Gegeerde ICT'ers worden door headhunters bestookt

Filip Briké uit Leuven werkt als freelance Applicatie Architect voor ACV-CSC in Schaarbeek. Kurt Boets uit Averbode is een zelfstandig Java Programmeur voor Telenet. Zowel Filip als Kurt krijgen twee tot drie keer per week de vraag van een headhunter of ze interesse tonen in een nieuwe job. Ze maken zich dus niet ongerust over werkonzekerheid. “Meestal krijg ik de vraag per mail, gemiddeld één keer per week ook per telefoon”, vertelt Filip. “Wanneer mijn collega’s mij dan horen vertellen dat ik pas beschikbaar ben vanaf 1 januari, dan weten ze al wie er aan de lijn hangt”, lacht hij.
- Lees ook: En toen belde de headhunter ...
Scharniermomenten
Kurt Boets krijgt voornamelijk uitnodigingen om te connecteren via LinkedIn van mensen waar hij nog nooit van heeft gehoord. “Headhunters bellen me zelden, omdat ik voorzichtig omspring met mijn telefoonnummer te delen.” Kurt aanvaardt de LinkedIn uitnodiging wanneer er een woordje uitleg bij is vermeld: de reden om te connecteren, een persoonlijke boodschap of een potentiële job in de nabije regio. Het aantal telefoons, mails en connectieverzoeken piekt wanneer er een scharniermoment nadert: het begin van het nieuwe jaar, de start van een kwartaal, het einde van de zomervakantie.
“Dan lanceren veel bedrijven nieuwe projecten”, aldus Filip en Kurt. Ook als de headhunters weten dat een project bijna afgerond is, krijgen de ICT’ers opvallend meer telefoontjes. Zo begint Kurt in 2020 aan een nieuwe opdracht bij Maastricht Airport via een bedrijf dat hem contacteerde via LinkedIn. Ook Filip werkt op zijn huidige job sinds hij telefonisch inging op de uitnodiging voor een gesprek bij een softwarehuis.
Kaf van het koren
Omdat bedrijven zo intensief zoeken naar ICT’ers, duiken er talrijke headhunters op in de markt. Ze komen uit België en het buitenland. “Ik weet hoe er mee om te gaan en dus dringen ze niet meer zo fel aan”, vertelt Filip. “Een bedrijf dat je minder goed kent, biedt vaak een job aan die nauwelijks past bij mijn profiel.” Kurt Boets krijgt regelmatig mail en telefoon van Britse recruiters. “Zij spelen kort op de bal en houden het contact warm. Belgische agentschappen tonen wat meer afstand. Uiteindelijk bepaal ik zelf welke mails en telefoons ik beantwoord”, klinkt het vastberaden bij Kurt.
De headhunters met een hoog cowboygehalte overleven niet. “De concurrentie is zo groot op de markt dat ze verplicht zijn om professioneel te werken. Anders verliezen ze klanten en kandidaten”, aldus Kurt. Hij is er daardoor vrij gerust in dat hij altijd weet wie zijn cv in handen heeft gekregen. Kurt gaat ook niet in op connectieverzoeken van jonge recruiters die louter een lijstje afwerken om een netwerk op te bouwen. Filip werkt al bijna zes jaar op dezelfde opdracht. “Daardoor dringen de recruiters die me contacteren minder aan”, vermoedt hij. Net zoals Kurt maakt Filip zich weinig zorgen over privacy. “Het is goed dat bedrijven mij weten te vinden. Al moeten ze echt een inspanning doen om een betere matching met mijn profiel te bewerkstelligen”, besluit hij.
3 eigenschappen die ICT’ers appreciëren aan headhunters:
1. Een persoonlijk gesprek
Een kantoor dat oprecht wil weten wie je bent, wat je graag doet, wat je ambities zijn, en daar tijd voor uittrekt: daar praat je mee. Net zoals je ingaat op een professionele vraag tot een kennismakingsgesprek om nadien een leuke opdracht te vinden die echt bij je past.2. Matching met kennis van zaken
Headhunters zoeken vaak op een sleutelwoord in je cv, bijvoorbeeld Java of .Net. Staat in jouw cv dat je zowel in .Net- als Java-ontwikkelstraten de functie van applicatie architect en -analist bekleedde? Dan krijg je helaas verkeerdelijk vacatures als .NET ontwikkelaar aangeboden, of zelfs mainframe programmeur. Kennis van de ICT-wereld, -functies en -terminologie is dus een must.3. Onverbloemde voorstelling
Headhunters die kwaliteit leveren, schetsen een transparant en correct beeld van de realiteit van de in te vullen job. Ze zoeken uit of er een match is tussen de ICT’er, de opdracht en de bedrijfscultuur van hun klant. Ze filteren nauwgezet tot ze bij het juiste profiel uitkomen.
(Gert Verlinden)
5 december 2019- Jobs voor ICT
Gegeerde ICT'ers worden door headhunters bestookt

Filip Briké uit Leuven werkt als freelance Applicatie Architect voor ACV-CSC in Schaarbeek. Kurt Boets uit Averbode is een zelfstandig Java Programmeur voor Telenet. Zowel Filip als Kurt krijgen twee tot drie keer per week de vraag van een headhunter of ze interesse tonen in een nieuwe job. Ze maken zich dus niet ongerust over werkonzekerheid. “Meestal krijg ik de vraag per mail, gemiddeld één keer per week ook per telefoon”, vertelt Filip. “Wanneer mijn collega’s mij dan horen vertellen dat ik pas beschikbaar ben vanaf 1 januari, dan weten ze al wie er aan de lijn hangt”, lacht hij.
- Lees ook: En toen belde de headhunter ...
Scharniermomenten
Kurt Boets krijgt voornamelijk uitnodigingen om te connecteren via LinkedIn van mensen waar hij nog nooit van heeft gehoord. “Headhunters bellen me zelden, omdat ik voorzichtig omspring met mijn telefoonnummer te delen.” Kurt aanvaardt de LinkedIn uitnodiging wanneer er een woordje uitleg bij is vermeld: de reden om te connecteren, een persoonlijke boodschap of een potentiële job in de nabije regio. Het aantal telefoons, mails en connectieverzoeken piekt wanneer er een scharniermoment nadert: het begin van het nieuwe jaar, de start van een kwartaal, het einde van de zomervakantie.
“Dan lanceren veel bedrijven nieuwe projecten”, aldus Filip en Kurt. Ook als de headhunters weten dat een project bijna afgerond is, krijgen de ICT’ers opvallend meer telefoontjes. Zo begint Kurt in 2020 aan een nieuwe opdracht bij Maastricht Airport via een bedrijf dat hem contacteerde via LinkedIn. Ook Filip werkt op zijn huidige job sinds hij telefonisch inging op de uitnodiging voor een gesprek bij een softwarehuis.
Kaf van het koren
Omdat bedrijven zo intensief zoeken naar ICT’ers, duiken er talrijke headhunters op in de markt. Ze komen uit België en het buitenland. “Ik weet hoe er mee om te gaan en dus dringen ze niet meer zo fel aan”, vertelt Filip. “Een bedrijf dat je minder goed kent, biedt vaak een job aan die nauwelijks past bij mijn profiel.” Kurt Boets krijgt regelmatig mail en telefoon van Britse recruiters. “Zij spelen kort op de bal en houden het contact warm. Belgische agentschappen tonen wat meer afstand. Uiteindelijk bepaal ik zelf welke mails en telefoons ik beantwoord”, klinkt het vastberaden bij Kurt.
De headhunters met een hoog cowboygehalte overleven niet. “De concurrentie is zo groot op de markt dat ze verplicht zijn om professioneel te werken. Anders verliezen ze klanten en kandidaten”, aldus Kurt. Hij is er daardoor vrij gerust in dat hij altijd weet wie zijn cv in handen heeft gekregen. Kurt gaat ook niet in op connectieverzoeken van jonge recruiters die louter een lijstje afwerken om een netwerk op te bouwen. Filip werkt al bijna zes jaar op dezelfde opdracht. “Daardoor dringen de recruiters die me contacteren minder aan”, vermoedt hij. Net zoals Kurt maakt Filip zich weinig zorgen over privacy. “Het is goed dat bedrijven mij weten te vinden. Al moeten ze echt een inspanning doen om een betere matching met mijn profiel te bewerkstelligen”, besluit hij.
3 eigenschappen die ICT’ers appreciëren aan headhunters:
1. Een persoonlijk gesprek
Een kantoor dat oprecht wil weten wie je bent, wat je graag doet, wat je ambities zijn, en daar tijd voor uittrekt: daar praat je mee. Net zoals je ingaat op een professionele vraag tot een kennismakingsgesprek om nadien een leuke opdracht te vinden die echt bij je past.2. Matching met kennis van zaken
Headhunters zoeken vaak op een sleutelwoord in je cv, bijvoorbeeld Java of .Net. Staat in jouw cv dat je zowel in .Net- als Java-ontwikkelstraten de functie van applicatie architect en -analist bekleedde? Dan krijg je helaas verkeerdelijk vacatures als .NET ontwikkelaar aangeboden, of zelfs mainframe programmeur. Kennis van de ICT-wereld, -functies en -terminologie is dus een must.3. Onverbloemde voorstelling
Headhunters die kwaliteit leveren, schetsen een transparant en correct beeld van de realiteit van de in te vullen job. Ze zoeken uit of er een match is tussen de ICT’er, de opdracht en de bedrijfscultuur van hun klant. Ze filteren nauwgezet tot ze bij het juiste profiel uitkomen.
(Gert Verlinden)
5 december 2019- Jobs voor ICT
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Verbeter je cv: 11 ultieme tips van headhunters
Een curriculum vitae heeft regelmatig een poetsbeurt nodig. Hoe pak je dat aan? Wij vroegen het aan enkele headhunters en kregen de volgende tips mee.
-
ICT-sector zoekt medewerkers (en niet alleen IT'ers)
Ben jij op zoek naar een mooie job in een levendige sector? Dan is de kans groot dat je iets zal vinden in ICT, want de sector is serieus aan het azen op nieuwe medewerkers.
-
10 geheimen die recruiters liever voor zich houden
Heb jij het gevoel dat een recruiter tijdens een sollicitatiegesprek meer weet dan hij of zij zegt?
-
Zó is het om te werken als uitzendconsulent
Elk jaar starten tientallen jonge mensen in hun eerste job als consulent in een uitzendkantoor. Een fantastische leerschool waar ze gelouterd uit komen.
-
De kracht van de referentie
Referral recruitment, waarbij medewerkers zelf collega’s voorstellen voor een job, is een krachtig instrument. Maar tegelijk is het allesbehalve simpel.
-
4 gouden tips van de headhunter: ‘Wie zichzelf niet is, overtuigt niet’
Hoe kijkt een headhunter naar je cv? Wat verwacht hij ervan? En hoe zorg je dat je een goede beurt maakt? Frank Schelstraete en Jonas Soenens geven uitslag.
-
7 do's en don’ts bij het krijgen van een jobaanbieding
Een jobaanbieding? Je zou voor minder een gat in de lucht springen. Maar eens je het nieuws hebt laten bezinken, slaat de twijfel toe.
-
Waarom sommige bedrijven assessments gebruiken en andere niet
Bij wat voor soort bedrijven moet je rekening houden met het maken van een assessment, en waarom hechten ze er zo veel waarde aan?
-
En toen belde de headhunter …
Hoe werken headhunters, hoe word je er door opgemerkt en welke profielen zoeken headhunters zoal? Wat zijn hun wervingstactieken en matchmakingskills?
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
10 geheimen die recruiters liever voor zich houden
Heb jij het gevoel dat een recruiter tijdens een sollicitatiegesprek meer weet dan hij of zij zegt?
-
7 do's en don’ts bij het krijgen van een jobaanbieding
Een jobaanbieding? Je zou voor minder een gat in de lucht springen. Maar eens je het nieuws hebt laten bezinken, slaat de twijfel toe.
-
Waarom sommige bedrijven assessments gebruiken en andere niet
Bij wat voor soort bedrijven moet je rekening houden met het maken van een assessment, en waarom hechten ze er zo veel waarde aan?
-
Zó is het om te werken als uitzendconsulent
Elk jaar starten tientallen jonge mensen in hun eerste job als consulent in een uitzendkantoor. Een fantastische leerschool waar ze gelouterd uit komen.
-
Verbeter je cv: 11 ultieme tips van headhunters
Een curriculum vitae heeft regelmatig een poetsbeurt nodig. Hoe pak je dat aan? Wij vroegen het aan enkele headhunters en kregen de volgende tips mee.
-
4 gouden tips van de headhunter: ‘Wie zichzelf niet is, overtuigt niet’
Hoe kijkt een headhunter naar je cv? Wat verwacht hij ervan? En hoe zorg je dat je een goede beurt maakt? Frank Schelstraete en Jonas Soenens geven uitslag.
-
ICT-sector zoekt medewerkers (en niet alleen IT'ers)
Ben jij op zoek naar een mooie job in een levendige sector? Dan is de kans groot dat je iets zal vinden in ICT, want de sector is serieus aan het azen op nieuwe medewerkers.
-
En toen belde de headhunter …
Hoe werken headhunters, hoe word je er door opgemerkt en welke profielen zoeken headhunters zoal? Wat zijn hun wervingstactieken en matchmakingskills?
-
De kracht van de referentie
Referral recruitment, waarbij medewerkers zelf collega’s voorstellen voor een job, is een krachtig instrument. Maar tegelijk is het allesbehalve simpel.