Carcooning is nieuwe trend om truckers in dienst te houden
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
“Een chauffeur is meer een logistiek ambassadeur.” (Kristien Segers van Segers Group)
Kristien Segers van Segers Group weet waar ze over spreekt. Als rekruteerder en opleider van goed getrainde en gemotiveerde chauffeurs en andere logistieke profielen, weet ze waar de knelpunten liggen. “Het begint allemaal bij de evoluties in de maatschappij, waarbij we ’s avonds via internet pakjes bestellen en verwachten dat ze ’s morgens aan huis worden geleverd”, zegt ze.
“Niemand schijnt te beseffen dat de magazijnmedewerkers en chauffeurs daarvoor ’s nachts moeten opstaan en, onder een immense druk, de hele dag in de weer zijn om aan de verwachtingen te voldoen. Heel wat bedrijven zijn verplicht daar in mee te gaan en leggen hun mensen een planning op die op termijn onhaalbaar wordt. Logisch dat de chauffeurs, die ook met een toenemende verkeersdrukte geconfronteerd worden, na verloop van tijd afhaken. En dat is jammer, want de meeste van hen rijden nochtans erg graag. Meestal beseffen ze niet dat er ook jobs voor hen zijn rond de kerktoren, in vaste uurschema’s. Ik denk aan vaste pendelrondes voor ziekenhuizen, afvalophaling, banken of maaltijdbezorging. De uitstroom is dus niet altijd nodig.”
De sleutel zou kunnen liggen in de verloning. “Je merkt dat getalenteerde mensen soms voor een paar euro meer, kiezen voor een 9-to-5-job in een andere sector, waarbij ze ’s avonds en in het weekend bij hun gezin kunnen zijn. Als die mensen beter verloond zouden worden in het transport, kunnen ze minder uren per week gaan werken, en zo ruimte maken voor nieuwkomers. Het zijn de werkgevers die daarvoor moeten zorgen, ook al worden zij geremd door de bikkelharde concurrentie en de hoge kosten voor heel wat wettelijke verplichtingen.”
“Misschien dat de talrijke subsidies die nu worden uitgekeerd meer goed voor de sector zouden doen als ze in het loonzakje van de chauffeurs zouden terechtkomen… Ze verdienen dat trouwens, want de vereisten zijn sterk toegenomen. Ze zijn veel meer dan chauffeurs met het juiste rijbewijs, want ze moeten ook communicatief, commercieel, probleemoplossend en voorkomend zijn. Misschien dat de functietitel kan herdoopt worden tot goederenbegeleider of logistiek ambassadeur.”
“Maar het begint bij respect”, vindt Kristien Segers. “Chauffeurs louter op basis van hun C of CE-rijbewijs zomaar naar iedere klant sturen, dat werkt niet. Je moet luisteren naar wat de mensen zelf willen, een goede opleiding aanbieden en hen jobs voorstellen die daarbij passen. Het voornaamste is nog altijd een goede band met hen op te bouwen en hen op handen te dragen. We vergeten soms dat het de chauffeurs zijn die de sector doen draaien. Als zij morgen allemaal in hun bed blijven liggen, staat de wereld stil. De opwaardering van het beroep is dus het vertrekpunt van alles.”
(Kurt Meers) - Foto: Bart Goossens“Een chauffeur is meer een logistiek ambassadeur.” (Kristien Segers van Segers Group)
Kristien Segers van Segers Group weet waar ze over spreekt. Als rekruteerder en opleider van goed getrainde en gemotiveerde chauffeurs en andere logistieke profielen, weet ze waar de knelpunten liggen. “Het begint allemaal bij de evoluties in de maatschappij, waarbij we ’s avonds via internet pakjes bestellen en verwachten dat ze ’s morgens aan huis worden geleverd”, zegt ze.
“Niemand schijnt te beseffen dat de magazijnmedewerkers en chauffeurs daarvoor ’s nachts moeten opstaan en, onder een immense druk, de hele dag in de weer zijn om aan de verwachtingen te voldoen. Heel wat bedrijven zijn verplicht daar in mee te gaan en leggen hun mensen een planning op die op termijn onhaalbaar wordt. Logisch dat de chauffeurs, die ook met een toenemende verkeersdrukte geconfronteerd worden, na verloop van tijd afhaken. En dat is jammer, want de meeste van hen rijden nochtans erg graag. Meestal beseffen ze niet dat er ook jobs voor hen zijn rond de kerktoren, in vaste uurschema’s. Ik denk aan vaste pendelrondes voor ziekenhuizen, afvalophaling, banken of maaltijdbezorging. De uitstroom is dus niet altijd nodig.”
De sleutel zou kunnen liggen in de verloning. “Je merkt dat getalenteerde mensen soms voor een paar euro meer, kiezen voor een 9-to-5-job in een andere sector, waarbij ze ’s avonds en in het weekend bij hun gezin kunnen zijn. Als die mensen beter verloond zouden worden in het transport, kunnen ze minder uren per week gaan werken, en zo ruimte maken voor nieuwkomers. Het zijn de werkgevers die daarvoor moeten zorgen, ook al worden zij geremd door de bikkelharde concurrentie en de hoge kosten voor heel wat wettelijke verplichtingen.”
“Misschien dat de talrijke subsidies die nu worden uitgekeerd meer goed voor de sector zouden doen als ze in het loonzakje van de chauffeurs zouden terechtkomen… Ze verdienen dat trouwens, want de vereisten zijn sterk toegenomen. Ze zijn veel meer dan chauffeurs met het juiste rijbewijs, want ze moeten ook communicatief, commercieel, probleemoplossend en voorkomend zijn. Misschien dat de functietitel kan herdoopt worden tot goederenbegeleider of logistiek ambassadeur.”
“Maar het begint bij respect”, vindt Kristien Segers. “Chauffeurs louter op basis van hun C of CE-rijbewijs zomaar naar iedere klant sturen, dat werkt niet. Je moet luisteren naar wat de mensen zelf willen, een goede opleiding aanbieden en hen jobs voorstellen die daarbij passen. Het voornaamste is nog altijd een goede band met hen op te bouwen en hen op handen te dragen. We vergeten soms dat het de chauffeurs zijn die de sector doen draaien. Als zij morgen allemaal in hun bed blijven liggen, staat de wereld stil. De opwaardering van het beroep is dus het vertrekpunt van alles.”
(Kurt Meers) - Foto: Bart GoossensMeer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel is vorige maand de eerste steen gelegd van Log!Ville...
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
Binnenkort mogen we zelfrijdende trucks op onze snelwegen verwachten. Hoe zal dat het beroep van vrachtwagenbestuurder veranderen?
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
Ieder jaar komen er in Limburg 65 tot 80 nieuwe vrachtwagenchauffeurs bij. Te weinig om de vacatures in te vullen.
Elvis en Ward behaalden hun rijbewijs als trucker. Niet ongewoon zou je zeggen, ware het niet dat beiden een arbeidsbeperking hebben.
Al tien jaar is Daisy Coudeville uit Aartrijke bij Zedelgem truckchauffeur. Ze zit bij de laatste 5 kandidaten van de truckerscampagne Love2Truck.
Met sommige collega's zal je nooit vrienden worden. Maar om in een optimale sfeer te kunnen werken, kom je beter ook met die ergerlijke collega overeen.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Ieder jaar komen er in Limburg 65 tot 80 nieuwe vrachtwagenchauffeurs bij. Te weinig om de vacatures in te vullen.
Elvis en Ward behaalden hun rijbewijs als trucker. Niet ongewoon zou je zeggen, ware het niet dat beiden een arbeidsbeperking hebben.
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
Al tien jaar is Daisy Coudeville uit Aartrijke bij Zedelgem truckchauffeur. Ze zit bij de laatste 5 kandidaten van de truckerscampagne Love2Truck.
Binnenkort mogen we zelfrijdende trucks op onze snelwegen verwachten. Hoe zal dat het beroep van vrachtwagenbestuurder veranderen?
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
Op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel is vorige maand de eerste steen gelegd van Log!Ville...
Wat als je dit jaar al als jobstudent gewerkt hebt? Mag je dan nog steeds een studentenovereenkomst tekenen? En hoeveel verdien je als jobstudent?