuze is meteen ook kostenbesparend.’
En spaarzaamheid is geboden, want bpost moet goed op de middelen letten. Om de volledige rebranding door te voeren, zal het bedrijf vele jaren nodig hebben. Behalve voor de materialen met een grote marketingimpact en een lage kostenimplicatie – zoals brochures of enveloppen – heeft bpost gekozen voor een ‘organische’ vervanging. Enkel de kantoren en wagens die sowieso aan vervanging toe zijn, worden dus aangepast aan de nieuwe identiteit. ‘Het zal zeker tien jaar duren voor werkelijk álle elementen de nieuwe huisstijl uitdragen. Maar we verwachten dat de impact van onze rebranding toch wel voldoende zichtbaar zal zijn op korte termijn.’
(mo)
6 mei 2011Na de overname van de Belgische activiteiten van Fortis door de Franse groep BNP Paribas in 2009 moest de bank op zoek naar een nieuw logo voor haar nieuwe identiteit.
Het geheim achter bedrijfslogo’s? ‘Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken.’ Zo bedrieglijk eenvoudig als het klinkt, zo moeilijk is het om een succesvol logo te ontwerpen.
We vroegen Carine Van de Voorde (48) uit Opdorp hoeveel zij verdient …
Je hebt gesolliciteerd voor de ideale job maar uiteindelijk ontvang je toch die afwijzing. Wat kun je doen zodat je volgende keer wél door de selectie komt?
Onderhandelen over je loon is niet altijd makkelijk en soms verloopt het gesprek zelfs stroef... Deze tips helpen je bij het onderhandelen.
Wintertijd is ook boekentijd. Naar jaarlijkse gewoonte zetten wij bij Jobat een aantal interessante boeken op een rijtje.
Tibo en Eve werken bij de FOD Financiën in een tweetalig team: “Het is hier leuk werken”
Piloot: een job met veel verantwoordelijkheid en dus een hoog loon? Of is de realiteit toch anders?
In de lijst van knelpuntberoepen duiken ook flink wat jobs op uit de bank- en financiële wereld. We zetten zeven hardnekkige knelpuntberoepen op een rijtje.